آنچه در بازدید خبرنگاران رسانه های آذربایجان شرقی از پروژه تونل انرژی تبریز گذشت

اجرای تونل انرژی تضمین برق آیندگان است

عصرآزادی آنلاین/ شهرام صادق زاده

تعدادی از خبرنگاران رسانه های گروهی آذربایجان شرقی روز دوشنبه ۲۳ مرداد ۱۴۰۲ به همراه مسئولان روابط عمومی و کارشناسان صنعت برق آذربایجان در بازدید از تونل انرژی تبریز در جریان فعالیت های این پروژه از نقطه مبداء واقع در میدان ساعت تا انتهای آن در منطقه ایده لو قرار گرفتند و با دشواری های کار آشنا شدند.
کارشناسان و متخصصان حوزه برق معتقدند با بهره برداری از تونل انرژی تبریز برق مطمئن مورد نیاز این کلانشهر تا ۴۰ سال آینده تامین خواهد شد که اصحاب رسانه در این بازدید در لایه زیرین خیابان ایده لو حضور یافته و به بررسی نحوه کار تونل کِشی این پروژه پرداختند که انصافاً اقدامی طاقت فرسا و جهادی محسوب می گردد تا تامین برق آینده شهر تضمین گردد
تامین انرژی پایدار برق که امروزه از آن به عنوان یکی از ضروری‌ترین نیازهای کلانشهرهای کشور یاد می‌شود از چنان اهمیتی برخوردار است که می‌توان آثار مثبت آن را در موارد متعدد از تامین انرژی برق برای مصارف خانگی گرفته تا تامین برق صنایع و کارخانه‌ها جستجو کرد.
تونل برق خیابان ایده‌لو در تبریز، اولین تونل برقی آذربایجان شرقی است که طول آن ۴ کیلومتر و قطر آن ۵.۳ متر است و با بهره برداری از این طرح برق تبریز به شکلی ایمن تامین خواهد شد.
این پروژه از سال ۹۶ آغاز شده است اما برخی بلاتکلیفی‌ها باعث به طول انجامیدن آن شده و همین موضوع، ایجاد ترافیک در منطقه و نارضایتی شهروندان را در پی داشت که اخیراً با اتمام مراحل مربوطه، پروژه از پیشرفت قابل توجهی برخوردار است که طبق اظهارات مدیر پروژه، حدود ۵۰ متر از تونل باقی مانده است.
طبق مشاهدات خبرنگاران و مطالبه مردم منطقه ایده لی، این مسیر که یکی از مسیرهای مهم و پرتردد شمال تبریز است با نهایی شدن روند اجرای مراحل پایانی تونل، شاهد تسهیل در رفت و آمد آسان شهروندان و کاهش ترافیک خواهیم بود زیرا اتمام هرچه سریع‌تر این پروژه به یکی از مطالبات شهروندان تبدیل شده است.

مجری پروژه‌های خطوط انتقال شرکت برق منطقه‌ای آذربایجان با اشاره به اینکه پروژه خط کابلی گلستان به خاقانی تبریز دارای اهمیت زیادی است گفت: استاندارد عمر تجهیزات برق ۲۵ الی ۳۰ سال است در حالی که ما ۴۰ سال پیش این تاسیسات را به بهره‌برداری رسانده ایم لذا با توجه به ضرورت برق رسانی، افزایش مصرف و بحران در مرکز شهر ضروری است تا هسته مرکزی تبریز تقویت شود که خط کابلی امامیه به مارالان نیز در مدت ۶ ماه به اتمام رسید.
“منصور راحیمی” با ذکر این نکته که ترافیک خیابان امام و خاقانی باعث شده که روش حفاری افقی موسوم به HDD به عنوان سومین پروژه صنعت برق در سطح کشور آغاز گردد افزود: این مسیر تنها از طریق دستگاه، لوله گذاری شده و هیچگونه حفاری صورت نگرفته و پُست برق گلستان به خاقانی وصل شده و از آنجا به پست ستارخان و در نهایت به رینگ اصلی متصل خواهد شد.
وی اضافه کرد: در پست ۱۳۲ کیلو ولت گلستان در هر ۲۵۰ متر یک حلقه حفاری جهت دسترسی به لایه زیرین شهر صورت می‌گیرد تا فضای کمتری را اشغال نموده و موجب ترافیک نشود لذا این روش، جایگزین خوبی برای احداث تونل است که از پست گلستان به خاقانی می‌رسد.
راحیمی احداث تونل انرژی تبریز را در راستای تامین برق مصرفی مناطق مرکزی شهر قلمداد کرد و یادآور شد: از این طریق برقی مطمئن به مشترکان خانگی و تجاری ارائه خواهد شد و به دلیل اینکه فعالیت در زیر شهر که بیشتر از کف شهر دارای پیچیدگی و شلوغی تاسیسات شهری است پروژه ۴ کیلومتری به درازا کشید.
وی با ذکر این نکته که در سال ۸۳ کابل‌های این پروژه خریداری شده بودند خاطرنشان کرد: با احتساب کلیه هزینه‌ها تاکنون ۱۷۰ میلیارد تومان برای پروسه احداث تونل انرژی هزینه شده و افزایش هزینه کرد آن تا سقف ۲۰۰ میلیارد تومان نیز محتمل است.
راحیمی با اعلام اینکه به جز مفصل و سرکابل، بقیه مصالح به کار رفته در این پروژه از تولیدات داخلی استفاده شده اند اظهار کرد: طبق برنامه‌ ریزی های از پیش تعیین شده، اگر مشکل خاصی در مراحل آن به وجود نیاید کابل کشی پروژه در سال آینده به پایان رسیده و در دهه فجر ۱۴۰۳ می توان از آن بهره‌برداری نمود.
تونل مشترک تاسیسات انرژی تجمیع کننده خدمات برق، مخابرات و غیره است و با توجه به ازدیاد جمعیت و افزایش بحث بلندمرتبه‌سازی در شهر تبریز به عنوان یکی از اولویت‌های اصلی در بحث شهرسازی مطرح است.

در حقیقت، این تونل با انتقال منابع انرژي از طریق كانال و رفع مشكلات ترافيكي بر اثر حفاري‌هاي متعدد و بعضاً نابجا در معابر شهري و امكان حفاظت فيزيكي تاسيسات از صدمات احتمالي و هزینه‌های ناشی از آن جلوگیری می‌کند.
بدین ترتیب می توان اذعان کرد علیرغم اینکه اهالی و کسبه خیابان ایده لو از مراحل دشوار احداث تونل انرژی گلایه مند هستند اما اندیشه استفاده بهینه از فواید آتی آن در ارائه خدمات برق به ساکنان منطقه، می تواند شیرینی خاصی را به شهروندان مسیر ۴ کیلومتری آن ارزانی دارد که به طور حتم تبریز نیز توانسته همپای تهران و مشهد در استفاده از تونل انرژی آینده نگری نماید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.