هفدهمین نمایشگاه تخصصی صنعت و ماشین آلات ایران - تبریز از زاویه "عصرآزادی"

ارتقای کیفیت و دیگر هیچ!

?عصرآزادی/ شهرام صادق زاده

تبریز به عنوان یکی از شهرهای نمایشگاهی کشور از ۲۳ الی ۲۶ خرداد ماه ۱۴۰۲ میزبان هفدهمین نمایشگاه تخصصی صنعت و ماشین آلات ایران به عنوان مهم‌ترین رویداد صنعتی کشور بود که پس از ۴ روز فعالیت به کار خود پایان داد.

در این نمایشگاه تولیدکنندگان برتر و فعالان حوزه صنعت ایران، آخرین تولیدات و دستاوردهای خود را در معرض نمایش قرار دادند؛ تجهیزات صنعتی، ابزارآلات، صنایع پیشرفته، ماشین‌آلات و خطوط تولید، تجهیزات ایمنی و بهداشت، صنایع فولاد و سیمان و غیره از جمله مهم‌ترین زیرشاخه‌های این حوزه بود.

در این نمایشگاه شرکت‌ها و صاحبان صنایع از استان‌های آذربایجان شرقی و غربی، تهران، اصفهان، خراسان رضوی و جنوبی، البرز، زنجان و سیستان و بلوچستان و نمایندگی کشورهای تایوان، چین، ژاپن، کره، مالزی، ترکیه، ایتالیا و آلمان شرکت داشتند.

ماشین آلات خم کاری، برشکاری و فرم دهی فلزات، انواع ماشین آلات صنعتی، ریخته گری، قالب سازی، تراشکاری، انواع ماشین آلات CNC، فایدرلیزر حکاکی و تجهیزات صنعتی در این نمایشگاه به نمایش گذاشته شد که با اقبال طیف بازدیدکنندگان متخصص روبرو گردید…

▪️صنعت اول

مشکلات موجود در صنعت تولید ماشین‌آلات صنعتی در کشور، عدم ارتباط و هماهنگی کافی بین صنعتگران، دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی است به طوری که برای حل این مشکل، باید ارتباطات بین این دسته‌ها افزایش یافته و هماهنگی مناسبی جهت تولید محصولات پیشرفته صورت گیرد وگرنه تولیدکنندگان‌ ما در هر صورت در راستای سیاست های افزایش تولید حرکت می کنند.

مدیرعامل مجموعه مگاماشین با اشاره به تولید دستگاه برش لیزر توسط این شرکت گفت: دستگاه های داخلی قابلیت بُرش فلزی را داشته و بر اساس تعریف نقشه طراحی و به دستگاه، برش داده می شود در حالی که قبلاً دستگاه هایی که در ایران استفاده می شد تکنولوژی چینی داشتند.

“محمد زنجانی” افزود: این دستگاه ها یک سر و گردن بالاتر است و با توجه به استفاده کاملاً متفاوت آن، به خاطر خدمات پس از فروش حائز اهمیت هستند که دانش فنی را در بحث تعمیرات و پشتیبانی تضمین می نماید.

وی با اشاره به اینکه دستگاه ارائه شده در نمایشگاه تبریز با ابعاد ۲ در ۶ متر است اضافه کرد: این مقدار، سایز بزرگی محسوب شده و به درد واحدهایی می خورد که کار نفت، گاز، پتروشیمی و خدمات خودرویی را انجام می دهند و از ورقه های سنگین استفاده می کنند زیرا با توان ۲۰ کیلووات قابلیت برش کاری در ورق ۴۰ میلیمتری را دارد که در ایران جزو اولین هاست!

▪️صنعت دوم

مدیرعامل شرکت طراحی، مهندسی و ساخت ابزارآلات سمتکو، این شرکت را تنها واحد تخصصی تولید ترمز کل مجموعه سایپا عنوان کرد و گفت: فعالیت این مجموعه برای تولید انواع پوستر مستر برای کلیه خودروهای سواری و تجاری گروه سایپا انجام‌ می گیرد.

“امیرحسین علیزاده” این شرکت دانش بنیان را دارای بِیس مهندسی دانست و افزود: محصولات جدید این مجموعه شامل سیستم ترمز بریکس برای اولین بار در گروه خودروسازی سایپا تولید می شود که برای محصولات سری X200 استفاده می شود.

وی اضافه کرد: محصولات جدید رونمایی شده شرکت سمتکو کلاً در بحث ارتقای کیفیت برنامه ریزی شده اند به طوری که ترمزهای خودروساز را تضمین می کند تا استاندارد لازم را کسب نماید.

علیزاده تاکید کرد: جهت تحقق شعار امسال، برنامه های افزایش تولید را مدنظر قرار داده ایم تا هزینه های سربار را کاهش داده و افزایش تولید و کاهش قیمت نهایی را به همراه داشته باشد.

