جشن الحاق ژئوپارک ارس به شبکه جهانی ژئوپارک‌های یونسکو به روایت "عصرآزادی"

۴۰۰ میلیون سال با ارس ARAZ ile 400 milyon yıl 400 million years with ARAS

?عصرآزادی/ شهرام صادق زاده

در آخرین روز از خرداد ماه ۱۴۰۲ جشن بین المللی ژئوپارک ارس با حضور عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، سفیران و نمایندگان وزارت امور خارجه ۱۳ کشور خارجی، استاندار و مدیران دستگاه های مرتبط آذربایجان شرقی، نمایندگان مردم استان در مجلس، مسئولان کشوری، لشکری و استانی در منطقه آزاد ارس برگزار گردید.

به مناسبت برگزاری این رویداد جهانی که توسط بیش از ۵۰ خبرنگار و عکاس داخلی و خارجی پوشش داده شد، ضمن ارائه گواهی بین المللی ثبت ژئوسایت های آن به مدیرعامل منطقه آزاد ارس، از تمبر مربوط به این جشن نیز رونمایی به عمل آمد تا برای ثبت در اذهان آیندگان به یادگار بماند.

جشن ثبت جهانی ژئوپارک ارس به عنوان یک رویداد بزرگ بین المللی شمالغرب ایران، زمینه‌ساز آشنایی سفرا و کارداران اقتصادی کشورها با این منطقه پرجاذبه است زیرا به طور حتم، چرخش گردشگران خارجی در آذربایجان‌شرقی را مورد هدف قرار می دهد که به طور حتم به نفع همه آذربایجانی هاست…

▪️محصولات صنعتی و کشاورزی ارس به ۲۷ کشور صادر می‌شود

مدیرعامل منطقه آزاد ارس گفت: به دنبال این هستیم که از گردشگری خرید در منطقه آزاد ارس به سمت بوم گردی، زمین گردی و ژئوتوریسم حرکت نماییم؛ موضوعی که در منطقه آزاد و ژئوپارک قشم نیز اتفاق افتاده است.

مجید کیانی با بیان اینکه سبد توسعه اقتصادی ارس متنوع است افزود: ارس، قطب گلخانه‌های هیدروپونیک خاورمیانه بوده و محصولات صنعتی و کشاورزی آن به ۲۷ کشور صادر می‌شود.

وی با اعلام اینکه ارس در حوزه گردشگری، مهم ترین مقصد گردشگری شمالغرب کشور بوده و در نوروز امسال نیز بیشترین گردشگر را در ایام نوروز داشته است اضافه کرد: زیرساخت‌های تفریحی مختلفی نیز طی سال‌های اخیر در این منطقه ایجاد شده که هر یک دلیلی برای جذب گردشگران بوده است.

کیانی تاکید کرد: دنبال توسعه زیرساخت‌ها در حوزه راه و شبکه بهداشت بوده و رویکرد دوم ما تکمیل زنجیره خدمات است زیرا توسعه ظرفیت‌ های اقامتی در ارس در حال انجام است و امروز از مراکز اقامتی بهره‌برداری می‌شود.

مدیرعامل منطقه آزاد ارس با تاکید بر اینکه عوامل موثر صادراتی و تولیدی ارس موثر در توسعه خوشه صنعتی است گفت: البته منطقه آزاد ارس در حوزه ترانزیت نیز از قدیم به علت قرارگیری در جاده ابریشم از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بوده است.

▪️جهانی شدن ارس نتیجه همدلی مردم و سرمایه‌گذاران است

نماینده مردم مرند و جلفا در مجلس گفت: ثبت ژئوپارک ارس در شبکه جهانی ژئوپارک‌های یونسکو و به دنبال آن مطرح شدن نام این منطقه در سطح دنیا در نتیجه همدلی مردم و سرمایه‌ گذاران حاصل شده است.‌

معصومه پاشایی بهرام افزود: از تک تک مردم جلفا، خداآفرین، جانانلو و قلی‌بیگلو قدردانی می‌کنیم که ارس را ارس کرده و زمینه آبادانی این منطقه را فراهم آوردند و سرمایه‌گذارانی که خشت روی خشت گذاشته و با زحمت‌هایشان باعث رونق اقتصادی ارس شدند.‌

رئیس فراکسیون مناطق آزاد مجلس با بیان اینکه ژئوپارک‌ها هدایای خداوند هستند و گذشته کره زمین را برای ما به نمایش می‌گذارند تاکید کرد: ژئوپارک ها این امکان را ایجاد می کنند که از طریق پدیده‌های زمین شناسی، کره زمین را بهتر بشناسیم لذا با ثبت جهانی ژئوپارک ارس مشخص شد که این منطقه آزاد دوستدار محیط زیست است و امیدوارم کل کشور به سمتی حرکت کند که قدر داشته‌هایمان را بدانیم.‌

وی توجه به توسعۀ همه جانبه را دیگر عامل موفقیت در منطقه آزاد ارس دانست و گفت: امروز شعار دنیا نیز توسعه همه جانبه شده است و بر همین مبنا اگر در حرکت در مسیر توسعه توازن وجود نداشته باشد، باید متحمل خسارت شد که بزرگ ترینِ این خسارت‌ها زیان زیست محیطی خواهد بود.‌

▪️ظرفیت گردشگری کشور ما نیازمند تقویت سرمایه‌ گذاری است

معاون وزیر میراث فرهنگی هم با بیان اینکه ثبت این موضوع یک روند ۱۰ ساله را طی کرده است گفت: منطقه آزاد ارس در گذشته نیز از ثبت جهانی‌ها بهره‌مند بود؛ در شهریور سال گذشته ثبت چند کاروانسرا و جنگل‌های ارسباران در یونسکو مطرح شده که می‌تواند برای این منطقه موثر باشد.

