مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی تاکید کرد؛

نقش بی بدیل آذربایجان شرقی در خودکفایی گندم ایران

عصرآزادی آنلاین/ سرویس شهرستانها: مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی گفت: آذربایجان شرقی همواره نقش بی‌بدیلی در خودکفایی و خوداتکایی گندم استانهای کشور داشته است.

“سهراب سهرابی” در مراسم تحویل نمادین کمباین به کشاورزان هشترود با اشاره به اینکه آذربایجان شرقی یکی از استان های مهم تولید در کشور است افزود: این استان با حدود بیش از ۶۸ هزار هکتار گندم آبی و حدود ۳۰۰ هزار هکتار گندم دیم یکی از قطب های مهم تولید گندم کشور است.

وی ادامه داد: در سال جاری سطح کشت گندم ایران ۵ میلیون و ۹۶۰ هزار هکتار بوده که از این سطح تاکنون در استان‌های جنوبی کشور بیش از ۴ میلیون تن گندم خریداری شده و در مقایسه با سال گذشته در همین تاریخ بیش از یک میلیون تن افزایش میزان خرید تضمینی داشتیم و میزان رشد از نظر درصد بیش از ۳۱ درصد افزایش خرید تضمینی بوده و این چیزی نبود جز سعی و تلاش کشاورزان و همکاران ما در مراکز خدمات مدیریت شهرستانها، مجموعه استانها و محققین محترمی که در این راستا سعی و تلاش ویژه‌ای داشته اند.

سهرابی بیان کرد: از سه سال گذشته وزارت جهاد کشاورزی با همکاری ستاد اجرایی فرمان امام، طرح جهش تولید در دیمزارها را در کشور شروع کرده است که آذربایجان شرقی یکی از استان های پیشرو بوده و جزو ۶ استان اول بود که طرح جهش تولید در دیمزارها را اجرا کرد و عملکرد بسیار خوبی نیز داشته و اقدامات بسیار خوبی را انجام داده است.

وی اظهار کرد: در سال آینده سطح طرح جهش تولید در دیمزارها به ۵ میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار ارتقا پیدا کرده که در بستر این طرح خدمات خوبی را در اختیار زارعین محترم قرار گرفته و قطعاً در سال آینده هم این پروژه ادامه پیدا خواهد کرد لذا این پروژه را با هماهنگی هایی که در سطح ملی انجام شده از اول مرداد ماه برای کشت های پاییزه شروع می شود و انتظاری که از همه دست اندرکاران استان داریم این است که پروژه مذکور را با تمام قدرت و توان به خوبی انجام دهند که می تواند باعث افزایش تولید در دیمزارهای کشور شود.

سهرابی افزود: طرح بعدی که در سال جاری ادامه خواهیم داد و به شکل ویژه با دستور مقام عالی وزارت پیگیری خواهد شد موضوع کشاورزی قراردادی در زراعت گندم است که این طرح در سال اول با سطح ۵۰ هزار هکتار شروع شده و سال گذشته به ۲۵۰ هزار هکتار رسید، سال قبل برای یک میلیون و ۵۵۰ هزار هکتار اجرایی شد و قرار است در سال زراعی آینده که از اول مرداد ماه آغاز خواهد شد در تمام سطوح اراضی گندم آبی و دیم کشور طرح کشاورزی قراردادی را انجام دهیم.

سهرابی اضافه کرد: خلاء عملکرد یا فاصله بین عملکرد کشاورزان برتر و متوسط مزارع یکی از موضوعات مهم است که باید برای حل این مسئله همه کمک کنیم لذا کشاورزان عزیز و پیشرو می توانند بیشترین کمک را کرده و محققین هم در موسسات تحقیقات مختلف علی الخصوص موسسه تحقیقات دیم یاریگر ما باشند.

وی تاکید کرد: کشاورزان برتر گندم دیم در ایران عملکردهای چهار، پنج و شش تُن را داشتند و متوسط عملکرد گندم دیم ایران حدود یک تن و ۱۰ کیلوگرم است که برای پُر کردن این خلاء که خلاء دانشی است باید همه عزیزان به ما کمک کنند زیرا در حوزه گندم آبی این فاصله بیشتر است.

سهرابی تاکید کرد: سال گذشته کشاورزی در استان تهران با عملکرد ۱۳ تن و ۵۰۰ کیلو از رقم بهاران توانست مزرعه را برداشت کند و تفاوت ایشان با سایر کشاورزان فقط رعایت اصول فنی شامل تهیه بستر کاشت، بذر، مصرف کودهای شیمیایی، کنترل عوامل خسارت رسان زنده بود.

وی با اشاره به اینکه فرسودگی ناوگان یکی از مشکلات دیرینه ماست اظهار کرد: تعداد قابل توجهی بیش از ۱۸۰ دستگاه کمباین در آذربایجان شرقی در سال جاری تهیه و تدارک دیده شده و برای ارائه تسهیلات هماهنگ شده است که کار بسیار بزرگی بوده که می تواند ضایعات برداشت را کاهش دهد و افزایش محصول تولیدی از مزرعه و ارسال آن به مراکز خرید تضمینی کشوررا داشته باشد.

سهرابی یادآور شد: وزارت جهاد کشاورزی یک برنامه سه ساله را برای خودکفایی پایدار گندم تنظیم کرده که همراهی، مساعدت و مشارکت هم بخش تشکل های خصوصی کشاورزان و هم مجموعه بدنه دولتی وزارت جهاد کشاورزی و بخش های تحقیقاتی را می‌طلبد که قطعاً این سرزمین توانایی را دارد و می تواند انجام دهد که ما برای همیشه در محصولات گندم خودکفا شده و به کشورهای بیگانه وابسته نباشیم.

شایان ذکر است به گفته جلال رحیم زاده – مدیر زراعت سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی – حدود ۴۰۰ هزار هکتار گندم دِیم و ۶۸ هزار هکتار گندم آبی در این استان کِشت شده که برداشت از مزارع گرمسیری استان از هفته پیش از شهرستان های خداآفرین و آبش احمد شروع شده و تاکنون ۵۰۰ تُن خرید صورت‌ گرفته و این روند ادامه دارد و پیش بینی می‌شود بیش از ۴۵۰ هزار تُن گندم در آذربایجان شرقی تولید گردد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.