اجلاس هیات عمومی سازمان نظام مهندسی ساختمان در تبریز عنوان شد؛

حذف نظام مهندسی موجب زیان صنعت ساخت می شود!

عصرآزادی/ سرویس اقتصادی: بیست و ششمین اجلاس هیات عمومی سازمان نظام مهندسی ساختمان با حضور نمایندگانی از وزارت راه و شهرسازی، نمایندگان مجلس، مقامات کشوری، استانی، اعضای هیات مدیره و ارکان سازمان های نظام مهندسی ساختمان از سراسر کشور روز ۱۴ تیر ماه ۱۴۰۲ در تبریز برگزار شد.

 

▪️فعالان حوزه ساختمان در کشاکش تمام بحرانها صنعت احداث را پیش می برند

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان آذربایجان شرقی در این اجلاس با اشاره به تمدن ۵ هزار ساله تبریز گفت: در شهر تبریز میزبان سروران ارجمندی هستیم که در عرصه سازندگی این مرز و بوم صادقانه و عاشقانه بار امانت به دوش کشیده اند و متعهدانه و متبحرانه سکاندار بخش بزرگی از صنعت بزرگ ساختمان هستند.

“رضا دیزجی” افرود: فعالان حوزه ساختمان در کشاکش تمام بحران ها و ناملایمتی های روزگار با تمام توان و باورشان به پیش می روند و صنعت احداث را به سوی توسعه پیش می برند.

وی با بیان این که میزبانی سازمان نظام مهندسی آذربایجان شرقی برای این اجلاس باعث نیکبختی است اضافه کرد: یکایک شرکت کنندگان در این اجلاس گوهری در راه توسعه و اعتلای صنعت ساختمان به تبع آن آسایش مردمان خوب ایران زمین هستند و این مجلس مملو از فرهیختگان را مغتنم می شماریم تا در جهت هم افزایی و بهبود شرایط حاضر گام های موثری برداریم.

▪️حذف نظام مهندسی از فرآیندهای اخذ مجوز، موجب زیان صنعت ساخت می شود

 

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی و امام جمعه تبریز نیز با ارسال پیام تصویری به این اجلاس ضمن تبریک عید سعید غدیر خم، به شرکت کنندگان این اجلاس خیر مقدم گفت.

حجت‌الاسلام والمسلمین “سیدمحمدعلی آل‌هاشم” افزود: این اجلاسیه و همایش های مشابه فرصتی است برای یادآوری و تذکر نسبت به کیفیت و طرح آخرین موضوعات و مباحث علمی، لذا موضوع کیفیت ساختمان ها با امنیت روانی جامعه پیوند خورده و توجه به آن فراتر از توجیه خطاهای فردی نیازمند بازنگری و بهبود نظام حکمرانی شهری است.

وی با بیان این که نظام حکمرانی شهری به معنای مجموعه سیاست ها، روابط و مسئوليت هایی است که روند سرمایه‌گذاری، ساخت و بهره‌برداری از ساختمان های شهری را مدیریت می کند خاطر نشان کرد: در حالی که مطابق قانون مسئولیت حکمرانی در حوزه مسکن با مدیریت شهری و وزارت مسکن است و این نگاه غیرعلمی و یکسویه به صنعت ساخت، موجب ناتوانی از اعمال حاکمیت بر فعالین ساخت شده و در نهایت شاهد ضایع شدن جان شهروندان و از بین رفتن امنیت روانی و خدشه به روح و روان و احساسات بازماندگان و آسیب روحی سایر مردم و البته ورشکستگی صنعت ساخت در کشور هستیم لذا تغییر این چرخه معیوب و تکرارشونده صرفاً با بازنگری نظام حکمرانی شهری و با مشارکت کلیه ذینفعان به ویژه نظام مهندسی در حوزه های مختلف ممکن می شود.

امام جمعه تبریز تاکید کرد: تفکیک حاکمیت از تصدی گری مشارکت جامعه‌ مهندسی در نظام تصمیم گیری توان علمی جامعه مهندسی که در قالب نظام مهندسی و دفاتر خدمات مهندسی سازمان یافته می بایست به عنوان بازوی فنی مدیریت شهری کمک نماید و حذف نظام مهندسی از فرآیند های اخذ مجوز و تلاش برای اعمال نفوذ با تضعیف توان مالی آن، در نهايت موجب ضعف در نظارت و زیان کلیت صنعت ساخت است و مشارکت موثر نظام مهندسی در تصمیم گیری ها و پذیرش استقرار آن یک گام بزرگ در ارتقای نظام حکمرانی ساخت است.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی به موضوعات شفاف سازی و رفع تضاد منافع، صلاحیت سازندگان و تامین کنندگان، هدایت منابع مالی به طرح های پایدار، ساماندهی بازار مسکن و ارتقا دانش خریداران، استفاده از تکنولوژی نوین و ارتقای مصالح نیز تاکید کرد.

وی در پایان سخنان خود نیز یادآور شد: اصلاح نظام حکمرانی شهری نیازمند مشارکت تمام ذینفعان به ویژه نظام مهندسی و البته باور مدیریت شهری برای پذیرش مسوولیت خود در ساخت جامعه ای پایدار است.

▪️سامانه یکپارچه خدمات مهندسی در حال تهیه و راه اندازی است

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان ایران نیز در این اجلاس گزارشی از عملکرد سازمان متبوع خود در سطح کشور را ارائه نمود.

“حمزه شکیب” افزود: سامانه یکپارچه خدمات مهندسی در کشور از سوی این سازمان در حال تهیه و راه اندازی است و قرارداد آن منعقد شده و از حدود دو هفته پیش اقدامات لازم در این زمینه آغاز شده است.

وی اضافه کرد: در قرارداد مذکور زمان لازم برای تهیه و راه اندازی این سامانه ۶ ماه قید شده است و امیدوارم با راه اندازی این سامانه، تمام سازمان های نظام مهندسی استانهای کشور برای ارائه خدمات نظام مهندسی از این سامانه استفاده نمایند.

وی تاکید کرد: رفع موانع قانونی، اجرا شدن شناسنامه فنی و ملکی، پیشنهاد مصادیق تعارض منافع، بررسی شرح خدمات، قرارداد همسان و تعرفه، پیگیری رفع موانع موضوع ماده ۲۷، شیوه نامه تشخیص صلاحیت اشخاص حقوقی، بررسی تاسیس شرکت بیمه مهندسان و برگزاری همایش و دوره های آموزشی از مهمترین اقدامات سازمان نظام مهندسی ساختمان می باشد.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان ایران با اشاره به این که در طی ۱۴ ماه اخیر چهار اجلاس سراسری از سوی این سازمان برگزار شده است خاطرنشان کرد: از این چهار اجلاس ۲ اجلاس به صورت مجازی و ۲ اجلاس نیز در شهرهای یزد و تبریز برگزار شده و برگزاری ۱۷ جلسه شورای مرکزی از آغاز دور نهم، ۱۵ جلسه کمیسیون روسای سازمان های نظام مهندسی ساختمان و ۵۲ جلسه کارگروه های تخصصی شورای مرکزی از اقدامات سازمان نظام مهندسی ساختمان می باشد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.