سایه روشن انتخابات هیات رئیسه دهمین دوره اتاق بازرگانی ایران از نگاه "عصرآزادی"

چالش اصلاح اقتصاد!

?عصرآزادی/ شهرام صادق زاده

این روزها ذهن فعالان اقتصادی سراسر کشور به این موضوع مشغول است که کُرسی ریاست اتاق بازرگانی ایران در دور دهم به چه کسی می‌رسد!؟ فعالان بخش خصوصی در حالی رئیس پارلمان بخش خصوصی کشور را انتخاب می‌کنند که معتقدند در دوره نهم اتاق به دلیل عدم همسویی میان اعضای هیات رئیسه و رئیس اتاق نتوانستند به اهداف خود برسند و با این شرایط، پنجمین رئیس اتاق بازرگانی باید بتواند اتاق را در رسیدن به اهداف خود و برون‌رفت از مشکلات کمک کرده و از دست درازی برخی ها به پیکره آن محافظت نماید!

بررسی ثبت نام کنندگان برای شرکت در کارزار انتخابات هیات رئیسه دهمین دوره اتاق بازرگانی ایران نشان می‌دهد ۲۴‌ اتاق استانی، نمایندگان خود را برای ثبت‌نام در انتخابات هیات‌رئیسه اتاق ایران معرفی کرده‌اند و بیشترین تعداد کاندیداها از اتاقهای تهران، قزوین، تبریز، اصفهان، قم، اراک، کرج، شیراز، بندرعباس و کرمانشاه هستند که به غیر از تهران، یک الی ۳ نفر را برای این ماراتن کشوری آماده کرده اند و اگر تغییری از جهت قانونی در توقف انتخابات به وجود نیاید روز ۲۸ خرداد ماه، پروسه برگزاری آن رقم می خورد تا داوطلبانی که از سوی هیات رئیسه اتاق استان خود معرفی شده اند و قاعدتاً از قبل، حمایت هیات نمایندگان اتاق استان را دارند به رقابت بپردازند تا حماسه اقتصادی غیرسیاسی رقم بخورد…

▪️کارزار اول

اگرچه معلوم نیست چرا لیست نهایی تایید صلاحیت شدگان انتخابات هیات رئیسه دهمین دوره اتاق بازرگانی ایران بصورت رسمی اعلام نمی شود اما داوطلبی پرتعداد برای کسب ۷ کُرسی هیات رئیسه اتاق ایران اتفاقی عجیبی است که برای نخستین بار در ادوار اتاق اتفاق می افتد.

با این حساب، احتمالاً اعضای هیات رئیسه با آرای نه چندان زیاد و با اختلاف آرای کم این کرسی ها را کسب می کنند و اخبار غیررسمی حاکی از آن است که به دلیل عدم ارسال مکاتبه رسمی نهاد مسئول در تایید یا رد صلاحیت، هیات نظارت به همه کاندیداهای هیات رییسه اجازه شرکت در این رقابت را خواهد داد و در نتیجه یکی از بی سابقه ترین انتخابات هیات رییسه اتاق بازرگانی ایران برگزار خواهد شد.

طبق شواهد موجود، تاکنون سابقه نداشته است که برای ۷ کُرسی هیات رییسه اتاق ایران ۵ برابر بیشتر از تعداد کابینه، کاندیدا ثبت نام شود و از حسین سلاح ورزی، یونس ژائله، احد عظیم زاده، محسن بهرامی ارض اقدس و حسین پیرموذن به عنوان داوطلبان مدعی ریاست اتاق ایران نام برده می شود!

علاوه بر آن، در هیچ دوره ای مسئله احراز صلاحیت افراد در دو انتخابات هیات نمایندگی اتاق شهرستان و هیات رییسه به فاصله کمی از هم، به یک چالش بدل نشده بود زیرا گروهی از کارشناسان، این مرز از حساسیت جهت تایید نمایندگان بخش خصوصی را از مصادیق دخالت آشکار در اداره پارلمان بخش خصوصی می دانند و گروهی دیگر هم معتقدند که با وجود کوشش های فراوان در ماه های اخیر برای ناکارآمد نشان دادن اتاق بازرگانی ایران، نشانه اهمیت و وزن بالای آن نزد حاکمیت است!

به هرحال، اتاق ایران با بیش از یک قرن سابقه، همواره خانه فعالان بخش خصوصی بوده و روز ۲۸ خرداد – اگر تغییر خاصی در فرآیند انجام آن از جهات مختلف روی ندهد – یکی از بی سابقه ترین انتخابات خود را برگزار خواهد کرد تا کابینه بخش خصوصی ها تعیین شده و ریاست آن به شخصی برسد که لایق آن است و او شاید از دیار آذربایجان باشد!

