تاثیر نمایشگاه کشاورزی تبریز بر ایجاد زنجیره ارزش و فرآوری تولیدات از زاویه "عصرآزادی"

آذربایجان پیشقراول کشاورزی دانش بنیان

?عصرآزادی آنلاین/ شهرام صادق زاده

تبریز به عنوان یکی از شهرهای مهم نمایشگاهی ایران از ۱۳ الی ۱۶ تیر ماه ۱۴۰۲ میزبان بیست و چهارمین نمایشگاه تخصصی “ادوات و ماشین آلات کشاورزی، نهاده ها و تجهیزات آبیاری” تحت عنوان “TABRIZ Agri Show 2023” به عنوان یکی از مهم‌ترین رویدادهای بخش کشاورزی کشور بود که پس از ۴ روز فعالیت به کار خود پایان داد.

در این نمایشگاه ۱۴۰ واحد تولیدی و بازرگانی از استانهای مختلف حضور داشته و تازه های خوراک دام و طیور، تجهیزات مرغداری و زنبورداری و ماشین آلات دامداری، دارو‌های دامپزشکی و آبزیان، ادوات و ماشین آلات کشاورزی، نهاده ها، تجهیزات آبیاری و گلخانه‌ای را برای بازدید فعالان و متخصصان این حوزه فراهم نمودند و با استقبال طیف کارشناسان و بهره برداران این حوزه روبرو گردید.

نمایش آخرین دستاوردهای حوزه کشاورزی و ارائه تولیدات شرکت های داخلی و نتیجه تلاش جوانان دانش بنیانی به بازدیدکنندگان از اهداف مهم این نمایشگاه بود که بهانه ای شد تا “عصرآزادی” به بررسی مشکلات پیش روی حوزه کشاورزی و پیشرفت های این صنعت اشتغال زا و ارزآور کشور به ویژه منطقه شمالغرب بپردازد…

▪️برداشت اول

رویداد بزرگ کشاورزی تبریز به عنوان یک حرکت اقتصادی می تواند به فضای رقابتی برای ورود به بازارهای جدید و ارائه توانمندی های مشارکت کنندگان و دریافت سفارش از مشتریان نقش مهمی ایفا نماید لذا معرفی کالا و خدمات جدید مشارکت کنندگان، سنجش توان رقابتی و افزایش میزان تبلیغات در سطح عموم و تحقیق بازار و بازاریابی می تواند در توسعه کشاورزی با ترویج استفاده از تکنولوژی ها برای معرفی و فروش به کشاورزان و بهره برداران ارائه گردد.

مدیرعامل یکی از واحدهای آذربایجانی تولید کننده نهاده های دامی با ظرفیت سالانه ۱۲۰ هزار تُن به تکنولوژی جدید این شرکت در تولید نهاده های دامی اشاره کرد و گفت: با توجه به تاکیدات رهبری در کاهش مصرف کالاهای اساسی، با محصول منحصربفرد اکسپندات در نمایشگاه حاضر شدیم که موجب افزایش ۲۰ الی ۲۵ درصدی هضم مواد غذایی گشته و باعث کاهش مصرف نهاده ذرت، جو و سویا شده و بهره وری و صرفه جویی ارزی را منجر می گردد.

“امید شیخ الاسلامی” افزود: تا سال ۹۶ به صورت مستمر صادرات داشتیم اما این امر در سال ۹۷ متوقف شده و از سال ۹۸ مجدداً تداوم یافت، اما پس از آن به دلیل اعمال تحریم ها ضربه شدیدی بر مسیر صادرات وارد شد و موجب فرسایش انتقال تولیدات باکیفیت داخلی به بازارهای جهانی گردید.

مدیرعامل یکی دیگر از تولیدکنندگان آذربایجانی نیز که در حوزه محصولات ژئوسنتتیک فعالیت می کند از تولید عریض ترین ورق ژئوممبران در ایران توسط این شرکت خبر داد و گفت: ژئوممبران ورق های پلیمری نفوذناپذیر هستند که در زمینه های مختلف از جمله کشاورزی کاربرد دارند و موفق به تولید ورق ژئوممبران با عرض ۷.۵ متر برای اولین بار در کشور شده ایم.

“محسن منظوری” با اشاره به اینکه ژئوتکستایل محصول جدیدی در وزن بالا و لمینت شده برای استفاده در صنعت کشاورزی، ساختمان، راه و غیره بوده و در استخرهای ذخیره آب کاربرد دارد افزود: متاسفانه تولیدکننده همیشه درباره سرمایه در گردش و عدم ثبات قیمت ها در ضرردهی به سر می برد که باید راه چاره ای برای آن یافت!

