تأمین مسکن با میکرو آپارتمان های ۲۵ متری!

عصرآزادی آنلاین/ سید فرید پیمان، مدیر مسئول

در آغاز دولت سیزدهم، وعده حل بحران مسکن با ساخت سالانه ۱ میلیون مسکن داده شد. این که این وعده عملی شد یا نه؟ موضوع بحثما نیست ولی اخیرا رئیس بخش مسکن وزارت راه و شهرسازی از ساخت آپارتمان های ۲۵ متری با این عنوان که حداقل های زندگی راتامین می کند،خبر داد.

به اعتقاد هادی عباسی رئیس بخش مسکن وزارت راه و شهرسازی با توجه به مقررات، یک خانه ۲۵ متری برای حداقل‌های زندگی کافیمی باشد!

همچنین از نظر او، پاسخ دولت به مسئله مسکن طیف متنوعی را در بر می‌گیرد، که قسمتی از این پاسخ خصوصاً برای سه دهک پایینجامعه را خانه‌های ۲۵ متری تشکیل می‌دهد.

ساخت میکرو آپارتمان برای دهک های پایین جامعه که جمعیت زیادی را شامل می شود و دلیل آن نیز کمبود زمین در کلان شهرها وشهرهای بزرگ عنوان می شود که در حوزه سیاست کلان دولت در بخش مسکن قرار می گیرد، بحث های را به وجود خواهد آورد. هرچندکه دولت مدعی است زمین کافی برای پروژه نهضت ملی مسکن را در اختیار دارد.

بر اساس مطالعات کارشناسی هم‌اکنون نیز زندگی مردم در ایران با توجه کاهش قدرت خرید و افزایش قیمت مسکن در وضعیت مناسبینیست. بنابراین چاره کار ساخت میکرو آپارتمان ها نیست و امکان دارد در همان ابتدا شکست بخورد چون فضای ۲۵متری بر خلافنظر این فرد مسئول در وزارت راه و شهرسازی اصلاً مناسب یک زندگی حداقلی نیست.

بر این اساس متوسط فضای استانداردی که فرد در یک شهر اشغال می‌کند و به آن نیاز دارد، ۷۰ تا ۱۳۶ متر است؛ با توجه به شرایطفعلی پیشنهاد بین ۴۰ تا ۵۰ بوده است و اکنون آخرین آمار‌ها فضایی بین ۲۰ تا ۵۰ متر را نشان می‌دهند که این نشان از نبود بررسیمناسب در این حوزه است.

با این وصف، میکرو آپارتمان ها چاره کار نیست و نمی توان به دهک های پایین جامعه گفت که چون پول کافی برای تامین آپارتمان هایمعمولی ندارید در این به اصطلاح کارشناسان قوطی کبریت ها! زندگی کنید و در واقع از نظر آنان این تبعیض است و به دور از عدالت.

چون بلند مرتبه سازی فقط در کلان شهرها که مشکل زمین ارزان وجود دارد مطرح است و در سایر شهرها می توان زمین ارزان دراختیار متقاضیان قرار داد.

در واقع دلیل تعویق طرح نهضت بزرگ ملی مسکن اختلاف نظر در نحوه ساخت مسکن و متراژ آنها است.

در هر صورت ساخت میکرو آپارتمان برای اجرای طرح نهضت مسکن معقول به نظر نمی آید و دولت باید تدبیری برای افزایش درآمدسرانه و به تبع آن افزایش قدرت خرید مردم و همچنین بالا بردن عرضه مسکن مناسب برای پیشبرد آن، بیاندیشد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.