تبریز میزبان نخستین جشنواره مد و لباس ایرانی - اسلامی؛

ضرورت بازگشت نقش و نگارهای قاجاری به جامعه

عصرآزادی/ سرویس فرهنگی: نخستین جشنواره ملی “مد و لباس ایرانی – اسلامی” اواخر تیر ماه سال جاری به میزبانی تبریز برگزار می شود.

دبیر نخستین جشنواره ملی و نمایشگاه مد و لباس ایرانی – اسلامی تبریز با اشاره به اینکه جشنواره از بهمن ماه سال گذشته  با همت موسسه فرهنگی هنری آسمان کلید خورده است، گفت:  اولین و مهمترین هدف از برگزاری این جشنواره ارج نهادن به جایگاه صنعتگران و هنرمندان تبریز در راستای تحقق اصول و سیاست های کلان فرهنگی و هنری نظام جمهوری اسلامی به نحوی که شایسته کشوری مسلمان با فرهنگ و متمدن است.

لیلا اتکالی با بیان اینکه شهر تبریز یکی از پرچمداران فرهنگ و تمدن ایران به ویژه در عصر قاجار تبریز است ، ابراز داشت: شهر تبریز در این دوره از تاریخ اهمیت بسیار زیادی داشته است و همین مارا بر آن داشت تا محوریت جشنواره را بر اساس آثار هنری دوره قاجار قرار دهیم .

وی ارتقای هنر مد و لباس  و ارتقای سلیقه و فرهنگ مد ایرانی – اسلامی در جامعه را از دغدغه های اصلی طراحان و دست اندکاران این عرصه ذکر کرد و افزود : راهکار گشایش و پیشرفت و توسعه ملی و بین المللی از طریق گفتمان فرهنگی، هنری و آشنایی با دست آوردهای فعالان این حوزه در سطح کشور و ایجاد انگیزه و روحیه کار آفرینی است.

رییس کمیته اجرایی نخستین جشنواره ملی و نمایشگاه مد و لباس ایرانی اسلامی تبریز نیز در این نشست هدف از برگزاری این جشنواره را گردهمایی متخصصان این عرصه جهت بحث و تبادل نظر در یافته های  علمی  خود و همچنین آشنایی با ابزار و موضوعات جدید، فراهم کردن فرصت برای دانش آموختگان در ارایه قابلیت و آموخته های خود، برقراری انسجام و وحدت بیشترمتخصصان و صاحب نظران و معرفی بهتر و بیشتر این رشته به جامعه و مسوولان در جهت مشخص نمودن جایگاه و هویت کاری و توانمندی دانش آموختگان و متخصصان این رشته اعلام کرد.

الهام دادگر نوبریان وظیفه اصلی برگزار کنندگان جشنواره را شناساندن متخصصان و دانش آموختگان حوزه پوشاک ایران زمین به جهانیان دانست و گفت : برای رشد و شناساندن رشته پوشاک در کشور اول باید به نو بودن آن توجه کرد و دست اندر کاران بر آن هستند گامی در راستای رشد دستاوردهای علمی فرزندان این مرزو بوم بردارند.

وی ادامه داد : این جشنواره در چهار بخش رقابتی، آموزشی، نمایشگاهی و مسابقه مهارتی برگزار می شود.

وی با بیان اینکه بخش رقابتی مسابقه به شکل زنده و زیر نظر سازمان فنی و حرفه ای برگزار خواهد شد بیان کرد :بخش رقابتی شامل طراحی لباس اجتماع، پارچه، دیجیتال لباس، اکسسوری و تزئینات لباس،کیف و کفش، طلا و جواهرات و بخش پژوهش بوده و مهلت ثبت نام در این جشنواره تا ۲۰ تیر تمدید شده است.

 رییس هیات داوران نخسین جشنواره مد و لباس با بیان اینکه در زمینه مد و لباس در تهران و در سطح استانها کارهای بسیار مطلوبی صورت گرفته است گفت:  ما برندهای داخلی خوبی با قیمت های بسیار متناسب و درخور فرهنگ ایرانی -اسلامی داریم   و به جرات می توانیم بگوییم اقدامات ارزنده ای در این خصوص انجام گرفته است.

نصیر اقدم افزود : ما به عنوان برگزارکنندگان نخستین جشنواره  ملی مد و لباس ایرانی اسلامی سعی خواهیم کرد، هر چه بیشتر بر توانمندی های کشور در حوزه پوشاک تاکید کنیم.

