تیمورلو پایتختی برای فرآوری و صادرات سیر ایران؛

تبدیل تیمورلو به بندر خشک سیر آذربایجان

عصرآزادی آنلاین/ سرویس شهرستانها: سیر یکی از محصولات کم آب بَر در میان محصولات سبزی و صیفی به شمار می‌روند که در مجموع ۱۵ هزار و ۳۰۰ هکتار از اراضی کشور به زیر کشت رفته و سالانه نیز ۲۸۰ هزار تن سیر در کشور تولید می‌شود.

در این میان، آذربایجان شرقی نیز با تولید سالانه ۲۴ هزار تن تولید و حدود ۸۲۰ هکتار زیرکشت، رتبه ششم از نظر سطح زیرکشت و رتبه چهارم را از نظر تولید دارد.

متوسط تولید سیر در هر هکتار از اراضی استان ۲۹ هکتار بوده که عملکرد تولید سیر تر به میزان تولید ۵۳ تن در هر هکتار و سیر خشک نیز ۱۴ تن در هر هکتار است که نسبت به بسیاری از استان‌ های دیگر فراتر است.

شهر تیمورلو نیز به عنوان یکی از قطب‌های تولید سیر در این استان ایفای نقش می‌کند و به خصوص در زمینه فراوری، بسته بندی و صادرات محصول سیر در کشور شناخته شده است که این مزیت منطقه تیمورلو زمانی بیش از پیش دیده می‌شود که فرآوری و بسته بندی محصول به صورت صنعتی در شهرک‌های صنعتی انجام گرفته و احداث شهرکی برای چنین فعالیت‌های اقتصادی یکی از درخواست‌های مردم است.

در راستای معرفی برند سیر تیمورلو و حفظ و احیای این برند، پنجمین جشنواره سیر تیمورلو به رسم هر سال و با حضور معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان شرقی، رئیس سازمان جهادکشاورزی استان، نمایندگان مردم تبریز، آذرشهر و اسکو و جمعی از کشاورزان و مردم منطقه در شهر تیمورلو برگزار شد.

▪️ارزش افزوده از طریق فرآوری و بسته بندی تا کشت حاصل می شود

 معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان شرقی گفت: فصول زمستان و پاییز امسال با تنش آب و هوایی مواجه بودیم و این خشکسالی، اقتصاد ما را به خطر خواهد انداخت اما اگر تیمورلو تبدیل به بندر خشک شود این تنش بر اقتصاد منطقه تاثیری نخواهد داشت زیرا در این راستا ارزش افزوده، بیشتر از طریق فراوری و بسته بندی تا کشت به دست می‌آید.

محمد کلامی تاکید کرد: در اقتصاد هیچ چیزی ساکن و ثابت نیست بنابراین اگر ما پیگیر تاسیس این شهرک نباشیم، مناطق دیگر این ویژگی را از ما خواهند گرفت.

وی با تاکید بر این‌که باید با فرآوری سیر، ارزش افزوده محصول نیز در منطقه بماند گفت: استان آماده است تا از محل اراضی منابع طبیعی و وام‌های تبصره‌ ۱۸ و اعتبارات سفر ریاست جمهوری مقدمات لازم برای ایجاد شهرک سیر را فراهم سازد و در راستای ارتقای فناوری از مرحله کشت تا برداشت، تسهیلات ویژه در قالب مکانیزاسیون در اختیار قرار دهیم. در بحث مکانیزاسیون، کشاورزان اراضی کوچک، توان و انگیزه سرمایه گذاری برای مکانیزاسیون ندارند و باید به فکر کاشت یکجا و سهم و یکپارچگی اراضی باشیم.

وی بر پیگیری برای تامین سریع تراکتور موردنیاز منطقه و ارائه تسهیلات از محل تبصره ۱۸ و منابع بانکی تاکید کرد و افزود: اگر بخواهیم تولید و اقتصاد کشور رونق یابد و تورم کنترل شود باید به مزیت‌های منطقه‌ای توجه شود، اگر بتوانیم قطب‌های تولیدی منطقه‌ای را ایجاد کنیم مثل تیمورلو در مورد سیر، خواهیم توانست که اشتغال، تولید، ارزش افزوده و گردشگری را در این مناطق توسعه دهیم.

▪️جشنواره های کشاورزی باید به صورت علمی برگزار شود

رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه جشنواره های بخش کشاورزی همچون سیر باید به صورت علمی برگزار شود گفت: سطح زیر کشت محصول سیر استان حدود ۸۲۰ هکتار بوده و سالانه ۲۴ هزار تن محصول از این اراضی برداشت می‌شود و جایگاه استان از لحاظ سطح زیر کشت سیر در کشور رتبه ششم و از لحاظ میزان تولید نیز رتبه چهارم را دارا است.

اکبر فتحی با اشاره به ویژگی‌های محصول سیر افزود: سیر، محصولی است که مقاومتش نسبت به ناملایمات محیطی زیاد بوده و آب کمتری نسبت به سایر محصولات سبزی و صیفی لازم دارد. این محصول کشت پاییزه دارد و به علت زودرس بودن آن در خردادماه قابل برداشت است.