▪️کارزار دوم

کسب یک کرسی از هیات رئیسه اتاق بازرگانی ایران از اهداف پیش روی هیات رئیسه اتاق های بازرگانی استانهای بزرگ و کارآمد همچون خراسان رضوی، آذربایجان شرقی، اصفهان، قزوین و حتی فارس است به طوری که چند تَن از تُجار مشهور حوزه صنایع، کشاورزی و صادرات برای انتخابات اتاق ایران معرفی شده اند تا در انتخابات هیات رئیسه دوره دهم به رقابت بپردازند.

یک کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه کلمه رهبر برای ریاست اتاق بازرگانی ایران اطلاق درستی نیست گفت: رئیس اتاق بازرگانی ایران قطعاً باید یک فعال اقتصادی باتجربه، با سابقه روشن و شفاف اقتصادی باشد.

امیرحسین کاوه افزود: سخنوری و لابی گری کار دبیران کل است، لذا دبیران اتاق نیز باید بتوانند خوب نگارش و سخنرانی نمایند و ارتباطات مناسبی با مجموعه های مرتبط با عرصه صنعت و اقتصاد داشته باشند و لزومی هم ندارد از بین کارخانه داران یا مدیران صنایع انتخاب شوند!

وی اضافه کرد: رئیس اتاق بازرگانی باید حداقل یک کسب و کار تجاری متوسط به بالا داشته باشد زیرا جایگاه ریاست اتاق بازرگانی جای فعالان صنعتی و تجاری است، نه جای سخنورانی که تئوری های غیر قابل هضم در محیط کسب وکار ارائه دهند!

کاوه یادآور شد: پیش از این و در هیات رئیسه اتاق ایران یا تهران، دولتی ها به عنوان نماد هماهنگی و ارتباط حسنه و همچنین به علامت وجود همکاری بین دولت و اتاق، همواره یک نفر از منتخبان معرفی شده از سوی دولت را هم انتخاب می کردند که این اقدام، رویکرد بدی نیست؛ هرچند ممکن است با تغییر وزیران، نمایندگان آنها هم عوض شود و جریان رای گیری دوباره لازم شود.

او بیان کرد: ترکیب هیات رئیسه دوره دهم اتاق ایران هرچه متشکل تر و منجسم تر باشد باعث می شود مانند دوره های قبل شاهد درگیری های رئیس با نواب نباشیم، آنگاه وقت اتاق به جای اینکه صرف رفع معضلات اقتصادی شود، صرف دعوا در داخل خانه شده و فرصت سوزی اتفاق می افتد!

▪️کارزار آخر

جامعه بزرگ فعالان اقتصادی بخش خصوصی ایران طی دهمین دوره انتخابات اتاق بازرگانی در اسفند ۱۴۰۱ به‌ روشنی پیام خود را به نمایندگان خود در سراسر کشور ابلاغ کرده و به‌ روشنی اعلام کردند که خواسته اصلی آنها از اتاق بازرگانی، تحکیم و ترویج عقلانیت اقتصادی است!

با برگزاری انتخابات هیات رئیسه دهمین دوره اتاق ایران کاری سترگ در پیش است زیرا با توجه به شرایط پیچیده‌ای که اقتصاد کشور با آن مواجه است امروزه تمام تشکل‌های صنفی، تخصصی و حرفه‌ای بخش خصوصی و در رأس آنها اتاق بازرگانی که تشکلِ تشکل‌هاست باید در همکاری صمیمانه با دولت و سایر ارکان اقتصاد، به‌ سرعت در مسیر تقویت جایگاه عقلانیت اقتصادی در تصمیم‌ سازی‌ها و تصمیم‌گیری‌های ملی گام بردارد تا با عبور از تهدیدهای پیش‌رو، بتوان کِشتی اقتصاد ایران را به ساحل توسعه پایدار سوق داد!

با وجود اینکه اتاق بازرگانی ایران در ادوار گذشته اقداماتی برای بهبود فضای کسب و کارها انجام داده است اما برخی از منتقدان پارلمان بخش خصوصی معتقدند که اتاق بازرگانی به عنوان نماد بخش خصوصی کشور از تمام ظرفیت های قانونی خود برای مسئولیت های تعریف شده، استفاده نکرده و دلیل آن هم ناهماهنگی و ضعف هیات رئیسه بوده است!

منتقدان تصور می کنند اتاق بازرگانی از فضای کسب و کار در بخش های مختلف صنعت، تجارت، بازرگانی، معدن و کشاورزی تحلیل درستی، حداقل از کارآفرینی نداشته و نقاط قوت و ضعف و موفقیت ها و مشکلات را با صدایی رسا به گوش سیاستگذاران اقتصادی کشور نرسانده است!

بدین ترتیب، اهمیت انتخابات هیات رئیسه اتاق بازرگانی زمانی دوچندان می شود که تاثیرگذاری این تشکیلات نیازمند هیات رئیسه فعال است لذا افرادی که علاوه بر برخورداری از ویژگی های کارآفرینی، نگرش توسعه گرایی نیز در آنها تقویت شده و توانایی لابی گری برای منافع بخش خصوصی را داشته باشند برای این ترکیب مفید خواهند بود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.