▪️برداشت دوم

رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی با اشاره به اجرای قانون انتزاع در دولت سیزدهم گفت: در حال حاضر بازار در کنار تولید قرار گرفته و برگزاری اینگونه نمایشگاهها به یافتن بازار محصول، استمرار و افزایش توان تولید در کشور منجر می‌شود. نمایشگاه‌ها از مکان‌هایی است که می‌توانیم در آن تولید، دانش و توانمندی هایمان را عرضه کنیم و نمایشگاه امسال نیز با هدف ارائه آخرین تولیدات و محصولات واحدهای تولیدی، تبادل دانش و اطلاعات بین تولید کنندگان، ایجاد نمایندگی در آذربایجان شرقی توسط واحدهای تولیدی، ایجاد ارتباط مستقیم و بدون واسطه بین تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان و آشنایی با سلائق و درخواست‌ های مصرف کنندگان برپا گردید.

“اکبر فتحی” در خصوص دانش‌بنیان شدن حوزه کشاورزی، این نمایشگاه را محلی برای تبادل بیشتر و به نمایش گذاشتن محصولات دانش‌بنیان دانست و افزود: تلاش گردید تا توانمندی‌های صادراتی و ظرفیت‌های مربوط به ایجاد زنجیره ارزش در این نمایشگاه به نمایش گذاشته شود تا بازدیدکنندگان در جریان ظرفیت‌های آذربایجان شرقی قرار گیرند.

وی اضافه کرد: در بخش کشاورزی رشد تولید از طریق افزایش بهره وری و افزایش سرمایه گذاری های جدید محقق می‌شود لذا این بخش یکی از حوزه های تولیدی و اقتصادی بوده و فعالان بخش کشاورزی که در حلقه های مختلف زنجیره تولید و ارزش محصولات کشاورزی دخیل هستند، می توانند در تحقق شعار سال نقش آفرین باشند.

فتحی با ذکر این نکته که آذربایجان شرقی در حوزه ایجاد زنجیره ارزش، فرآوری، بسته‌بندی و بازرگانی محصولات کشاورزی ظرفیت‌های زیادی برای سرمایه‌گذاری دارد تاکید کرد: برگزاری اینگونه نمایشگاه‌ها سبب می‌شود تا صاحبان صنایع و پژوهشگران با آخرین دستاوردهای صنعتی و فناوری روز جهان و تاثیر بی نظیر آن بر رشد و توسعه کشاورزی و اقتصادی کشور آشنا شوند که بی تردید توسعه بخش کشاورزی با تمام خصوصیات و پیچیدگی های وابسته به آن فرآیندی است که در بلندمدت با تدوین و اجرای برنامه های اصولی و صحیح محقق می شود.

▪️برداشت آخر

یک کارشناس حوزه کشاورزی دانشگاه تبریز گفت: اگر نگاه سنتی به کشاورزی و مدیریت منابع داشته باشیم اشتغال‌ زایی این بخش منطقی نیست اما باید توجه داشت فناوری‌های نوین در این زمینه باعث شده مشاغل پایدار و قابل توجهی در بخش کشاورزی ایجاد شود.

“فاطمه کاظمیه” با اشاره به توجه به اشتغال مولد افزود: توجه به اصل آموزش، اشتغال مولد و معیشت مطلوب که در سایه مفهوم اقتصاد مقاومتی قابل دستیابی است تنها راه خروج از رکود پدید آمده از ناکارآمدی و بی‌موالاتی در فضای عمومی کشاورزی است.

وی، رفع معضلات حوزه اشتغال بخش کشاورزی آذربایجان شرقی را منوط به تخصص‌گرایی دانست و اضافه کرد: رفع معضلات حوزه اشتغال بخش کشاورزی نیازمند تغییر ترکیب شاغلان، تخصص‌گرایی، توجه به فناوری اطلاعات و ارتباطات، افزایش حضور دانش آموختگان کارآزموده دانشگاهی در مناطق روستایی، سرمایه‌ گذاری‌های مکمل دولت در بخش کشاورزی، سازماندهی و قانونمند نمودن وضعیت فارغ التحصیلان این بخش، قطع یَد دلالان و نیز ایجاد شرکت‌های پشتیبان به منظور خرید محصولات کشاورزی و استانداردسازی محصولات بر پایه صادرات و افزایش تولید محصولات اُرگانیک است.

کاظمیه با اشاره به اینکه اکنون در بخش کشاورزی به صورت جزیره‌ای عمل می‌شود و برای همین دلیل نتیجه درستی نمی گیریم تاکید کرد: هماهنگی میان بخش‌های گسترده حوزه کشاورزی استانها وجود ندارد زیرا در امر کشاورزی علمی باید به بازار پایه دار کشاورزی و مزیت‌های نسبی منطقه‌ای توجه کرده و در حوزه تولید نیز از تقویم بهره برد تا برداشت های قابل ملاحظه ای را تجربه نمود.

بدین ترتیب، کارشناسان حوزه کشاورزی معتقدند برای اینکه موضوع اشتغال را در بخش کشاورزی حل کنیم باید یک واقعیت را بپذیریم؛ کشاورزی ما باید از حالت سنتی، غیراقتصادی و حالت سینه به سینه خارج شده و به کشاورزی علمی و مدرن تبدیل شود تا بهره وری و میزان تولید در هزاران هکتار از اراضی زرخیز آذربایجان جهش قابل توجهی داشته باشد!

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.