مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی در جمع خبرنگاران تاکید کرد؛

خانواده تنها نهاد فرهنگی جامعه ساز است

?هزینه کرد ۵۰ میلیارد تومانی برای خروج مقبره الشعرای تبریز از بلاتکلیفی ۱۰ ساله

عصرآزادی آنلاین/ سرویس فرهنگی/ شهرام صادق زاده: مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی گفت: باید به پهنه‌ جغرافیایی استان نگاه متوازن داشته باشیم زیرا همانطور که کل ایران فقط تهران نیست، آذربایجان‌ شرقی نیز فقط تبریز محسوب نمی‌شود و باید به سایر شهرستانها نیز توجه نمود.

“سیدمحمدحسین بلاغی” در نشست خبری خود با جمعی از اصحاب رسانه های استان با اشاره به اینکه آذربایجان شرقی از لحاظ کمی رسانه ای دومین استان پس از تهران است افزود: عمده جریان رسانه‌های آذربایجان شرقی جریان تعهدی است تا در قالب انتقاد منصفانه به انجام وظیفه پرداخته و جهت دهی ها و حمایت های لازم از آنها به عمل آید.

وی با بیان اینکه تا مادامی که مبنای سیاست گذاری فرهنگی به مبنای اول سیاستگذاری در کل ارکان کشور تبدیل نشود پیشرفت محقق نمی‌شود اظهار کرد: فرهنگ، بنیان اجتماع و محل تنفس جامعه بوده و هویت ما را تشکیل می‌دهد لذا اگر امروز این هویت را تثبیت و از آن پرچم‌داری نکنیم هیچ یک از ارکان جامعه به مسیر مستقیم هدایت نمی‌شوند و امیدواریم که فرهنگ به عنوان پایه و بنیان، نگاه کلان کشور و استان را به عنوان اولویت اول به خود اختصاص دهد.

بلاغی به رویکردهای این اداره کل اشاره کرد و ادامه داد: محور اول، مردمی سازی فرهنگ است که معتقدیم تا روال و سیر فرهنگ و هنر در اختیار خود مردم قرار نگیرد به آن نتیجه‌ دلخواه دسترسی پیدا نمی‌کنیم که در این راستا برای اولین بار ۵۲ پروژه‌ فرهنگی هسته‌ها و انجمن‌های مردمی در استان اجرایی گردید.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد آذربایجان شرقی اضافه کرد: دومین محور، تربیت نیروی هنری و تشکیل هسته‌های هنری مردمی است که در آموزشگاه‌ها و هنرستان‌ها به عنوان متولیان این امر به صورت جدی به آن ورود پیدا کرده‌ایم.

بلاغی، توزیع متوازن منابع در اختیار را از دیگر رویکردهای این اداره کل برشمرد و بیان کرد: منظور از توزیع متوازن از لحاظ موضوعی و جغرافیایی است که باید به پهنه‌ جغرافیایی استان نگاه متوازن داشته باشیم، همانطور که کل ایران فقط تهران نیست، آذربایجان‌شرقی نیز فقط تبریز محسوب نمی‌شود.

وی افزود: با طرح محیا به شهرستان‌های کلیبر، مرند، بناب، شبستر و مراغه تسهیلاتی تعلق گرفته که نسبت به سال گذشته منابع اعتباری بیش از ۱۰ برابر افزایش داشته است‌.

بلاغی با بیان اینکه امسال آموزش رایگان هنر با ۲ هزار نفر شرکت کننده در مناطق محروم اجرا شد تاکید کرد: این آموزشها در شهرستان‌های چاراویماق، هشترود و هوراند اجرا شد که تنها از شهرستان ۲۰ هزار نفری هوراند یکهزار نفر با ضریب نفوذ ۵ درصد شرکت کرده بودند که بسیار اثربخش است.

وی یادآور شد: با قرارگاه پیشرفت و آبادانی جهت به کارگیری آموزش دیده‌ها به کسب و کار پایدار هماهنگ شده‌ایم مخصوصاً در حوزه‌ قالی بافی که شهرستان چاراویماق ظرفیت‌های خوبی داشته و تعلق گرفتن وام‌ های قرض الحسنه بدون بهره باعث می‌شود تبدیل به کسب و کار پایدار به نحو احسن صورت گیرد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد آذربایجان شرقی به اقدامات این اداره کل در حوزه‌ کلان اشاره کرد و گفت: طرح محیا با ۵۲ پروژه فرهنگی، هنری، قرآنی، دینی و رسانه‌ای طی مراحلی انجام گرفته و در قبال آن قرارگاه راهبری فرهنگی استان تشکیل شد و در این فرآیند از طرح‌های مناسب که دارای ضریب مردمی بوده و مبتنی بر خلاقیت باشد استقبال می‌شود.

