دستاورد سفر معاون مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزیر فرهنگ و ارشاد به آذربایجان شرقی از نگاه "عصرآزادی"

ضرورت نقش آفرینی رسانه های آذربایجان در رویدادهای بین المللی

عصرآزادی آنلاین/ شهرام صادق زاده

به پاس خدمات فعالان رسانه های آذربایجان شرقی و گرامیداشت روز خبرنگار، معاون امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزیر فرهنگ و ارشاد در سفر یک روزه خود به تبریز که البته پس از اتمام سفر به استان گلستان انجام داد علاوه بر دیدار با اعضای کانون های تبلیغاتی، از موزه مطبوعات آذربایجان بازدید کرده و با مسئولان تشکلهای ۴ گانه رسانهای آذربایجان شرقی شامل خانه مطبوعات، انجمن مدیران مسئول، انجمن صنفی روزنامه نگاران و انجمن سرپرستان روزنامه های سراسری گفتگو نمود تا در جریان مشکلات جاری حوزه رسانه این استان قرار گیرد.
فرشاد مهدی پورسپس در نشست صمیمی با اصحاب رسانه آذربایجان شرقی در تبریز شرکت نمود و پس از تبریک این روز به خبرنگاران آذربایجانی، دست آخر ضمن رونمایی از پوستر جشنواره رسانهای کنگره ۱۰ هزار شهید آذربایجان، از پیشکسوتان و فعالان عرصه خبر و پژوهش مطبوعاتی تجلیل و قدردانی به عمل آورد که روز ماندگاری را در بر داشت
▪️
فصل اول

در حاشیه نشست صمیمی معاون امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد با اصحاب رسانه آذربایجان شرقی به مناسبت روز خبرنگار در تبریز با اهدای لوح یادبود از سال ها تلاش بی شائبه حبیب چرندابی، علی نیکرفتار خیابانی و یوسفعلی خوش نیت پیشکسوتان عرصه رسانه استان تجلیل گردید.
در لوح یادبود پیشکسوتان حوزه خبر آذربایجان شرقی آمده است: فرهنگ در ذات خود راوی فضیلت است و اصحاب قلم، انسان هایی فاضل؛ بزرگانی که به مدد قلم تعالی اندیشه انسان را رقم می زنند؛ این چهره های نامدار همواره ارزشمند هستند و در یادها ماندگار. خدمات ارزنده و آثار ارزشمند و اندیشمندانه شما در عرصه رسانه در صفحات تاریخ گرانسنگ این دیار نقش بسته و هرگز از یادها نخواهد رفت لذا از سال ها تلاش بی شائبه شما در بالندگی فرهنگ و رسانه در آذربایجان شرقی سپاسگزاریم.
در بخش دیگری از مراسم گرامیداشت روز خبرنگار که با حضور فرشاد مهدی پور معاون امور مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد و اهالی رسانه های آذربایجان شرقی در تبریز برگزار شد از فعالیت‌های پژوهشی و رسانه‌ای “محمد عزیزی راد” فعال عرصه رسانه آذربایجان شرقی و مولف مجموعه کتب “تاریخ مطبوعات آذربایجان” تجلیل به عمل آمد.
محمد عزیزی راد از سال ۱۳۸۹ به مدت چهار سال، ریاست دفتر منطقه‌ای سازمان خبرگزاری ایرنا در شرق اروپا و روسیه را برعهده داشت و در بازگشت از مسکو به مدت ۷ سال رئیس خبرگزاری ایرنای مرکز آذربایجان شرقی بود.
عزیزی راد در طول ۲۰ سال گذشته سرگرم فعالیت‌های پژوهشی درباره تاریخ مطبوعات آذربایجان بوده که نتیجه آن تاکنون انتشار سه جلد کتاب با عنوان تاریخچه مطبوعات آذربایجان در مشروطه اول، تاریخچه مطبوعات آذربایجان در مشروطه دوم و تاریخچه مطبوعات آذربایجان در دوره رضاخان است که جلد چهارم آن نیز با عنوان مطبوعات آذربایجان از آغاز تا مشروطه در دست انتشار بوده و قرار است چاپ این مجموعه ها تا ۱۰ جلد تداوم یابد.
همچنین کتابهای شاهزاده دانشمند، زندگی و زمانه یحیی آرین پور و مظلومیت میرزا تقی خان رفعت؛ بنیانگذار تجدد ادبی در ایران از دیگر آثار عزیزی راد در حوزه پژوهش‌های تاریخ مطبوعات آذربایجان است که در انتظار چاپ هستند.

