عدالت مالیاتی شرط افزایش درآمد مالیاتی!

عصرآزادی آنلاین/ سید فرید پیمان، مدیر مسئول

مهدی طغیانی سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس در برنامه زنده تهران بیست درباره وضعیت دریافت مالیات در کشور گفت: «مسئله مالیات در کشور ما هنوز جایگاه خود را پیدا نکرده است. ما امسال حدودا ۶۰۰ هزار میلیارد تومان نفت به بودجه کمک می کند، ۸۰۰هزار میلیارد تومان مالیات به بودجه کمک می کند و مابقی بودجه از فروش اموال و دارایی و بدهی و … تامین می شود. سرجمع درآمدنفت و مالیات معادل با هزینه های اداری حقوق پرسنل دولت می شود.»

وی از ۲ برابر شدن سهم‌ مالیات در بودجه و رسیدن آن به رقم ۸۰ درصد سخن گفته و از عقب ماندگی ۳ ساله از اجرای قانون پایانههای فروشگاهی و مودیان مالیاتی خبر داد. در واقع از عدالت مالیاتی سخن به میان آورد و اینکه بایستی هزینه های دولت با صرفهجویی و حرکت به سوی اجرای کامل دولت الکترونیک کاهش یابد.

در اینکه عدالت مالیاتی در کشور برقرار باشد حرفی نیست. چنان به نظر می رسد در اینجا بیشتر دغدغه کسری بودجه دولت مطرح استتا معیشت مردم.

سوال اینجاست این افزایش درآمد مالیاتی از جیب چه کسانی خارج خواهد شد؟ تجربه نشان داده منابع تعریف شده درآمد مالیاتی مشخص است و هر بار که دست به افزایش آن زده اند اکثراً این افزایش از جیب مودیان خوش حساب مالیاتی و کسبه جزء بوده است. در موارد نادری با اطلاعات سازمان امور مالیاتی دایره مالیات گیری این سازمان بزرگتر شده است. بنابراین تا زمانی که فرار مالیاتی اشخاصی که از ریشه مالیات نمی دهند وجود داشته باشد این افزایش به سمت عدالت مالیاتی حرکت نخواهد کرد.

سوال دیگر این است با توجه به رکود و تورم روزافزون این افزایش درآمد مالیاتی قابل تحقق است؟ با روش فعلی و فرار مالیاتی موجود، شاید بتوان تا حدودی این افزایش را تامین کرد ولی گمان می رود ادامه آن باعث تعطیلی کسب و کارجزء و افزایش هزینه به اقشار آسیب پذیر جامعه شود و تحقق این افزایش درآمد مالیاتی سخت گردد.

در خصوص اخذ مالیات از سپرده های اشخاص حقوقی هم بیم آن می رود این سپرده ها نیز از منابع بانکی خارج شود که در اینصورت با توجه به حجم بالای دارایی های این شرکت ها در بانک ها، مشکلی بر مشکلات عدیده بانک های کشور افزوده می شود.

سخن آخر اینکه افزایش درآمد مالیاتی با رشد تولید، بهبود وضعیت کسب و کار، رونق اقتصادی و مهار تورم روزافزون امکان پذیر بوده و از همه مهم تر ایجاد عدالت مالیاتی است. زمانی که به واقع کلمه این اتفاق افتاد شما می توانید دم از افزایش درآمد مالیاتی بزنید وگرنه در صورت اخذ مالیات اجباری بدون توجه به ارکان دیگر اقتصادی به نظر می آید و امکان دارد شاهد تعطیلی تعداد زیادی از مراکزتولیدی و کسب و کار مردم باشیم. به دیگر سخن تا عدالت مالیاتی به معنای واقعی کلمه در کشور برقرار نشود و اخذ مالیات صرفاً جهت جبران هزینه های اداری حقوق پرسنل دولت باشد (همانطوری که سخنگوی کمیسیون اقتصادی می گویند) سخن از افزایش درآمد مالیاتی شاید قابل تحقق باشد ولی به عدالت نزدیک نیست.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.