بلاغی با بیان اینکه امسال ۱۰ عنوان رویداد ملی و منطقه‌ ای در حوزه‌ نمایش در سطح استان وجود دارد خاطرنشان کرد: آغاز مجدد جشنواره ملی خوشنویسی غدیر پس از ۶ سال، جشنواره ملی فیلم و عکس روستا – عشایر و جشنواره مشق عشقِ ملکان از جمله اقداماتی بودند که در طرح محیا احیا شده اند.

وی با اشاره به اینکه پس از یک دهه بلاتکلیفی در خصوص پروژه مقبره الشعرا، منابع مالی ملی برای آن درنظر گرفته شده و تا ۱.۵ سال آتی شاهد اتمام آن خواهیم بود افزود: هزینه کرد این پروژه‌ تاکنون ۵۰ میلیارد تومان بوده است که پس از گذشت چند سال، خون تازه ای در رگ‌های مقبره الشعرا شریان پیدا کرد و این خون تازه را وزرات ارشاد و اداره کل فرهنگ و ارشاد استان تزریق کرده و شهرداری تبریز نیز مجری پروژه می‌باشد به علاوه اینکه ۱۰۰ میلیارد تومان از اعتبارات وزارت ارشاد به تکمیل پروژه های فرهنگی – هنری و زیرساختی سطح استان اختصاص  یافته که شامل شهرهای هشترود، اهر، آذرشهر و ملکان می باشد.

بلاغی با اشاره به اینکه یکی از مسائل قابل توجه جشنواره‌ها موضوع عفاف و حجاب و خانواده است اظهار کرد: نهاد جامعه‌ ساز و فرهنگی، نهاد خانواده است لذا از لحاظ تولیدات و حمایت، پای کار خانواده‌ هستیم و به همین دلیل بیش از ۵۰ عنوان برنامه در حوزه‌ عفاف و حجاب، بنیاد خانواده و جمعیت ترسیم شده که در حال انجام است.

وی با اشاره به برگزاری کنگره‌ ملی ۱۰ هزار شهید آذربایجان بیان کرد: این کنگره یک کنگره‌ فرهنگی است که اداره کل ارشاد مسئول تبلیغاتی آن را برعهده دارد زیرا نگاه این اداره کل به برگزاری کنگره نگاهی تبلیغی، ترویجی و تولید اثر است و فرهنگ ایثار و شهادت به عنوان فرهنگ هویت، فارغ از مسائل جناحی و دولتی است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد استان به جشنواره بین المللی فیلم حوا و جشنواره خوشنویسی غدیر اشاره کرد و گفت: جشنواره فیلم حوا با موضوع خانواده، زن و جایگاه متعالی این حوزه با ۳۱ عنوان فیلم در محل پردیس ۲۹ بهمن تبریز برگزار شد که بیش از ۲۰ کشور در این جشنواره فیلم داشتند و ۵۰۰ اثر فاخر از سراسر کشور نیز در جشنواره خوشنویسی غدیر به نمایش گذاشته شد که از ۱۲ برگزیده‌ آن دو اثر متعلق به آذربایجان شرقی بود.

بلاغی در پاسخ به سوال خبرنگار “عصرآزادی” مبنی بر گلایه اصحاب فرهنگ و نویسندگان از پروسه طولانی صدور مجوز برای انتشار کتابهای تورکی آذربایجانی در تبریز و صدور مجوز نسبتاً سهل آن در تهران برای همان عناوین کتاب توضیح داد: سال گذشته در سطح استان برای ۲ هزار و ۸۰ کتاب مجوز انتشار صادر شده و امسال نیز ۵۰۹ عنوان‌ مجوز جهت تایید محتوای کتابهای مختلف وصول شده است که بخش اعظمی از آنها را کتابهای متنوع به زبان تورکی تشکیل می دهد و مشکلی در این زمینه وجود ندارد اما باید دقت و ظرافت خاصی جهت انتشار آنها به خرج داد که گاه ویرایش برخی از کتب را شخصاً برعهده می گیرم و از بابت بی دقتی از برخی ناشران و نویسندگان گله مندم!

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.