دیدار سفیر ایران در آنکارا با هیات نمایندگان اتاق تبریز

محمدحسن حبیب‌الله‌زاده؛ سفیر جدیدالانتصاب ایران در آنکارا با حضور در اتاق بازرگانی تبریز با هیات نمایندگان اتاق دیدار کرد.
عصرآزادی آنلاین بر اساس گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی تبریز، سفیر جدیدالانتصاب ایران در آنکارا در این دیدار با تاکید بر سابقه چندین ساله حضور در اداره کل شرق اروپا و مدیترانه وزارت امور خارجه، طی این سال‌ها با جزئیات پیدا و پنهان رابطه ایران و ترکیه در حوزه­های مختلف سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و… آشنایی پیدا کرده ام و در جریان مشکلات و چالش ها هستیم.
محمدحسن حبیب‌الله‌زاده با بیان اینکه ترکیه، پس از چین و امارات، سومین شریک تجاری ایران محسوب می­شود، از این کشور، به عنوان تنها گذرگاه اصلی ورود و خروج ایران به اروپا یاد کرد و ادامه داد: این کشور از لحاظ ترانزیتی، برای ما از اهمیت بالایی برخوردار است.
حبیب‌الله‌زاده گفت: خط آهن ایران و ترکیه اکنون جوابگوی حجم ترانزیت بین‌المللی ما نیست و ما در صدد احداث خط دوم راه‌آهن از ایران به این کشور هستیم.
مسعود بنابیان؛ نائب رئیس اتاق بازرگانی تبریز در این نشست با اشاره به شرایط تحریمی کشور گفت: مبادلات تجاری با ترکیه در این برهه زمانی برای ما استراتژیک است.
وی با اشاره به مجاورت جغرافیایی استان آذربایجان‌شرقی با ترکیه و وجود اشتراکات متعدد فرهنگی، دینی و زبانی، گفت: به واسطه این ظرفیت ها، شرایط تجارت با این کشور برای تجار تبریزی، به خصوص واحدهای کوچک و متوسط محیاتر است.
بنابیان، با بیان اینکه عمده مطالبات تجاری آذربایجان‌شرقی با استانبول، آنکارا و ارزروم صورت می گیرد، افزود: با فعال­ شدن اتاق مشترک ایران و ترکیه در گذشته توسط اتاق تبریز، ارتباطات تجاری ما با تجار این کشور افزایش یافت و همچنان ادامه دارد.
صمد حسن‌زاده؛ نائب رئیس اتاق ایران و عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تبریز در این نشست وجود اشتراکات زبانی، مذهبی و آیینی را مزیت بزرگی برای استان اعلام کرد.
وی با اشاره به قدمت تاریخی و صنعتی استان تاکید کرد: کارهای بزرگی در حوزه صادرات و واردات می توان با کشور ترکیه انجام داد، اما برخی از تصمیمات کارشناسی‌نشده که بدون مشورت با بخش خصوصی اتخاذ می شود، در بیشتر مواقع مانع توسعه مسائل اقتصادی بین ما و این کشور شده است.
حسن‌زاده ضمن ابراز ناخرسندی از عملکرد ضعیف وابسته های بازرگانی سفارتخانه های ما در کشورهای دیگر گفت: این در حالی است که از طریق وابسته های بازرگانی، می توان به اطلاعات خوبی در زمینه تجارت با سایر کشورها دست یافت.
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.