تامین انرژی چالش اصلی تولیدکنندگان!

عصرآزادی آنلاین/ سید فرید پیمان، مدیر مسئول

تامین آب، برق و گاز و در مجموع تامین انرژی یکی از چالش های اصلی تولید در کشوراست. در واقع یکی از دغدغه های اصلی برایتولید پیوسته دسترسی به منابع انرژی به خصوص برق و گاز دائمی می باشد.

قطعی برق و گاز در برخی از صنایع سبب افت تولید و کیفیت محصولات تولیدی می شود و روند تولید را دچار اختلال جدی می شازد. آنچه مسلم است کمبود برق در تابستان و گاز در زمستان مشکل اصلی کشور است که تا کنون فکر اساسی برای حل آن نشده است.

با توجه به گرمای شدید در تابستان امسال ، اکثر تولیدکنندگان از قطعی برق ناراضی هستند و راه کارهای دولت را در این خصوصچاره ساز نمی بینند.

دولت مصوبه ای برای تامین انرژی پاک و ابجاد تسهیلات لازم برای راه اندازی آن داشته است. تولیدکنندگان معتقدند تامین هزینه احداث چنین منابعی از جمله انرژی خورشیدی از توان اکثر تولیدکنندگان خارج است و چنانچه تولیدکننده ای بتواند از عهده هزینه آن برآید درقیمت تمام شده محصول تولیدی اثر گذاشته و امکان رقابت را از آن سلب می کند.

موضوع دیگر تامین برق بیش از ۱ مگاوات از بورس انرژی است. چنانچه می دانیم اکثر صنایع کوچک از برق کمتر از ۱ مگاواتاستفاده می کنند و البته برخی کارخانه های بزرگ هستند که تا ۲ مگاوات هم مصرف برق دارند. در این صورت اختلاف قیمتی در تامینبرق مورد لزوم این نوع صنایع بوجود خواهد آمد و این باعث افزایش قیمت کالای تولید شده و نارضایتی مشتریان خواهد شد.

بنابراین تولیدکنندگان معتقدند دولت باید تدبیر دیگری بیاندیشد و آن بالا بردن ظرفیت برق کشور است که این موضوع مشکلات خاصخود از قبیل ایجاد نیروگاههای جدید با توجه به محدودیت منابع را دارد. یا اینکه تسهیلات لازم در راستای تامین منابع انرژی پاک کهبسیار گران قیمت هم هستند ابجاد نماید تا چرخه تولید دچار وقفه یا احیاناً توقف کامل نشود.

بایستی اذعان کرد با توجه به افزایش ۲۰ تا ۳۰ درصدی نیاز بخش صنعت به برق در سال های پیش رو، اگر مشکل تامین برق حل نشودنمی توان به رشد تولید فکر کرد. پس دولت باید تدبیری بیاندیشد تا سرمایه گذاری در بخش انرژی کشور علی الخصوص برق شتاببیشتری به خود بگیرد. و گرنه بحث اشتغال کارآفرینی و سرمایه گذاری صنعتی در کشور دچار چالش جدی خواهد شد.

در هر صورت نیاز است برای کاهش این معضل یعنی کمبود برق در صنایع به خصوص در استان های صنعتی نظیر آذربایجان شرقیتدبیر لازم برای تامین انرژی به خصوص برق اندیشدیده شود تا شاهد وقفه یا تعطیلی بی دلیل مراکز تولیدی نباشیم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.