آذربایجان شرقی رتبه دوم تولید زغال اخته کشور را دارد

 مدیر امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی گفت: آذربایجان شرقی سالانه با تولید متوسط یکهزار و ۱۰۰ تن زغال اخته رتبه دوم تولید کشور را در اختیار دارد.

به گزارش عصرآزادی آنلاین، محمدباقر بی پروا در جمع خبرنگاران اظهار کرد: براساس برآورد اولیه میزان تولید محصول زغال اخته این استان در سال جاری نیز بدون تفاوت با متوسط سالانه بیش از یکهزار و ۱۰۰ تن پیش بینی شده است.

وی افزود: بیشترین میزان تولید زغال اخته استان به ترتیب در شهرستان های هوراند با سطح زیرکشت ۱۰۸ هکتار، کلیبر با ۱۰۱ هکتار و خداآفرین ۷۵ هکتار انجام می گیرد و مقام اول تا سوم به خود اختصاص داده است.

وی ادامه داد: سطح زیر کشت زغال اخته استان آذربایجان شرقی ۲۸۶ هکتار است که ۲۷۷ هکتار باغات بارور و ۹ هکتار غیربارور است.
وی همچنین با بیان اینکه ارزش افزوده محصول فرآوری شده ۳ برابر فروش محصول خام است، افزود: ۲۰ درصد از محصول تولیدی زغال اخته استان آذربایجان شرقی مصرف تازه خوری داشته و ۸۰ درصد آن به شربت، ترشی و سایر فرآورده ها تبدیل می شود.
بی پروا اظهار کرد: استان آذربایجان شرقی بعد از قزوین حائز رتبه دوم تولید زغال اخته در کشور است.

 خواص زغال اخته که از نظر گیاه‌شناسی با نام Cornus mas شناخته می‌شود، متعلق به خانواده dogwood است که با نام علمی cornaceae شناخته می‌شود.

این میوه با نام‌های پرطرفداری مانند گیلاس کرنیلیان، کرنل اروپایی یا داگ‌وود گیلاس کرنلیان از دسته گیاهان گلدار خانواده dogwood است. این گیاه با داشتن ریشه‌های بومی جنوب اروپا به طور برجسته در سرزمین‌های فرانسه تا اوکراین یافت می‌شود. همچنین این درخت حضور خود را در جنوب غربی آسیا نشان داده است، مناطقی از ارمنستان، آذربایجان، گرجستان، ایران، ترکیه، لبنان و سوریه نیز شاهد رشد پوشش گیاهی آن بوده است.

زغال اخته دارای ۱۵۲ کالری است و هیچگونه چربی، کلسترول و فیبر غذایی ندارد. در زغال اخته ۱۳ میلی‌گرم سدیم، ۵۳۰ میلی‌گرم پتاسیم، ۳۷ میلی‌گرم کربوهیدرات، ۲۷ گرم قند و چهار درصد پروتئین است.

خاصیت قابض میوه به‌عنوان یک درمان خوب برای ناراحتی روده و تب عمل می‌کند و در عین حال در درمان وبا نیز استفاده می‌شود. از گل‌های زغال اخته در درمان اسهال استفاده می‌شود. در صورت بروز بیماری‌ها و مریضی‌های مختلف مانند درد کمر و زانو، سرگیجه، وزوز گوش، اسپرماتوره، تکرر ادرار، لرز و تب ناشی از نقص کبد، تعریق مداوم به دلیل بیماری، تپش قلب، نبض پراکنده، نوراستنی و اختلالات قاعدگی می‌توان زغال اخته مصرف کرد.

منبع/ ایرنا

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.