دریافت‌کننده مدال طلای آکادمی مخترعان اروپا در جشنواره بین‌المللی تکنوفست ترکیه:

توان‌مندی خود را در عمل ثابت کنیم

عصرآزادی آنلاین/ مریم خدابخش

دریافت‌کننده مدال طلای آکادمی مخترعان اروپا در جشنواره بین‌المللی تکنوفست ترکیه با تأکید بر این‌که باید در جاهایی‌که واقعاً توان‌مندیم، حضور داشته باشیم، می‌گوید: با حضور در مجامع بین‌المللی و دست‌آوردهایش، سعی می‌کنم جایگاه بانوان ایرانی در دنیا را به‌درستی بشناسانم و ثابت کنم. زیرا معتقدم
ما باید در کنار بهبود دیدگاه‌های‌مان، توان‌مندی‌های خودمان را در عمل ثابت کنیم و در این راستا لازم است شایسته‌سالاری بیش‌از‌پیش رعایت شود و باور مسؤولان ایرانی نیز نسبت به‌حضور بانوان در پست‌های مهم مدیریتی و ریاستی ارتقا یابد.

سودابه داوران؛ دریافت‌کننده مدال طلای آکادمی مخترعان اروپا در جشنواره بین‌المللی تکنوفست ترکیه در گفت‌وگو با بانوان خبرنگار که در ادامه سلسله نشست‌های بسیج رسانه آذربایجان‌شرقی با نخبگان و کارآفرینان در واحد خواهران بسیج رسانه این استان برگزار شد، در پاسخ به چگونگی برگزاری جشنواره‌ ویژه علم و تکنولوژی تحت‌عنوان «Teknofest» و نتایج آن، با اظهار بر این‌که این جشنواره همه‌ساله به‌میزبانی استانبول برگزار می‌شود، ابراز می‌دارد: در این جشنواره محققان سراسر جهان با مشارکت و حضور خود؛ طرح‌ها، اختراعات و نمونه‌های تولیدی خود را ارائه کرده، و در معرض نمایش قرار می‌دهند. ما نیز ۲ طرح در این جشنواره شرکت داده بودیم که در نهایت طرح مرتبط با زخم‌پوش‌ها با ساختار نانو الیاف که در ایران کار شده بود، مدال برنز دریافت کرد و دیگر طرح‌مان که پروژه تحقیقاتی مشترک ایران و ترکیه، و در خصوص مقاومت آنتی‌بیوتیکی بود، مدال طلای آکادمی مخترعان اروپا را به‌خود اختصاص داد.

داوران، دانشمند برتر دنیا و دریافت‌کننده مدال طلای آکادمی مخترعان اروپا در همین راستا در توضیح طرح‌های پژوهشی نانوالیاف حاوی داروهای آنتی‌بیوتیک و عصاره‌های گیاهی ضدمیکروبی برای درمان زخم‌های عفونی مقاوم به آنتی‌بیوتیک و مزایای بهره‌مندی از آن‌ها؛ مقاومت‌ آنتی‌بیوتیکی را یک خطر و تهدید جهانی عنوان کرده، و متذکر می‌شود: مقاومت آنتی‌بیوتیکی یک مشکل رو به رشد و یک نگرانی عمومی برای بهداشت عمومی در سطح جهانی مصطلح به بمب‌ساعتی قرن بیست و یکم است و طبق پیش‌بینی‌های انجام شده تا ۱۰ سال آینده، میلیون‌ها انسان بر اثر مقاومت باکتریایی جان خود را از دست خواهند داد. جای توضیح دارد که هم‌اکنون بعضی از باکتری‌ها حتی نسبت‌به قوی‌ترین آنتی‌بیوتیک‌های موجود نیز مقاومت نشان می‌دهند و بی‌سبب نیست که مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC)، این معضل را یکی از مبرم‌ترین مشکلات بهداشت عمومی در جهان می‌خواند. از این‌رو، با احساس این ضرورت، مصمم گشتیم با طراحی سیستم حاوی ترکیبات طبیعی، افزون‌بر ارتقای اثربخشی طیف وسیعی از این آنتی‌بیوتیک‌ها، بتوانیم با غلبه‌بر مقاومت باکتریایی، از رشد این معضل پیشگیری کنیم.

