بررسی جایگاه صنعت کفش تبریز به بهانه برگزاری بزرگترین شوبینکس ایران از نگاه "عصرآزادی"

تبریز ریگی به کفش ندارد!

?عصرآزادی/ شهرام صادق زاده

تبریز به عنوان یکی از شهرهای مهم نمایشگاهی ایران از ۲۲ الی ۲۵ تیر ماه ۱۴۰۲ میزبان بیست و چهارمین نمایشگاه تخصصی “صنعت کیف و کفش، صنایع و محصولات پوست و چرم، ماشین آلات و ملزومات وابسته” تحت عنوان “SHOEBINEX & LEATHEX 2023 TABRIZ” به عنوان بزرگترین رویداد بخش کفش و چرم کشور بود که پس از ۴ روز فعالیت به کار خود پایان داد.

در این نمایشگاه تخصصی، شرکت‌ها و تولید کنندگان صنعت کیف و کفش از استان‌های آذربایجان شرقی، تهران، خراسان رضوی، اصفهان، زنجان، همدان، قم، اردبیل و البرز جدیدترین محصولات خود را به نمایش متخصصان و فعالان این حوزه گذاشتند.

انواع کیف و کفش، پوست و چرم، مواد شیمیایی، ماشین الات چرم سازی و شیمیایی، رنگ مربوط به صنایع چرم، تولید زیره و رویه کفش، یراق آلات، مواد اولیه، ماشین آلات کیف و کفش، ملزومات کفش با هدف ارائه آخرین دستاورد های این حوزه توسط شرکت های داخلی با استقبال طیف کارشناسان و بهره برداران این حوزه روبرو گردید.

نمایش آخرین دستاوردهای حوزه چرم و ارائه تولیدات شرکت های داخلی به همراه نتیجه تلاش جوانان دانش بنیانی به بازدیدکنندگان و البته طرح مشکلات صنعت کفش از اهداف مهم این نمایشگاه بود که بهانه ای شد تا “عصرآزادی” به بررسی رویداد چرمی تبریز بپردازد…

▪️نمایشگاه‌ تبریز پُل ارتباطی حوزه تولید و توزیع صنعت کفش

صنعت ریشه دار کیف، کفش و چرم تبریز پتانسیل‌های بسیاری دارد که در صورت رفع موانع تولید و حمایت‌های عملی می‌توان نسبت به شکوفایی و رشد آن کمک نمود و ضمن اشتغال زایی نسبت به صادرات و ورود ارز خارجی موفق شد.

مجری برگزاری بیست و چهارمین نمایشگاه تخصصی کیف، کفش و محصولات چرم تبریز در گفتگو با “عصرآزادی”، این نمایشگاه را بزرگترین نمایشگاه کفش کشور عنوان کرد و گفت: نمایشگاه کفش و ملزومات وابسته با حضور ۳۰۰ برند از ۸ استان کشور در زمینه تولید کفش، ماشین‌آلات و ملزومات وابسته و همچنین کشورهای چین، امارات، ایتالیا و ترکیه در قالب نمایندگی برگزار گردید.

“شهرام دانشور” این نمایشگاه را با وسعت ۹ هزار و ۸۰۰ مترمربع فضای مفید بزرگترین نمایشگاه کیف و کفش کشور دانست و افزود: نمایشگاه‌ها می‌توانند پُل ارتباطی خوبی مابین حوزه تولید و توزیع باشند، لذا تا زمانی که نتوانیم این پل مهم ارتباطی را ایجاد کنیم قطعاً تولیدکننده با مشکل مواجه می‌شود و به گمانم نمایشگاه تبریز این پل را در بین طرفین صنعت کفش ایجاد نموده و فضاهای صادراتی را گسترش داد.

▪️ساخت اولین دستگاه تزریق پی.یو کفش با دانش داخلی

مدیرعامل یکی از شرکت های تولیدکننده ماشین آلات تزریق زیره کفش پی.یو در ایران گفت: پس از گذشت سال‌ها در واردات ماشین آلات تولید کفش، توانستیم در دهه ۸۰ ماشین آلات کاملاً بومی را در این صنعت جایگزین کرده و به فعالیت خود در حوزه کفش سرعت بخشیم که در این راستا از محصولات داخلی کشورمان استفاده کرده‌ایم.

“بهنام باقرپور” با اشاره به اینکه ۴ سال است که دو محصول جدید در زمینه ماشین آلات مربوط به تولید زیره کفش را ثبت اختراع کرده ایم افزود: دستگاه تزریق p.u روتاری تمام اتوماتیک با ۷۲ ایستگاه در زمینه تزریق پی.یو زیره کفش می باشد که مشابه خارجی ندارد.

وی اضافه کرد: این دستگاه را می توان به کشور های ایتالیا، هند، پاکستان و آفریقا صادرات نمود و از طریق ایتالیا حتی به قاره آفریقا هم عرضه کرد زیرا توانایی آن را دارد تا به جای دو دستگاه، ظرفیت تولید دو دستگاه را داشته و با توجه به فضای محدود کارگاهی که امروزه مراکز تولیدی با آن مواجه هستند می توان تولید را به آن سپرد و از نیروهای کار در سالن مونتاژ استفاده نمود تا در مصرف برق و انرژی نیز صرفه جویی به عمل آید.

▪️تولید مواد پلی اورتان زیره کفش برای اولین بار در ایران

سرپرست فروش یک شرکت آذربایجانی تولید کننده مواد اولیه زیره کفش هم در گفتگو با “عصرآزادی” از تولید اولین پلی اورتان ایران در این شرکت دانش بنیان خبر داد که اولین تولید کننده پلی اورتان در کشور می باشد.

