توسعه زیرساخت‌های ارتباطی زمینه ساز رشد اقتصاد دیجیتال در آذربایجان شرقی

کسب و کارهای اینترنت پایه و توسعه اقتصاد دیجیتال به عنوان پدیده جهانی در این برهه از تاریخ که به عصر دیجیتال معروف است، با سرعت فزاینده‌ای رو به رشد بوده و توسعه و گسترش این نوع فعالیت‌ها مستلزم ایجاد زیرساخت‌های ارتباطی شهری و روستایی است تا سهم استان ها در این نوع اقتصاد ارتقا یابد.

به گزارش عصرآزادی آنلاین، توسعه و گسترش فناوری اطلاعات و ارتباطات در قرن جدید و هزاره سوم موجب بروز کسب و کارهای اینترنتی در جوامع شده و کشور ما نیز از اثرات آن بی نصیب نمانده و گام در مسیر توسعه زیرساخت های نوین فناوری اطلاعات و ارتباطات گذاشته است.

فناوری اطلاعات و ارتباطات در زمان کنونی به ابزاری برای رشد و توسعه کشورها تبدیل شده و با توجه به اینکه این نوع فناوری ها، امکان برقراری ارتباط از راه دور را برای کاربران فراهم می کند در تمام ابعاد فعالیت های جوامع انسانی نفوذ کرده و الگوهای فعالیتی، فضایی و مکانی شهری و روستایی را تغییر داده است و بر مبنای آن می توان فارغ از محدودیت زمانی و مکانی کسب و کارهای اینترنتی انجام داد.

اقتصاد شهری و روستایی نیز با بهره گیری از پیشرفت های تکنولوژی و فناوری اطلاعات و ارتباطات (آی سی تی) بسیاری از چالش های پیش روی خود را با استفاده از این زیرساخت ها و امکانات از میان برداشته و مسیر رو به رشدی را دنبال می کند و تقویت این اقتصاد، کاهش خطر پذیری احتمالی آن، اطلاع از فرصت های تجاری موجود در بازار و بازاریابی محصولات در این اقتصاد مستلزم تقویت و گسترش این زیرساخت هاست.

در این عرصه دستگاه های دولتی و خدمات رسان نیز در راستای ظهور و تحول در زیرساخت های نوین فناوری اطلاعات و ارتباطات گام در مسیر تحقق دولت الکترونیک گذاشته اند و با ایجاد و توسعه زیرساخت های اطلاعاتی و ارتباطی خود، عمده خدمات ارایه شده و پاسخگویی به نیازهای شهروندان را بر پایه این فضا قرار داده اند ولی ادامه این روند و تسریع و تسهیل آن نیازمند ارتقای زیرساخت های ارتباطی شهری و روستایی است.

آذربایجان شرقی با قرار گرفتن در رتبه چهارم پوشش فیبر نوری در کشور و رتبه ششم در ارزش افزوده اقتصاد دیجیتال، ایجاد اشتغال در بخش آی. سی. تی و سهم ارزش افزوده استان ها از ارزش افزوده این بخش، مسیر توسعه اقتصاد دیجیتال و کسب و کارهای اینترنت پایه را فراهم کرده است و با توسعه این زیرساخت ها تا سال ۱۴۰۴ پوشش فیبر نوری به ۷۰ درصد از منازل و کسب و کارهای شهری و روستایی گسترش می یابد.

مدیرکل ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه ۲ هزار و هشت روستای بالای ۲۰ خانوار در استان وجود دارد، می گوید: ۱۰۰ درصد شهرها و ۷۵درصد از روستاهای بالای ۲۰ خانوار استان شامل یک هزار و ۵۰۰ روستا زیر پوشش اینترنت ثابت و همراه هستند.

محمد فرزاد، با اشاره به اینکه اکنون در ۷۰ شهر استان نسل های چهارم و سوم و در تبریز علاوه بر آن ها، نسل پنجم تلفن همراه ارایه می شود، می افزاید: م اکنون در ۹۲ درصد از روستاهای بالای ۲۰ خانوار استان معادل یکهزار و ۸۵۰ روستا پوشش تلفن همراه برقرار است.