وی با اشاره به دشواری های برگزاری این جشنواره گفت : اگر بتوانیم ادامه دهنده این راه باشیم و قدم هایی که در این راستا برداشته شده است آنها را فراتر ببریم مطمننا  می توانیم آینده خوبی برای عرصه پوشاک کشور متصور باشیم.

وی با اشاره به اینکه وجود مارکهای خارجی  بر روی پوشاک بیشتر برای جذب مشتری همیشگی است گفت: در راستای سیاست هایی که در حوزه مد و لباس داریم ، تمام تولیدات پوشاک ارائه شده در سطح کشور مربوط به تولیدات ملی است  و واردات پوشاک در این برهه زمانی صرفه اقتصادی ندارد.

صاحب برند موفق وی.اس.من VS man به افزایش نرخ ارز در سالهای اخیراشاره کرد و  افزود : در 10 سال گذشته رقم صادرات پوشاک ما 50 درصد کاهش و بنابراین میزان تولیدات پوشاک داخلی افزایش یافته است.

 کیوانپورخاطر نشان کرد: هدف ازبرگزاری نخستین جشنواره مد و لباس ارتقای تولیدات داخلی است و باید دانشگاه ها، سازمان  فنی و حرفه ای و اتحادیه های تولید لباس و متخصصان حوزه پوشاک دست در دست هم دهند تا این مهم محقق گردد.

وی با تاکید بر اینکه در سال های اخیر میزان واردات بسیار کاهش یافته است گفت : اگر این جشنواره را بتوانیم به صورت موفق و همه ساله برگزار کنیم من قول خواهم داد انشالله در ۱۰ سال آینده سهم تولید داخلی پوشاک به 95 درصد برسد.

مدیرکل سازمان فنی و حرفه ای آذربایجان شرقی در این نشست اظهار کرد: این جشنواره ۲۵ تا ۲۷ تیرماه درتبریز برگزار می شود  و سازمان فنی و حرفه ای نیز بر اساس تکلیف سازمانی خود در زمینه آموزش های مهارتی و اشتغال بهتر این رویداد در کنار برگزار کنندگان قرار دارد.

علی مشایخی به برگزاری اولین مسابقات آزاد مهارتی طراحی و دوخت لباس اجتماع بر اساس مدل قجری تبریزی در این جشنواره، اشاره کرد و گفت :  این طرح با استقبال بسیار خوبی از استانهای مختلف به خصوص اصفهان، شیراز و خراسان رضوی همراه بود و استانهای مختلف بایستی طرح های پیشنهادی را بر اساس بوم تبریز به این جشنواره ارسال کنند.

مدیرکل سازمان فنی و حرفه ای آذربایجان شرقی گفت: این جشنواره محدود شده به طرح ایرانی اسلامی تبریز بوده و علاقه مندان به شرکت در این جشنواره باید در قالب این طرح آثار خود را تا 22 تیر ماه به دبیرخانه ارسال کنند .

مشایخی اظهار کرد: از هر استان سه طرح مورد پذیرش قرار می گیرد و  از بین  طرح های ارسالی فقط یک طرح برگزیده انتخاب می شود و طی ۲ روز در محوطه هتل پتروشیمی تبریز  به صورت زنده  با دستان هنرمند و سرپنجه های کار آمد خود طراحی خواهد کرد و در نهایت داوری خواهند شد.

وی با بیان اینکه ارزیابی این رویداد بر اساس  «سی.آی.اس» و در قالب استاندارد جهانی سازمان مهارت برگزار می شود: از سوی سازمان فنی و حرفه ای کشور به سه نفر اول مسابقات لوح تقدیر، گواهینامه بین المللی و جوایز نقدی اهدا خواهد شد.

در پایان رئیس هیات داوران جشنواره سرکار خانم دکتر نصیر اقدم با بیان چگونگی تشکیل کمیته های داوری بخش های رقابتی و انتخاب داوران و فراخوان های منتشر شده در هر بخش به این نکته اشاره کردند که هدف جشنواره طراحی مدرن و با اصالت بوده به نوعی که قابلیت معرفی به صنعت جهت تولید انبوه را دارا باشد.

در پایان مراسم احکام داوران اهدا و از پوستر و فراخوان های منتشر شده جشنواره رونمائی گردید.

قابل ذکر است جشنواره و نمایشگاه ملی مد و لباس ایرانی ، اسلامی تبریز از ۲۵ تا ۲۷ تیرماه سال جاری در محل هتل پتروشیمی برگزار و از طریق سایت www.tabrizfestival.ir تا ۲۰ تیر امکان ثبت نام در تمام رشته های رقابتی و نمایشگاهی دارد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.