وی افزود: عمده محصول تولیدی سیر استان در خود استان یا استان‌های همجوار مصرف شده و در مواقعی مقصد مصرف آن عراق است. سیر ارقامی داشته و در استان ما نیز ارقام سیر محلی، صورتی، قرمز، سفید و رقم آذر کشت می‌شود ولی بیش از ۸۰ درصد اراضی به زیرکشت سیر صورتی می‌رود.

فتحی خاطرنشان کرد: عمده مشکل موجود در مورد محصول، عدم وجود واحدهای سیر خشک کنی و ماشین آلات بسته بندی در شهرستان‌های تولید کننده است؛ عمده مشکل دیگر این بخش، عدم مکانیزه شدن و استفاده از ادوات کشاورزی است چرا که در تیمورلو، قطعات اراضی کوچک به زیر کشت سیر می‌رود و بایستی یکجا زراعی و یکجا کشتی انجام گیرد.

وی با اشاره به راه اندازی شهرک فراوری سیر در تیمورلو اضافه کرد: فرآوری سیر در شهرکی که ایجاد خواهد شد انجام می گیرد و این شهرک به صورت تعاونی خواهد بود.

وی با اشاره به جشنواره سیر تیمورلو تاکید کرد: سیر در الگوی کشت قرار گرفته است و سعی می‌کنیم به عنوان یک محصول کم آب بر به جای محصولات پر آب بر جایگزین شود و کشت آن افزایش یابد.

▪️اختصاص ۱۵۰ هکتار زمین برای احداث شهرک فرآوری سیر تیمورلو

 رئیس اتاق اصناف کشاورزی آذربایجان شرقی گفت: یکی از مشکلات اساسی منطقه تیمورلو – قراغیل، کیفیت پایین سموم و قیمت بالای آن است. تامین کود برای سیرکاران استان و به خصوص برای اراضی کشاورزان استان در خارج از استان نیز از دیگر مشکلات صنف سیرکاری است.

هادی فرجی آزاد با اشاره به وضعیت کشت فرا سرزمینی سیر استان افزود: حدود ۸۲۰ هکتار از اراضی استان به زیر کشت سیر رفته و در مجموع کشاورزان استان در 3 هزار و 800 هکتار مزرعه در داخل و خارج استان به صورت کشت فراسرزمینی به کشت سیر مشغول هستند.

وی ادامه داد: یکی از مشکلات دیگر تولیدکنندگان سیر بحث مکانیزاسیون است. بالغ بر ۸۰ درصد از کشاورزی در تولید این محصول به صورت سنتی انجام می‌گیرد.

فرجی آزاد با بیان این‌که احداث شهرک فرآوری سیر اکنون در مرحله طراحی قرار دارد اضافه کرد: این شهرک در مساحت ۱۵۰ هکتار بوده که پیش از این ۵۰ هکتار آن در دست بخش خصوصی و ۱۰۰ هکتار نیز جزو اراضی منابع طبیعی بود که با مساعدت استانداری با اداره منابع طبیعی قرار است این ۱۰۰ هکتار نیز برای احداث شهرک فرآوری سیر اختصاص یابد که در این حالت مشکلات سردخانه و صنایع تبدیلی شهرک نیز حل خواهد شد.

وی با اشاره به لزوم استقرار پایانه گمرکی در این منطقه افزود: کود و سم مصرفی برای تولید سیر استان به صورت آزاد تهیه شده و از سویی کشت نیز به صورت سنتی انجام می‌گیرد در این حالت قیمت تمام شده سیر نیز بالا است. قیمت تمام شده سیر تر ۱۱ تا ۱۲ هزار تومان و سیر خشک ۳۰ هزار تومان است که در صورت توسعه مکانیزاسیون، این قیمت‌ها کاهش خواهند یافت.

▪️تکمیل زنجیره تولید برای حفظ درآمد پایدار مورد نیاز است

 فرماندار شهرستان آذرشهر نیز از جمله‌ اهداف برگزاری جشنواره سیر را ایجاد درآمد پایدار، اشتغال پایدار و احیای ظرفیت‌های منطقه در حوزه کشاورزی، دامداری و گردشگری دانست و گفت: باید به سمت دانش محور و علمی کردن محصول سیر منطقه گام برداریم.

شمسعلی محمودیان با توجه به مشکلات کشاورزان در حوزه سخت افزاری و نرم افزاری از جمله حوزه زیرساخت‌ها، مالیات، ارائه تسهیلات، تعرفه گمرکی و غیره بر لزوم پیگیری و حل این مشکلات تاکید کرد و افزود: تکمیل زنجیره تولید برای حفظ درآمد پایدار نیاز بوده و برای موفق شدن در امر ارتقای تولید و عملکرد محصول سیر باید الگوی کشت در منطقه رعایت شود.

فرماندار شهرستان آذرشهر با اشاره به اقدامات دولت سیزدهم در حمایت از کشاورزان، اجرای طرح‌هایی چون کشاورزی قراردادی، تسهیلات مکانیزاسیون، ارتقای عملکرد تولید محصولات، تنظیم الگوی کشت و غیره را از جمله اقدامات دولت در راستای تقویت بخش کشاورزی عنوان کرد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.