آپارتاید خواندن اسرائیل؛ فرصتی جهانی

عصرآزادی آنلاین/ سید فرید پیمان، مدیر مسئول

گزارشگر ویژه سازمان عفو بین الملل، ارزشمندترین نهاد حقوق بشری جهان، پس از تحقیقاتی مفصل و طی گزارشی ۲۸۰ صفحه ای اسرائیل را یک رژیم آپارتاید اعلام نمود. این گزارش جرم اسرائیل در این زمینه را در ردیف جنایت علیه بشریت، که از نظر حقوق بشر بین المللی از سنگین ترین جرم هاست، بشمار آورد. اینک اسرائیل تنها رژیمی است که رسما توسط نهادهای بین المللی حقوق بشر آپارتاید خوانده می‌شود.

این گزارش هر چند دیرهنگام انعکاس وسیعی در جامعه بین المللی داشته است. رژیم روی کار آمده در سرزمین‌های اشغالی فلسطین ازبدو تشکیل دست به کشتار مردم فلسطین زده است. البته پیش از عفو بین‌الملل، دیده بان حقوق بشر، دیگر نهاد ارزشمند حقوق بشری،طی گزارشی در سال ۲۰۲۱ اسرائیل را به جرم مشابهی متهم نموده بود.

فرانچسکا آلبانزه در گزارش ویژه خود به شورای حقوق بشر سازمان ملل گفت:” فلسطینی‌ها در یک «زندان روباز و زیر نظارت دائم» زندگی می‌کنند.”

او اقدامات اسرائیل در سرزمین‌های اشغالی را معادل «جنایت بین‌المللی» دانست.

 آلبانزه همچنین دولت اسرائیل را به تغییر سیستماتیک کاربری زمین و خلع مالکیت فلسطینی‌ها بر زمین‎‌هایشان متهم کرد. به گفته خانم آلبانزه اقدامات اسرائیل نیازمند تحقیقات فوری دادگاه کیفری بین‌المللی است.به خانم آلبانزه برای تهیه گزارش اخیرش اجازه سفر به اسرائیل داده نشد! همان طوری که اشاره شد پیش از این دیده‌بان حقوق بشر و عفو بین‌الملل و یک سازمان حقوق بشری اسرائیلی به نام “بتسلیم” درگزارش‌های خود دولت اسرائیل را به تبعیض‌گرایی شدید که مشابه «نظام آپارتاید» است متهم کرده بودند.

آلبانزه در گزارش به شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد می‌گوید اسرائیل در ۵۶ سال گذشته مناطق اشغالی فلسطین را با «مجرمانه کردن حقوق اساسی و زندانی کردن جمع کثیری از مردم» اداره کرده است.

 بر اساس این گزارش از سال ۱۹۶۷ تا کنون ۸۰۰ هزار فلسطینی از جمله کودکانی ۱۲ ساله بازداشت شده‌اند و از سوی ارتش اسرائیلمحکوم شده‌اند. فلسطینیان برای ابراز عقیده، گردهمایی، سخنرانی‌های سیاسی یا حتی قصد انجام آن از حق شهروندی خود محروم شده‌اند. آنها بدون هیچ مدرکی گناهکار محسوب می‌شوند و بدون هیچ حکمی بازداشت می‌شوند و در زندان‌های اسرائیل مورد بدرفتاری قرار می‌گیرند.

در این گزارش آمده که بازداشت و زندان جمعی به ابزاری برای سرکوب مخالفت مسالمت آمیز علیه اشغال و حمایت از ارتش وشهرک‌نشینان تبدیل شده است.

بر این اساس، اسرائيل فلسطینی‌ها را در یک بسته‌بندی «تهدید امنیتی» گذاشته و از دستورهای بی‌رحمانه ارتش برای مجازات آنها بابت استفاده از حقوق اساسی و مشروعشان استفاده می‌کند.

در گزارش اخیر حتی  آلبانز حکومت اسرائیل را رژیمی سرطانی خوانده که زندگی فلسطینی‌ها را حتی خارج از زندان احاطه کرده است: «موانع عبور و مرور، زیرساخت‌های جداسازی شده، ایست‌های بازرسی، شهرک‌های یهودی‌نشین که شهرها و روستاهای فلسطینی را دوره کرده‌اند، صدها مجوز بوروکراتیک و شبکه نظارتی دیجیتال زندگی آنها را در چنبره خود گرفته است.» آلبانز خواستار پایان اشغال غیرقانونی فلسطین شد و از کشورهای عضو خواسته با عمل به تعهد خود، شهرک‌های یهودی نشین اسرائيل را به رسمیت نشناسند و تمامی تدابیر سیاسی، دیپلماتیک و اقتصادی خود را بر اساس مرامنامه سازمان ملل متحد به کار بگیرند تا«اشغال استعماری اسرائيل و بانیان آن را به دست عدالت بسپارند.» این گزارش در حالی منتشر می شود که دولت جدید اسرائيل تندروترین دولت تاریخ این کشور، با آغاز کار خود از «حق غیرقابل تردیدمردم یهود بر تمامی اراضی اسرائيل» صحبت کرده است و بر خلاف قوانین بین‌الملل طرح ساخت ده‌ها هزار واحد ساختمانی را درشهرک‌های یهودی‌نشین ساخته شده در مناطق اشغالی، پیش برده است.

در نتیجه از هم اکنون مشخص است که واکنش رژیم اسرائیل بر این گزارش چه خواهد بود! آپارتاید خواندن رژیم اسرائیل از سوی گزارشگر سازمان عفو بین الملل فرصت مناسبی برای فشار بر اسرائیل از ناحیه جامعه جهانی است. آپارتاید خواندن اسرائیل، تحریم اسرائیل و درخواست تغییر رژیم در این کشور اینک یک مطالبه مشروع حقوق بشری و بین المللی است و می توان جهان را بر سر آن جمع و هم صدا نمود.  این موضوع فرصت مهمی برای دولتمردان جمهوری اسلامی به وجود آورده تا همگام با جامعه جهانی در تحت قشار قرار دادن اسرائیل هم سو شوند. حال باید دید جهان از این فرصت بدست آمده که حتما با مخالفت جدی آمریکا بزرگترین حامی رژیم اسرائیل رویرو خواهد شد، چه استفاده ای خواهد کرد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.