“احد نامور” با اشاره به اینکه برای نمایشگاه شوبینکس ۲۰۲۳ تبریز محصول پلی اورتان جدید SB را معرفی کرده است افزود: مزیت های خاص این محصول را می توان در طول عمر بالا، شکل پذیری، راحتی، ضدسایش و ضد باکتری زیره کفش خلاصه کرد.

وی اضافه کرد: در سال ۹۷ مشکلات متعددی در مباحث تامین مواد اولیه به وجود آمد اما با راه‌اندازی سیستم نوین پلی اورتان توانستیم از تبریز، کل ایران را ساپورت کرده و خطوط تولید آنها سرپا بماند و انصافاً تولیدکنندگان هم به خوبی از ما حمایت کردند و توانستیم کیفیت محصولات را افزایش داده و بر حسب نیاز مشتریان به تامین سلایق آنها بپردازیم.

نامور تاکید کرد: امروزه ۳۵ گرید مختلف با مزیت‌ های رقابتی خاصی در بازار کشور را در اختیار داریم و به کشورهای سوریه، ازبکستان، افغانستان، تاجیکستان و بلاروس صادر کرده و کشورهای حوزه CIS و روسیه را هم در برنامه‌ریزی ها قرار داده ایم.

وی یادآور شد: بحث اولین بودن در بازار متعلق به تبریز بسیار حائز اهمیت است که در نوع قیمت‌ ها و در دسترس بودن محصولات با تولیدات مشابه خارجی رقابت می‌کند و کیفیتی در حد تولیدات آنها دارد.

▪️کمک تکنولوژی جدید زیره به صنعت کفش شهر اولین‌ها

مدیر یک شرکت سازنده قالب‌های کفش که تحت لیسانس کشور چین بوده و از صفر تا صد آنها را طراحی و تولید می‌کنند گفت: مواد اولیه در ایران عمدتاً وارداتی و کمیاب است لذا نوع جدیدی از موادی که اخیراً با نام ایربورینگ در دسترس قرار گرفته به جای مواد پلی اورتان بوده و قابل بازیافت است.

“علی رمضانی” افزود: بخشی از این مواد داخلی بوده و می‌تواند به صنعت کفش کشور کمک کند و از آنجایی که با صنعت کفش تبریز آشنایی ۳۰ ساله دارم این تکنولوژی جدید به طور حتم می‌تواند به صنعت کفش شهر اولین‌ها کمک شایانی نماید.

وی اضافه کرد: کارشناسان چینی هم جهت همکاری با تولیدی‌های تبریز اعلام آمادگی کرده و نمونه قالب‌های جدید خود را در نمایشگاه کیف و کفش تبریز به معرض دید فعالان این حوزه قرار دادند.

رمضانی تاکید کرد: زیره ایربرینگ از مواد pvc و نوعی از افزودنی‌هاست که می‌تواند جایگزین خوبی برای مواد پلی اورتان باشد و کفش‌های ورزشی را به یک محصول مشتری پسند تبدیل نماید.

▪️کم رمقی کفش تبریز در سایه رشد فزآینده محصولات خارجی

شهر تبریز به عنوان پایتخت چرم و کفش ایران مطرح می‌شود که این صنعت در جهان حرفی برای گفتن دارد و در سال‌های نه چندان دور از این شهر، روزانه کانتینرهای کفش، کیف و چرم به کشورهای مختلف ترانزیت می‌شد اما با فعالیت و گسترش سایر کشورهای رقیب مانند ایتالیا، تایوان، پاکستان، هند و چین عملاً بازارهای مختلف از دست چرم تبریز رفت و دلیل آن هم نبود تنوع و حرکت با تکنولوژی روز دنیا بود!

فعالان حوزه چرم و کفش تبریز از عدم وجود صادرات و ناهموار بودن آن و مشکلات بیمه فعالان این حوزه گلایه دارند و معتقدند طی سال‌های گذشته، دولت با واریز یارانه، کمک حال پرداخت حق بیمه کارگران بود اما در حال حاضر، هزینه هنگفت پرداخت بیمه ۵ نفر از کارگران به خود کارفرمایان ارجاع داده شده است که مشکل آفرین است.

▪️خطر رکود با افزایش قیمت مواد اولیه و نبود تسهیلات بانکی کم بهره

 

به گفته فعالان این حوزه علاوه بر رقبای جهانی، مشکلات مختلفی همچون افزایش قیمت مواد اولیه و نبود تسهیلات بانکی کم بهره دست در دست هم داده‌اند تا پایتخت کیف و کفش چرم ایران حال و روز خوشی نداشته باشد!

در واقع، صنعت چرم و کیف و کفش تبریز جزو صنایع مهم و اشتغال زا شناخته شده است اما مشکلات آن نیز باید با در اختیار نهادن تسهیلات بانکی کم بهره، پرداخت کمک دولتی و از همه مهم‌تر ایجاد شهرک اختصاصی در شهر اولین ها رفع گردد تا نام تبریز همچنان بر تارک کفش چرم اصل جهان بدرخشد!

بدین ترتیب، با غفلت مسئولان در امر تسهیل شرایط فعالیت فعالان حوزه کیف و کفش و چرم، کشورهای همتراز، گوی سبقت را ربوده و در سایه حمایت‌های دولتی و کسب بازارهای جهانی عملاً عرصه را بر صنعت پرسابقه چرم تبریز و آذربایجان تنگ کرده و با قیمت مناسب و کیفیت مناسب، عملاً رضایت مشتریان جهان را جلب کردند و ما همچنان در اندرخم یک کوچه سرگردانیم!

? عکسها از: وحید پوررضوی
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.