علی‌اصغر شالبافیان افزود: توزیع زمانی سفرها یک ایراد بزرگ کل کشور است که دولت سیزدهم برای ساماندهی تعطیلات تصمیم‌گیری کرده و به صورت لایحه در اختیار مجلس قرار داد تا با کارهای کارشناسی اعم از دو روزه شدن تعطیلات آخر هفته بتوان این نقص را جبران نمود.

وی ادامه داد: ظرفیت گردشگری ما نیازمند تقویت سرمایه‌گذاری است؛ منطقه آزاد ارس امروزه با پنج سال گذشته متفاوت است لذا دولت سیزدهم در قالب لایحه برنامه هفتم توسعه دولت رویکرد خود را نشان داد و برای اولین بار فصل مستقلی را آورد و احکامی که بتواند زمینه‌ساز حضور بخش خصوصی را داشته باشد، را تقویت کرد.

معاون وزیر میراث فرهنگی و گردشگری یادآور شد: آذربایجان‌ شرقی سرآمد سرمایه‌گذاری است که در حال حاضر ۱۴۳ پروژه سرمایه‌گذاری در حال احداث با حجم ۱۳۵ هزار میلیارد تومان را دارد؛ از این‌رو سرمایه‌ گذاران خارجی و داخلی باید با خیال راحت از ظرفیت سرمایه‌گذاری این منطقه استفاده نمایند.

▪️بیش از ۱۰۰ هزار گردشگر خارجی به این استان سفر کرده اند

 

استاندار آذربایجان‌شرقی نیز با اشاره به بازار بزرگ تبریز، وجود مساجد تاریخی، مجموعه کلیساهای آذربایجان، کندوان، دره‌های تاریخی و بخشی از این سرزمین با ۱۸۰۰ آثار ثبت شده، اقلیم بکر، ویژگی مهم جنگل ارسباران با ۱۳۰ هزار هکتار و ۳۰۰ گونه در آن گفت: همه اینها ظرفیت‌های ناگفته‌ای هستند که هر کدام می‌تواند حوزه گردشگری را گسترش دهد.

عابدین خرم با بیان اینکه سه محور برای توسعه گردشگری وجود دارد توضیح داد: محور گردشگری شمال استان، محور مرکز استان به عنوان تبریز و جاده ابریشم و محور گردشگری جنوب استان به عنوان محور دامنه های سهند مدنظر است.

وی یادآور شد: در دولت سیزدهم ۷۴ پروژه گردشگری با اعتبار ۳۲ هزار میلیارد تومان در سطح استان انجام گرفته و ۱۲۵ پروژه سرمایه‌ گذاری با مبلغ ۳۵۰ هزار میلیارد در آذربایجان شرقی در حال انجام است.

استاندار آذربایجان‌ شرقی اضافه کرد: در دو سال گذشته بیش از ۱۰۰ هزار گردشگر خارجی به این استان سفر کرده و آذربایجان شرقی جزو هفت استان اول میزبان گردشگران خارجی اخیر بوده است.

وی تاکید کرد: ۵ اثر تاریخی استان در آستانه ثبت جهانی قرار دارند و امید است با توجه به ظرفیت نهفته توسعه استان و حرکت دولت و ثبت جهانی ژئوپارک ارس مقدمه توسعه روزافزون و بستر جدید از توسعه باشد.

▪️ژئوپارک امکان مطالعه میراث بزرگ جهانیِ ارس را فراهم می‌سازد

 

دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با اشاره به اینکه از امروز معرفی ۴۰۰ میلیون سال اتفاقات گوناگونِ به ثبت رسیده در ژئوپارک ارس را آغاز می‌کنیم گفت: اطمینان داریم بازدید از این ژئوپارک امکان مطالعۀ تاریخ کره زمین و میراث بزرگ جهانیِ بر جای مانده در ارس را فراهم می‌سازد.‌

حجت اله عبدالملکی، بی بهره ماندن ایران از مواهب بیشمارِ قرار گرفته در اختیار کشور را ناشی از گُسستگیِ سه عنصر ظرفیت‌های موجود، معرفی ظرفیت‌ها و بهره‌برداری از ظرفیت‌ها دانست و توضیح داد: در ایران و از جمله در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور ظرفیت‌های بسیار بالایی در حوزه‌های مختلف داریم ولی در بخش دوم که مربوط به معرفی این ظرفیت‌ هاست قصور کرده‌ایم لذا این ظرفیت‌ها شناخته شده نیستند و طبیعتاً در بخش سوم، بهره برداری نیز صورت نخواهد گرفت.‌

مشاور رئیس جمهور به ناچیز بودن هزینه‌های تولید در ایران اشاره کرد و افزود: هزینه نیروی کار و اقامت در ایران تقریباً یک پنجم میانگین جهانی، هزینه انرژی تقریباً یک دهم میانگین جهانی و هزینه تامین زمین و تامین مواد اولیه که عمدتاً محصولات معدنی و کشاورزی است به مراتب کمتر از قیمت های جهانی می باشد.

عبدالملکی با اشاره به اینکه جمعیت ایران سالانه حدود ۵۰۰ میلیارد یورو مصرف دارند تاکید کرد: پس هر کس در ایران سرمایه‌گذاری کند به این بازار بسیار خوب دسترسی خواهد داشت و برایشان فرش قرمز پهن می کنیم.

عکسها از: عصرآزادی

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.