وی اظهار می کند: هم اکنون یکهزار و ۹۴۶ روستای استان دارای تلفن ثابت بوده و بیش از ۵۶ درصد از این روستاها معادل یک هزار و ۱۰ روستا دارای اینترنت ثابت (adsl) است.

مدیرکل ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات آذربایجان‌شرقی با اشاره به اجرای طرح خدمات عمومی اجباری در مناطق کمتر توسعه یافته در سطح استان، می گوید: با اجرای این طرح سطح پوشش اینترنت ثابت و تلفن همراه در استان به ۸۹.۱ درصد می رسد و یک هزار و ۷۹۰ روستا از این امکان بهره مند می شوند.

فرزاد، از اجرای طرح توسعه فیبر نوری به منازل و کسب و کارهای استان خبر داده و ادامه می دهد: هم اکنون حدود ۷۰ هزار پورت فیبر نوری شهری در استان وجود دارد که با اجرای این طرح تا پایان سال ۱۴۰۴ حدود ۶۵ تا ۷۰ درصد از مناطق شهری استان زیر پوشش این شبکه قرار می گیرد.

وی یادآوری می کند: این استان در پوشش فیبر نوری در کشور رتبه چهارم را به خود اختصاص داده است و هم اکنون حدود ۲۳ هزار مشترک این سرویس را دریافت می کنند.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات آذربایجان شرقی با اشاره به اجرای بیش از ۱۵ هزار کیلومتر فیبر نوری زیرساختی و مخابرات در استان، می گوید: بر اساس امضای تفاهم نامه با شرکت های ارتباطی، بیش از ۷۰ درصد از شهرستان های استان به فیبر نوری مجهز می شود.

فرزاد، با اشاره به تلاش های انجام شده برای تبدیل این استان به قطب مرکز داده منطقه شمال غرب کشور، می افزاید: کلیه مقدمات این اقدام در استان انجام شده است که در صورت تحقق آن، آذربایجان شرقی علاوه بر استان های شمال غرب به کل کشور نیز می تواند خدمات ارایه کند.

سهم آذربایجان شرقی در اقتصاد دیجیتال کشور به بیش از ۲درصد می رسد

معاون مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات آذربایجان شرقی نیز با بیان اینکه این استان در ارزش افزوده اقتصاد دیجیتال رتبه ششم کشور را به خود اختصاص داده است، می گوید: این رتبه بندی طبق سهم هر استان از ارزش افزوده حوزه های مختلف اقتصاد دیجیتال محاسبه می شود.

مهدی خرامش، رتبه استان در سهم ارزش افزوده استان ها از ارزش افزوده و ایجاد اشتغال در این بخش را ششم اعلام کرده و می افزاید: با توجه به اینکه سهم اقتصاد دیجیتال در آذربایجان شرقی در سال ۱۴۰۰ حدود ۹۸ دهم درصد بود، بر اساس برنامه ریزی های انجام شده تلاش می شود تا پایان سال این سهم به بیش از ۲ درصد برسد.

وی با بیان اینکه در سال های اخیر تعداد شرکت های دانش بنیان در استان رو به رشد بوده است، اظهار می کند: هم اکنون بیش از ۳۷۰ شرکت و فعال در حوزه آی سی تی در استان فعالیت می کنند که از این تعداد ۳۳ شرکت دانش بنیان است.

معاون اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات آذربایجان شرقی می گوید: در سال گذشته بیش از ۱۶۶ میلیارد تومان تسهیلات به فعالان بخش آی سی تی در استان پرداخت شده است.

خرامش، با اشاره به اینکه آذربایجان شرقی از استان های پیشرو در توسعه زیرساخت های ارتباطی شهری و روستایی است، ادامه می دهد: طرح سنجش اقتصاد دیجیتال در سه استان آذربایجان‌شرقی، کردستان و یزد به صورت پایلوت در کشور اجرا می شود.

وی یادآوری می کند: با توسعه و تقویت زیرساخت های ارتباطات و اطلاعات در آذبایجان شرقی، ارایه خدمات به شهروندان و کسب و کارهای اینترنتی تسریع و تسهیل می شود.

منبع/ ایرنا

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.