تردز قاتل توییتر؟!

عصرآزادی آنلاین/ سید فرید پیمان، مدیر مسئول

اپلیکیشن تردز (Threads) شرکت متا، با بهره بردن از دسترسی خود به میلیاردها کاربر اینستاگرام، بیش از ۳۰ میلیون کاربر را ظرفمدت ۱۸ ساعت پس از راه اندازی، جذب کرد و به عنوان یک تهدید واقعی برای توییتر ظاهر شد.

شرکت متا که مالک اینستاگرام و فیس بوک نیز است به سرعت موفق به جذب مخاطب در تردز شده است، حالا ایلان ماسک تهدید کرده بهخاطر اپلیکیشن تردز علیه متا دست به اقدام حقوقی می زند و با متهم کردن متا به استخدام مهندسان خود گفت:« رقابت خوب است ولیتقلب نه.»

حال چرا توییتر چنین به تکاپو افتاده است. علت را باید در دو چیز یکی شباهت زیاد تردز به توییتر دانست تا جایی که متا آن را نسخهدوستانه تری از تویبتر می داند و دیگری را در دسترسی متا به میلیاردها کاربر اینستاگرام. سرعت جذب مخاطب هم دلیل دیگری بر اینمدعاست.

به نظر می رسد اتهام استخدام کارکنان توییتر در متا از سوی وکیل توییتر کمی کم رنگ تر از دلایل فوق باشد زیرا اختلاف بین مارکزاکربرگ، مدیرعامل شرکت متا و ایلان ماسک مالک توییتر از مدتها قبل شروع شده است ولی اخراج ۶۰۰۰ نفر از کارکنان توییتر عملیاشتباه بود و استخدام تعدادی از آنها در متا به دور از ذهن نیست هر چند که متا اعلام کرده است هیچ کس در تیم مهندسی تردز ازکارمندان سابق توییتر نیست.

هر چند عرضه این اپلیکیشن زمانی شروع شده است که ایلان ماسک و مارک زاکربرگ ماه ها با یکدیگر مشغول مجادله بودند و حتی ازیک مسابقه واقعی مبارزه در قفس! در لاس وگاس صحبت می کنند.

عده ای معتقدند با راه اندازی اپلیکیشن تردز مبارزه در قفس شروع شده است و زاکربرگ ضربه سختی وارد کرده است و این دقیقاًهمان چیزی است که از متا انتظار می رفت؛ اجرای خیره کننده و یک رابط کاربری راحت.

کارشناسان امر هم معتقدند اشتباهات ایلان ماسک در توییتر فضا را برای رقیب پولداری مانند شرکت متا که از بودجه مالی خوبیبرخوردار است و همچنین به اپلیکیشنی مانند اینستاگرام دسترسی دارد، باز کرده است. هر چند عده ای هم معتقدند این بازی بین دوسرمایه دار بزرگ برای درآمد آفرینی بیشتر است.

در هر حال تردز موقعیت بسیار مناسب تری از دیگر رقیبان توییتر یعنی ماستودن با ۱/۷ میلیون کاربر ماهانه و بلواسکای با ۲۶۵ هزارکاربر ماهانه دارد و رقیب جدی و سرسختی برای توییتر به حساب می آید.

صرفنظر از شکایت توییتر به دلیل کپی برداری تریدز از آن (که محتمل هم هست)، متا اگر موفق به ادامه کار باشد باید گفت ناقوس مرگتوییتر که برای ایلان ماسک ۴۴ میلیارد دلار آب خورده زده شده و هر چند تردز یک اپلیکیشن مستقل است اما کاربران می‌توانند بااستفاده از اطلاعات ورود به حساب اینستاگرام خود، وارد تردز شوند که افزودن دو میلیارد کاربر ماهانه فعال اینستاگرام را برای تردزراحت می‌کند. به عبارتی ساده تر تردز قاتل توییتر خواهد شد.

حال باید منتظر ماند و دید دعوای این دو غول دنیای مجازی به کجا خواهد انجامید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.