اولین نشست خبری مدیرکل صمت آذربایجان شرقی در دوره جدید با اصحاب رسانه از نگاه "عصرآزادی"

آذربایجان شرقی پیشگام در صدور جواز سرمایه گذاری

محمدجعفر عظمایی می گوید موضوع تشکیل شرکت مس آذربایجان با یک تعبیر نادرست به استقلال شرکت مس آذربایجان تحریف شده که بر اساس قانون تجارت در مجمع ملی مس مصوب شده است!

عصرآزادی آنلاین/ شهرام صادق زاده

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی که سابقه حضور در کسوت مدیریت صمت این استان در سال های گذشته را دارد در اولین نشست خبری خود در دوره جدید سازمان تحت مدیریتش با اصحاب رسانه به تشریح پروژه های هفته دولت پرداخت.
محمدجعفر عظمائی که تبریزی الاصل بوده و دارای مدرک تحصیلی فوق لیسانس مدیریت دولتی و دکترای کسب و کار حرفهای DBA از سازمان مدیریت صنعتی است در این نشست که روز ۶ شهریور ۱۴۰۲ صورت  گرفت به سوالات خبرنگاران در حوزه صَمت آذربایجان شرقی پاسخ داد.
خبرنگاران با توجه به اینکه او، سالهای متمادی در سِمت های رئیس سازمان صنایع و معادن سابق استانهای آذربایجان شرقی و اردبیل، مدیرکل بازرگانی استان های اردبیل و البرز، عضو هیئت مدیره شرکت شهرک های صنعتی آذربایجان شرقی، مدیرعامل شرکت فولاد آذربایجان و غیره فعالیت کرده و اِشرافیت قابل قبولی در بخش صنعت و معدن دارد به طرح سوالات خود پرداختند.
عظمائی که تالیفاتی در حوزه  توسعه  تجارت خارجی کشور در کارنامه فعالیت خود دارد بدون وابستگی به یک طیف خاص به بیان مشکلات آذربایجان در بخش صنعت، معدن و تجارت پرداخت؛ هرچند تمایل داشت بدون ارائه توضیحات به ابهامات خبرنگاران پاسخ دهد
مدیرکل صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌ شرقی ضمن گرامیداشت هفته دولت به بیان عملکرد این مجموعه  پرداخت و گفت: به‌ مناسبت هفته دولت ۱۹۰ طرح ایجادی و توسعه‌ ای افتتاح و به بهره‌ برداری رسید‌ که عملیات این طرح‌ ها عمدتاً از ۲۲ بهمن ۱۴۰۱ تا آغاز هفته دولت سال جاری صورت گرفته است که حجم سرمایه‌ گذاری این واحدها رقمی بالغ‌ بر ۸ هزار ميليارد تومان است که ۸ هزار نفر در آمار اشتغال خود ثبت کرده است.
محمدجعفر عظمایی به جايگاه آذربایجان شرقی در صنعت اشاره‌ کرد و افزود: رتبه اول کشور در صدور جواز ایجادی جهت شروع سرمایه‌ گذاری در استان، صدور یکهزار فقره جواز تأسیس با ارزش سرمایه‌ گذاری بالغ‌ بر ۵۵ هزار ميليارد تومان و پیش‌بینی اشتغال ۲۵ هزار نفر با رویکرد توسعه متوازن در شهرستانهای استان که متمرکز به حاشیه مرکز استان نباشد، رتبه اول استان در بیشترین طرح صنعتی در دست اجرا توسط بخش خصوصی، پایش ۲ هزار و ۹۰۰ طرح در دست اجرا در داخل و خارج شهرک‌ های صنعتی استان با حجم سرمایه‌ گذاری ۶۸ هزار میلیارد تومان و پیش‌ بینی اشتغال‌ ۴۲ هزار نفر از عملکردهای سازمان صمت آذربایجان‌ شرقی است.
وی با ذکر این نکته که آذربایجان شرقی بهشت تنوع مواد معدنی است که ۵۲ نوع ماده  معدنی  کشف و ثبت شده  که این آمار اختلاف فاحشی با آمار ديگر استان‌ ها دارد اضافه کرد: در خصوص توسعه فعالیت‌ های کشف و بهره‌ برداری از معادن، ۱۵ جواز بهره‌ برداری معدن با سرمایه‌ گذاری بیش از ۴۵ ميليارد تومان با رشد ۱۵ درصدی نسبت‌ به سال گذشته، صدور ۴۴ پروانه اکتشاف در حدود مساحت ۳۵۱ کیلومتر مربع با رشد ۳۰۰ درصدی نسبت‌ به مدت مشابه سال قبل و صدور ۱۶ مورد گواهی کشف در مساحت ۵۸ کیلومتر مربع از اقدامات انجام‌ شده  اداره صمت آذربایجان‌ شرقی در حوزه  معدن می باشد.
عظمایی، اصطلاح استقلال شرکت مس آذربایجان را نادرست خواند و اظهار کرد: آنچه در حوزه  معدن حساسيت زیادی دارد موضوع تشکیل شرکت مس آذربایجان است که با عنوان نادرست استقلال شرکت مس آذربایجان مطرح شده است زیرا این شرکت بر اساس قانون  تجارت  تأسیس و ثبت شده  است که این طرح در مجمع ملی مس مصوب شده  است.
