کاهش قیمت خودرو؛ حرکت به سمت مصرفی شدن آن یا نه؟!

عصرآزادی آنلاین/ سید فرید پیمان، مدیر مسئول

کاهش قیمت انواع خودروهای داخلی در بازار از حدود ۴ ماه پیش شروع شده و با تصویب واردات خودروی دست دوم سرعت روندکاهشی بیشتر نیز شده است. مسیری که به کاهش شدیدقیمت انواع خودرو منجر شده است که حتی اگر واردات خودروی دست دوماجرایی شود این روند باعث کاهش قیمت بازار از قیمت کارخانه نیز می شود.

این کاهش قیمت هرچند هنوز مطلوب مصرف کننده نیست و قیمت خودرو همچنان نسبت به زمستان سال ۱۴۰۱ بالاست اما به هر حالافت قیمتی که در بازار شروع شده به نظر می‌رسد همچنان ادامه خواهد داشت.

تداوم روند کاهشی قیمت خودرو علاوه بر عوامل تعیین کننده بازار به روند کاهش جزیی نرخ ارز نیز یر می گردد. کاهشی که به دنبالشکل گیری مثبت و انتظارات خوشبینانه نسبت به اتفاقات سیاسی در سیاست خارجی بوجود آمده است. پیگیری ایجاد ارتباط باهمسایگان عرب و زمینه بهبود روابط اقتصادی با این کشورها تا حد زیادی در این کاهش نرخ موثر بوده است.

در هر صورت جدی شدن و عملی شدن واردات خودروهای دست دوم به احتمال زیاد قیمت‌های بازار را حتی شاید به زیر قیمت کارخانهبرساند. واردات خودروهای کارکرده در کنار خودروهای نو تأثیر بسیار مثبتی بر بازار آزاد دارد و به هیچ وجه نمی‌توان منکر اثرات اینسیاست بر افت قیمت‌ها شد و می تواند حتی به نفع صنعت خودرو داخلی باشد زیرا حساسیت ها روی این صنعت را از بین برده و میتوان حتی به خصوصی سازی آن نیز فکر کرد که ورود بخش خصوصی می تواند هم در کیفیت و هم در قیمت تاثیرات مثبتی داشتهباشد.

البته فعالان بازار خودرو اعتقاد دارند که با وجود کاهش قیمت‌ها، اما خودرو در بازار خریداری وجود ندارد چون مصرف کنندگان درانتظار تاثیر بیشتر طرح واردات خودرو هستند.

رئیس اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان خودروی تهران درباره تاثیر واردات خودروهای خارجی نو و کارکرده بر بازار خودروهایداخلی عنوان می‌کند: «زمانی که واردات خودرو انجام شود، تاثیر خود را بر خودروهای داخلی هم خواهد گذاشت. به این صورت که ابتداروی خودروهای مونتاژی تاثیر می‌گذارد، برای مثال خودروهای مونتاژی که در حال حاضر در بازار ۵۰ هزار دلار فاکتور و ۳۰۰ تا ۴۰۰میلیون تومان بالاتر از قیمت مصوب فروخته می‌شوند زمانی که واردات آزاد شود حتی اگر قیمت مصوب آنها هم پایین نیاید به صورتاتوماتیک‌وار در بازار ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیون تومان زیر قیمت فروخته می‌شوند.»

این عوامل در کنار عرضه بیشتر محصولات خودروسازان داخلی (در صورت تحقق واقعی) می تواند قیمت خودرو را از یک کالای سرمایهای به یک کالای مصرفی نزدیک سازد هر چند که به دلیل محدودیت عرضه و انحصار، قیمت خودرو در ایران هنوز خیلی بالاست.

اینکه این کاهش قیمت روندی را شروع کند که خودرو از یک کالای سرمایه ای به سوی مصرفی شدن این کالا حرکت کند یا نه؟ موضوعیاست که به گذشت زمان و نحوه اجرایی شدن سیاست های واردات خودرو و کاهش قیمت آن و عملکرد خودروسازان داخلی بستگی دارد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.