لزوم نوسازی ناوگان آمبولانس کشور

عصرآزادی آنلاین/ سید فرید پیمان، مدیر مسئول

کلمه آمیولانس با بیمار یا حادثه دیده و بیمارستان عجین شده است. در اهمیت وجود آمبولانس همین قدر کافی است که سرعت عمل درانتقال بیمار و یا حادثه دیده در زنده ماندن آن نقش اساسی دارد.

با پیشرفت اجتماعی و گسترش شهرنشینی توجه به نحوه انتقال حادثه دیده و یا بیمار بیش از پیش حائز اهمیت شده است. روش هایسنتی انتقال بیمار در جوامع پیشرفته دچار تحولی شگرف شده و حتی با ایجاد کادر پزشکی و پرستاری در برخی از آمبولانس ها(آمبولانس های پزشکی پیشرفته که به ICU و CCU نیز مجهز می باشند) برای سرعت عمل و زنده نگه داشتن حادثه دیده تلاش وافریانجام می دهند. حال حکایت اتوبوس آمبولانس (در لندن) و قطار آمبولانس (در روسیه) و کشتی آمبولانس (در نروژ) که دیگر بهبیمارستانهای کوچک متحرک شبیه هستند بماند که جدای از مبحث ماست.

در کشور ما سازمان اورژانس کشور که یک سازمان دولتی و زیر مجموعه وزارت بهداشت عمده سازمان آمبولانسی کشور در کنارآمبولانس های خصوصی و بیمارستانها می باشد که اکثرا آمبولانس های آنها یا قدیمی شده اند یا کارایی خود را با توجه به گسترششهرنشینی از دست داده امد.

مشکلات تامین ارز لازم با توجه به تحریمها جهت واردات آمبولانس با تجهیزات پیشرفته ، این موضوع را که با جان هموطنانمان سر و کاردارد دارای اهمیت ویژه کرده است.

دیروز رییس سازمان اورژانس کشور از فرسوده بودن ۳۰۰۰ دستگاه آمیولانس کشور خبر داد. هر چند که وی به تامین اعتبار قابل توجهاز طرف مجلس و دولت و ثپت سفارش آن اشاره کرد ولی این واقعیت که کشور با کمبود آمیولانس مواجه است را از بین نمی برد. مسئلهای که با جان و زندگی مردم ارتباط مستقیم دارد.

در نهایت بایستی اذعان نمود با توجه به پیچیدگی ترافیک کلان شهرها و حتی برخی شهرهای بزرگ لزوم سفارش آمیولانس هایتخصصی برای بیماران خاص و حادثه دیدگان خطرناک بیش از پیش ضروری می نماید.

ایجاد اورژانس هوایی که نخستین کلید آن در ییمارستان غدیر در شمال تهران رده شد ضروری بوده و باید به کل کشور تسری یابد تا بامشکلی که به طور مستقیم با جان و سلامتی مردم سر و کار دارد جدی تر یرخورد شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.