وی در ادامه همین بحث، سرانه مصرف آنتی‌بیوتیک در ایران را ۱۶ برابر استاندارد جهانی اعلام کرده، و ادامه می‌دهد: این موضوع مختص ایران نیست و یک خطر و تهدید جهانی محسوب می‌شود و یک زنگ خطر جدّی برای ماست و باید متوجه باشیم که کار روی آنتی‌بیوتیک‌های جدید زمان‌بر است و سال‌ها طول می‌کشد تا یک داروی جدید وارد بازار شود. بنابراین هدف اصلی ما از انجام این پروژه، اصلاح روش‌های کاربردی داروهای فعلی و ارائه آموزش‌های لازم مرتبط با این موضوع است. از این‌رو، جای یادآوری دارد که به‌علت مقاوم‌بودن باکتری‌های عفونت‌زا در مقابل آنتی‌بیوتیک‌های نسل اول، اغلب گزینه‌های درمانی با آنتی‌بیوتیک‌های نسل دوم یا سوم که قیمت بسیار بالایی دارند، جای‌گزین می‌شوند.

پرفسور داوران در پاسخ به‌وجود یا عدم وجود محدودیت خاص برای انجام یا ادامه فعالیت‌های خود، با تأکید بر این‌که جمعیت جوان‌مان نیازمند امیدآفرینی است و رسانه‌ها نقش مهمی در ارتباط با این موضوع دارند، با گریز بر خاطره‌ای نیک از یونسکو در خصوص مباحث رایج در کشورهای اروپایی و شنیده‌های مبتنی‌بر محدود بودن بانوان ایرانی برای انجام فعالیت‌های عملی و ادامه تحصیل‌شان، با بیان‌این‌که سؤال‌شان را چنین پاسخ دادم و گفتم حضور فعلی من در اینجا در سایه فعالیت‌های علمی انجام‌داده‌ام در ایران است و بانوان ایرانی هیچ محدودیتی در انجام فعالیت‌های علمی، پژوهشی و تحقیقاتی ندارند و اگر بخواهند می‌توانند پیشرفت کنند و محدودیت خاصی در مسیرشان وجود ندارد، ادامه می‌دهد: بانوان ایرانی پیشرفت‌های خوبی رقم زده‌اند و فکر می‌کنم در آینده بهتر از این نیز خواهد شد.

از این‌رو، انتظار داریم مسؤولان زمینه‌های لازم برای حضور بیش‌از‌پیش و مؤثر بانوان توان‌مند در پست‌های مهم و ریاستی را فراهم کنند و بانوان نیز برای نمایان‌نمودن و اثبات جایگاه بانوان ایرانی بهتر است با مشارکت و حضور اثربخش در مجامع بین المللی و کنفرانس‌ها، کنگره‌ها و سایر عرصه‌های متعدد، توان‌مندی‌های‌شان را در عمل نشان دهند.

این بانوی افتخار‌آفرین در ادامه این گفت‌وگو در پاسخ به اهداف و فعالیت‌های تحقیقاتی آتی خود، با اظهار بر این‌که پروژه شرکت دانش‌بنیان ما هیدروژل‌های مفید برای ترمیم غضروف مفصل است و استانداردهای تست حیوانی را دریافت کرده، و برای اخذ مجوز و تجاری‌سازی، وارد مرحله کارآزمایی بالینی شده است، بیان می‌کند: تحقیقات آینده ما نیز در این زمینه خواهد بود و مصمم هستیم با ترکیب نتایج ذکر شده، و پیشرفت‌های جدید در حوزه تولید نانوساختارهای ضد میکروبی که منجر به ایجاد استراتژی‌ها و معماری‌های چند منظوره می‌شود و می‌تواند در بهره‌برداری از خواص هم‌افزایی گیاهان دارویی، شیمیایی و داربست‌های نانوساختار مؤثر واقع شود، یک رویکرد مؤثر در جهت مقابله با مسائل بهداشت عمومی جامعه ایجاد کنیم. جای توضیح دارد که ورود یک محصول به بازار، نیازمند اخذ مجوز در حوزه سلامت و استانداردهای بالاست. بر این اساس، در مسیر تبدیل ایده‌های خود به‌محصولات واقعی و مطلوب انتظار داریم مسؤولان با همراهی بیش‌از‌پیش خود بستر لازم برای توسعه ارتباطات ما با صاحبان صنایع و سرمایه‌گذاران را ایجاد کنند.

