اکبر فتحی برنامه کشت قراردادی سال ۱۴۰۳ - ۱۴۰۲ استان را ابلاغ کرد؛

حمايت از کشت قراردادی گندم، جو و دانه‌های روغنی در آذربايجان شرقی

عصرآزادی/ سرویس شهرستانها: رئيس سازمان جهادکشاورزي آذربايجان شرقي از برنامه ريزي براي انجام کشت قراردادي در سطح 454 هزار و 890 هکتار در سالزراعي آينده در این استان خبر داد.
اکبر فتحي درباره سياست‌هاي حمايتي سازمان از کشت قراردادي افزود: کشاورزان آذربايجان شرقي براي اجراي کشت قراردادي حمايت مي‌شوند و در بسته سياست‌هاي حمايتي امسال، مهمترين حمايت وزارتخانه در زمينه توزيع کود‌هاي فسفاته و پتاسه ميان کشاورزان قراردادي و کسر وجه آن در زمان تحويل محصول است.
وي با بيان اينکه کشت قراردادي در آذربايجان شرقي شامل گندم آبي و ديم،‏ جو ديم و دانه‌هاي روغني شامل کلزا، گلرنگ و کاملينا مي‌شود ادامه داد: حمايت ديگر از کشاورزي قراردادي در بخش بيمه محصولات صورت مي‌گيرد به طوري که تعرفه بيمه خاص کشت قراردادي پيش‌بيني شده و اين تعرفه ۲۰ درصد تخفيف خواهد داشت.
رئيس سازمان جهادکشاورزی آذربايجان شرقي همچنين پرداخت کرايه حمل يا کمک ‌هزينه کرايه حمل،‏ انتقال دانش و فناوري و آموزش کشاورزان طرف قرارداد با همکاري موسسه ترويج و آموزش سازمان تات را از ديگر حمايت‌ها و مشوق‌هاي کشت قراردادي عنوان کرد.
وي در خصوص عملکرد اين سازمان در حوزه کشت قراردادي در آذربايجان شرقي گفت: در سال زراعي 1401 – 1402 بيش از 22 هزار هکتار گندم آبي در قالب حدود 5 هزار و 800 قرارداد که 33 درصد سطح  کشت گندم آبي استان را شامل مي شد، تحت کشاورزي قراردادي قرار گرفت.
فتحی درباره جزييات برنامه کشت قراردادي سال زراعي ۱۴۰۳ – ۱۴۰۲ اظهار کرد: در سال زراعي آينده حداقل 6 ميليون و 165 هزار هکتار کشت قراردادي گندم، جو و دانه‌هاي روغني هدفگذاري شده که از اين ميزان ۵.۵ ميليون هکتار گندم ۴۰۰ هزار هکتار جو‏ و 265 هزار هکتار دانه‌هاي روغني در سطح کشور پيش‌بيني شده است.
وی توسعه کشاورزي قراردادي را يکي از سياست‌ هاي دولت سيزدهم عنوان و اضافه کرد: در سال زراعي ۱۴۰۳ – ۱۴۰۲ يک برنامه جامع کشاورزي قراردادي تهيه کرده‌ايم که بر اساس آن گندم در سطح 419 هزار و 590 هکتار،‏ جو ديم 26 هزار هکتار و دانه‌هاي روغنی شامل کلزا، گلرنگ و کاملينا در سطح 9 هزار و 300 هکتار در سطح استان هدفگذاري شده است.
فتحي اذعان داشت: کشت قراردادي در سال زراعي آينده با همکاري شرکت بازرگاني دولتي ايران‏، سازمان مرکزي تعاون روستايي و شرکت پشتيباني امور دام و نهادهاي پشتيبان از جمله شرکت خدمات حمايتي کشاورزي، صندوق بيمه کشاورزي‏، مجموعه اتاق اصناف ايران، بنياد ملي گندمکاران و بانک کشاورزي به همراه مجريان غيردولتي اجرا مي‌شود.
رئيس سازمان جهادکشاورزي آذربايجان شرقي از ابلاغ برنامه کشت قراردادي سال ۱۴۰۳ – ۱۴۰۲ در آذربايجان شرقي خبر داد و افزود: کشت قراردادي با توجه به شرايط آب و هوايي از ۱۵ شهريور امسال آغاز خواهد شد.
وي ابراز اميدواري کرد اجراي کشت قراردادي در سال زراعي آينده به افزايش خوداتکايي در توليد گندم، کاهش واردات جو و تامين قسمتي از کنجاله و روغن مورد نياز کشور که جزو برنامه‌هاي اصلي وزارت جهاد کشاورزي است، کمک کند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.