▪️صنعت سوم

مدیر داخلی شرکت حدید بُرش نیز که تنها تولید کننده ابزار آلات برق صنعتی در داخل ایران است گفت: ما ۴ گروه محصول داریم که گروه سنگ فرز، گروه مینی فرز، گروه فرز انگشتی و دریل را در بر می گیرد و یک محصول جدید هم تا یک ماه دیگر به بازار عرضه خواهد گردید.

“فرهاد زمانی” با اشاره به اینکه بِتن کن ۷ کیلویی، محصول جدید این واحد صنعتی بود که در نمایشگاه تبریز در معرض دید عموم قرار گرفت افزود: شعار اصلی ما، کیفیت ماست و نسبت به کیفیت کالاهای مشابه بازخورد محصولات ما در بازار مشهود است.

وی اضافه کرد: هدف بر آن است تا بازار ایران را تامین نماییم زیرا تنها تولیدکننده ابزار داخل کشور هستیم و پس از آن به صادرات تولیدات باکیفیت اقدام خواهیم کرد تا سفیر صنعت کشور در جهان باشیم!

▪️صنعت چهارم

صنعت تولید ماشین آلات صنعتی یکی از مهم‌ترین صنایع در کشور است که در بسیاری از صنایع دیگر نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد به طوری که این صنعت با توجه به نیاز روزافزون صنایع داخلی به تجهیزات پیشرفته، همواره در حال توسعه و رشد بوده و علیرغم مشکلات مالی، تحریم ها و غیره باز هم میدان را خالی نکرده و در راستای تحقق رشد تولید تلاش می کنند!

یک کارشناس حوزه صنعت در مورد وضعیت ماشین آلات صنعتی کشور گفت: یکی از اصلی ترین عوامل تولید محصول باکیفیت، تجهیزات و ماشین آلات نو و با فناوری بالاست که با این حال این بخش در کشور ما با فرسودگی زیادی مواجه است و اغلب ماشین آلات از سن مفید خود گذشته اند.

احمد باقری افزود: زمانی که خطوط تولید قدیمی هستند و از فناوری روز دنیا عقب مانده اند چگونه می‌توان انتظار تولید محصول باکیفیت و قابل رقابت با سایر کشورها را داشت در حالی که برای حفظ بازار، تولیدکننده باید کالا را باکیفیت و سرموعد تحویل بازار دهد.

وی اضافه کرد: علاوه بر تولید محصولات با کیفیت پایین، در برخی از صنایع محصولاتی تولید می‌شود که ضایعات زیادی دارند اما با این حال قیمت تمام شده بالاست لذا عدم همخوانی کیفی و قیمت باعث می‌شود که خریداران به سمت خرید محصولات خارجی سوق یابند و بازار صادراتی نیز از دست برود.

این کارشناس حوزه صنعت با بیان اینکه به‌ روز رسانی ماشین آلات خط تولید در کاهش هزینه تمام شده کالا تأثیرگذار است اظهار کرد: اگر دولت برای نوسازی و به‌ روزرسانی ماشین‌آلات و تجهیزات خط تولید فرسوده واحدهای صنعتی تدبیری نیندیشد روز به روز به فرسودگی فرآیندهای بخش تولید اضافه خواهد شد که موجب از بین رفتن بیش از پیش بازارهای داخلی و خارجی می‌گردد.

▪️صنعت آخر

به اعتقاد کارشناسان، بهبود نظام آموزشی و ارتقای سطح دانش فنی و مهارتی کارکنان و فارغ التحصیلان در این صنعت نیز می‌تواند به توسعه این صنعت کمک کند که برای این منظور، باید برنامه‌های آموزشی و آموزش مهارت‌های عملی مناسبی برای افرادی که در این صنعت فعالیت می‌کنند، تدوین و اجرا گردد.

به دلیل تاثیر مستقیم صنعت تولید ماشین‌آلات صنعتی بر سایر صنایع، توجه به توسعه این صنعت می‌تواند تاثیر مثبت و مستقیم بر صنایع دیگر داشته باشد و برای تحقق این هدف، باید بهبود فرآیندهای تولید، کاهش هزینه‌ها، افزایش بهره‌وری، ارتقای کیفیت و افزایش توانایی صادرات محصولات تولیدی در نظر گرفته شود.

بدین ترتیب، مهمترین مشکلاتی که در حوزه تولید ماشین آلات از سوی تولیدکنندگان مطرح می شود عمدتاً کمبود سرمایه در گردش و تعرفه هاست و در هر صورت، تولید در کشور با مشکلات زیادی روبه روست و تولیدکنندگان در یک جهاد تمام قد در این بخش قرار دارند و نظام اداری کشور نیز با چالشهای جدی مواجه است اما با جدیتی که در بین تولیدکنندگان استانهای صنعتی وجود دارد کماکان در مقابل این مسائل ایستادگی کرده اند و باید مشکلاتشان‌ برطرف گردد!

عکسها از: وحید پوررضوی

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.