داوران در پاسخ به بود یا نبود چالش‌های فرا راهش، لبخندی به‌چهره مصصم، بااراده و امیدوار خود نشانده، و با بیان این‌که تا وقتی امید به آینده و پشت‌کار است می‌توان چالش‌ها را از میان برداشت، ادامه می‌دهد: همان‌گونه‌که مستحضرید ارزش دادن به‌عالم و علم، تشویق و قدردانی همواره موضوع باارزشی بوده است و خواهد بود و در این راستا باید بگویم که اگر هم‌اکنون به این جایگاه رسیده‌ام، در نتیجه امکانات و فضای پیشرفتی است که کشورم در اختیارم گذاشته است و من فقط در مسیر درست از این امکانات به خوبی استفاده کرده‌ام و با غلبه‌بر چالش‌ها و مشکلات بر سر راه، مسیر رشد خود را تداوم بخشیده‌ام. جای توضیح دارد که نبود اعتبارات کافی می‌تواند از مهم‌ترین مباحث و چالش‌های فرا راه‌مان در پیشبرد پروژه‌های‌مان باشد. زیرا برای طی‌‌کردن کامل و اصولی زنجیره ایده تا ورود آن به‌‌بازار نیازمند ارائه آموزش‌های کافی هستیم و قطع یقین با حمایت‌های دولتی و اعتبارات کافی می‌توان بر این چالش‌ها فایق آمد.

وی در این ارتباط، تعامل مداوم با بخش خصوصی، سرمایه‌داران و وضع قوانین مدون به‌نفع محقق، سرمایه‌گذار و پایش آن را از جمله ضرورت‌های مورد تاکید در حوزه نانو اعلام کرده، و می‌گوید: سلامت جامعه جهانی بسیار حائز اهمیت است و در عرصه علم و تکنولوژی برای این‌که کشورها بتوانند از امکانات و تجارب یک‌دیگر بهره‌مند گردند و پروژه‌های به‌نفع جامعه بشری تعریف کنند، نیاز است که همکاری‌های بین‌المللی داشته باشند. جای یادآوری دارد که بسیاری از کشورها اذعان بر پیشرفت‌های سریع ایران در حوزه نانو دارند و هم‌اکنون در حوزه‌های پزشکی و دیگر صنایع، محصولات نانوی متعددی در کشور تولید و صادر می‌شود.

پرفسور داوران در پایان، در قالب سخن پایانی این گفت‌وگو، جمله زیبای زیر را مانا ساخته، و با احساسی عمیق متذکر می‌شود: هیچ‌گاه خود را جدای از کشورم ندیده‌ام و نخواهم دید و از علاقه وافر خود برای خدمت به‌کشور و شهر خود کم‌نخواهم کرد و با مطرح شدن در سطح بین‌المللی می‌خواهم همکاری‌های مؤثر بین‌المللی داشته باشم و گامی اثربخش در سلامت جامعه جهانی، و به‌نفع جامعه بشری بردارم.

توضیح: پرفسور سودابه داوران، اولین جایزه بین‌المللی، مدال علمی یونسکو و دیپلم افتخار خود در نانو‌‌تکنولوژی را ۱۰ اُم آوریل ۲۰۱۵ دریافت نموده، و در حال‌حاضر، در کنار تلاش ۲۴ ساله خود در دانشگاه و مراکز علمی، کارنامه فعالیتی خود را با ۳۰۰ عنوان مقاله چاپ شده، ثبت ۱۵ اختراع بین‌المللی، پروژه‌های متعدد علمی، تأسیس ۲ شرکت دانش‌بنیان مزیّن ساخته، و موفقیت بزرگ خود را در تولید انبوه، توزیع و عرضه هیدروژل‌های ترمیم غضروف مفصل و استفاده بیماران از این هیدروژل‌های ترمیمی و سایر داروهای پژوهشی مؤثر در حوزه کاربردی مهندسی بافت و پزشکی بازساختی که حاصل‌شان دریافت مدال‌های متعدد جهانی بوده، می‌داند. شایسته ذکر است هم‌اکنون نیز با دریافت این مدال و آغاز همکاری‌های بین‌المللی خود، انجام پروژه‌های علمی و تحقیقاتی مشترک با کشورهای خارجی و اروپایی، انجام مطالعات در آلمان را شروع کرده، و با حضور بیش‌از‌پیش در سمینارها، کنگره‌ها و دانشگاه‌های متعدد، فعالیت‌های خود را تداوم و قوّت بخشیده است و در روزهای اخیر نیز، به‌عنوان استاد مدعو در ترکیه حضور دارد و با همراهی ۲ دانشجوی دکترای ایرانی و ترکیه‌ای در حال تحقیق و تدوین یک پروژه مشترک در حوزه زخم‌پوش‌‌ها با ساختار نانو الیاف است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.