▪️فصل دوم

مدیرکل فرهنگ و ارشاد آذربایجان شرقی با تاکید بر حمایت از مطالبه منصفانه و مصلحانه مطبوعات گفت: حدود ۵۵۰ رسانه در آذربایجان شرقی ثبت شده و این استان دومین استان از لحاظ کمیت در حوزه رسانه است.
سیدمحمدحسین بلاغی افزود: در ارزیابی اخیر معاونت مطبوعاتی وزارتخانه، در بین ۱۰۰ پایگاه خبری کشور، ۱۱ پایگاه متعلق به آذربایجان شرقی بوده که اگر بگوییم ۵۰ درصد رسانه های منتخب مربوط به تهران هستند، در بین دیگر منتخبان، ۲۵ درصد مربوط به رسانه های آذربایجان شرقی اختصاص داشت.
وی اضافه کرد: در سال گذشته ۱۱ میلیارد تومان اگهی در بین روزنامه های استان توزیع شده است که امسال تلاش داریم تا این مقدار را به بالای ۱۵ میلیارد برسانیم لذا در چهار حوزه تعالی بخشی، امیدآفرینی، تبیین گری و مطالبه گری از تمام رسانه های مستقل و مطالبه گری که اقدام به مطالبه منصفانه و مصلحانه می کنند، حمایت می کنیم.
فرمانده سپاه عاشورا گفت: اجرای جنگ ترکیبی تهاجمی دشمن، قطعاً رزمنده، فرمانده، شجاع‌مرد، و شیرزن خود را می‌طلبد که شما اصحاب قلم و مطبوعات هستید که در این نبرد داعیه‌دار خواهید بود.
سردار عباسقلی‌زاده افزود: انقلاب ما اسلامی است و به خاطر اسلام ناب محمدی، علوی، حسینی و ایرانی انقلاب کردیم؛ نه اسلام ابوسفیانی، معاویه‌ای، یزیدی و آمریکایی.
وی با اشاره این‌که ماموریت ما حفظ انقلاب است اضافه کرد: حفظ انقلاب که همان حفظ اسلام است؛ دشمن با ما سر اسلام ناب سرجنگ دارد؛ ما اگر این اسلام محمدی و ایرانی را نداشتیم، دشمنی نیز نداشتیم.
فرمانده سپاه عاشورا با تاکید بر اینکه دشمن ما هم سر از بین بردن جوانمردی، حیا و آزادمردی جنگ می‌کند یادآور شد: مشکلات اقتصادی بهانه‌ای است که دشمنان به‌ راحتی برای پیاده‌ سازی اهداف خود زمینه‌سازی کنند.
عباسقلی‌زاده خاطرنشان کرد: دشمن با ما جنگ ترکیبی دارد که علیه ما از سال‌ها پیش شروع کرده است که اخیراً نیز تهاجم خود را شدت بخشیده است.
وی ادامه داد: در دفاع مقدس، رزمندگان ما ۸ سال با کل دنیا جنگیدند و پیروز شدند؛ ما در فتنه خوارج گونه داعش با آن همه کشور حامی، جنگیدیم و پیروز شدیم.
▪️فصل آخر

معاون امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد با اشاره به ایجاد امکان رتبه بندی رسانه ها توسط استانها گفت: با یک طرح مناسب در پی ایجاد این امکان رتبه بندی هستیم که اکنون رتبه بندی با توجه به محتوا انجام می شود.
فرشاد مهدی پور با اشاره به اینکه در دولت جدید وعده حمایت برای تهیه کاغذ را دادیم که خوشبختانه موفق به عملیاتی کردن آن شده ایم افزود: مطالبه ما این است که تامین اجتماعی پایگاه های خبری را به رسمیت بشناسد تا از همه شرایط سایر رسانه ها برخوردار باشند.
وی با اشاره به امکان تولید محتوا در هر نقطه از کشور اظهار کرد: امروز امکان تولید محتوا فقط در مرکز فراهم نیست بلکه هر کس در هر جای کشور با حداقل امکانات هم می تواند وارد حوزه تولید محتوا شود.
مهدی پور از حرکت رسانه ای آذربایجان شرقی در مقیاس بین المللی و نقش آفرینی نسبت به کشورهای همجوار استقبال کرد و از فعالان رسانه ای این استان خواست تا در رخدادهای پیش رو همچون اربعین و انتخابات مجلس شاهد نقش آفرینی بهینه آنان باشیم.
معاون وزیر فرهنگ و ارشاد افزود: آذربایجان شرقی از گرانیگاه های مهم جریان رسانه ای کشور است و در ایران نوین نمی توان موقعیت تاریخی تبریز را در حوزه رسانه نادیده گرفت.
مهدی پور با اشاره به نقش تبریز در حوزه رسانه بیان کرد: ورود صنعت چاپ و انتشار روزنامه و سیری که روزنامه نگاری در دوره قاجار پیدا می کند تبریز و آذربایجان پیشقراول آن بوده است.
وی با اشاره به اینکه توزیع آگهی در آذربایجان شرقی در سال ۱۴۰۰ هفت هزار، سال گذشته ۱۰ هزار میلیارد و امسال تاکنون ۵ میلیارد ریال بوده است که تا پایان سال به سه برابر افزایش می یابد یادآور شد: روند افزایش ها در صندوق هنر کشور هم سه برابر شده که تقویت قوه رسانه ای به چندین برابر در دولت جدید رسیده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.