وی، انتقال و تعريف اموال این شرکت از طریق راهکارهای حقوقی را مدنظر مقام عالی استان دانست و یادآور شد: موضوع  استقلال مس آذربایجان کلاً مطرح نبوده، بلکه موضوع اصلی تشکیل این شرکت است که مراحل تشکیل و انتخاب هیات مدیره آن انجام گرفته و فقط به دلایل حقوقی در ثبت اموال مس آذربایجان مقداری با مشکل روبرو است اما با پیگیری‌ های مستمر استاندار آذربایجان شرقی و نماینده ولی فقیه در استان، در آینده  شاهد حل این موانع نیز خواهیم  بود.
عظمایی در  خصوص میزان صادرات آذربایجان شرقی که سوال یکی از خبرنگاران حاضر در جلسه بود نیز گفت: میزان صادرات کشور ۵ درصد نسبت‌ به مدت مشابه سال گذشته‌ کاهش داشته است اما در آذربایجان‌ شرقی این آمار بالغ‌ بر ۴۶۰ ميليون دلار است که رشد ۲.۳ درصدی نسبت‌ به مدت مشابه سال گذشته را نشان می دهد.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌ شرقی با بیان اینکه در صنف فرش‌ بافی اصلاً  بافنده ماهر وجود ندارد تاکید کرد: متاسفانه آن دسته از فرش‌ هایی که جنبه صادراتی دارند رغبتی برای بافت‌ نشان داده نمی‌شود زیرا فرش جزو کالاهای لوکس محسوب می‌شود و قدرت خرید مردم در داخل کشور به ویژه  برای فرش های ریزبافت کاهش یافته  است.
وی با اشاره به اینکه  بازارهای صادراتی فرش نیز مشکلاتی همچون عمل به تعهدات ارزی و بازگشت ازر را دارند بیان کرد: تعاونی‌ ها و اتحادیه‌ های مربوطه با تشکیل کنسرسیوم جهت ثبت سفارش برای واردات مواد اولیه فرش اقداماتی را انجام داده‌اند چرا که با وجود واسطه  دست چندم، قیمت تمام شده  بالا رفته و تولیدات، کیفیت لازم را ندارند و  تشکیل این کنسرسیوم توسط اتحادیه می‌تواند از بروز اینگونه مشکلات جلوگیری کند، البته که مشکلی از بابت مشتری نیست و صرفاً قیمت تمام شده جهت رقابت در بازارهای جهانی مشکل محسوب می‌ شود‌.
عظمائی در پاسخ  به  سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه آیا از معدن اندریان ورزقان خلع یَد شده است  پاسخ داد: فعلاً که خلع  یدی  انجام نشده است و در بحث برخی سوالات  مبنی بر وجود آلودگی در مجاورت معادن منطقه نیز  باید گفت که  در واقع، متولی و ناظر اصلی. در این زمینه، سازمان محیط زیست استان است که آن هم مرتباً  پایش می‌ گردد و اخیراً نیز دادستانی نیز اعلام کرده که آلودگی کنترل نشده ای گزارش نشده  است.
مدیرکل صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌ شرقی از رشد ۳.۲ درصدی و افزایش ۱۸ درصدی حجم محصولات صادراتی پتروشیمی خبر داد و خاطرنشان کرد: حدود ۴۴ فقره  پروانه اکتشاف که مرحله اولیه کاوش معدن است به مساحت ۳۵۱ کیلومتر مربع صادر شده که نسبت به  مدت مشابه سال قبل از رشد ۳۰۰ درصدی  برخوردار است و ۱۶ فقره  گواهی  کشف به مساحت ۵۸ کیلومتر مربع نیز صادر شده است.
وی در خصوص بحث خودروسازی توسط یکی از هلدینگ های اقتصادی آذربایجان شرقی نیز  تاکید کرد: سیاست وزارت صمت به سمت تولید خودروهای برقی و هیبریدی است و باطری‌های مورد نیاز ما برای تولید این خودروی روز اروپایی در مرحله مذاکرات قرار دارد  تا بحث سوخت خودروی مذکور حذف شود و اتفاقاً سرمایه‌  گذار نیز  به تولید خودروی برقی راغب‌ تر است.

عظمایی به توسعه متوازن واحدهای صنعتی بین شهرستان های استان پرداخت و ادامه داد: آذربایجان شرقی در صدور جواز تاسیس برای سرمایه  گذاری، با صدور بیش از یک هزار فقره جواز تاسیس به ارزش ۵۵ هزار میلیارد تومان و پیش بینی اشتغال ۳۵ هزار نفری، حائز  رتبه  اول در کل کشور شده  است.
مدیرکل صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌شرقی افزود: همچنین آذربایجان شرقی با بیش از دو هزار و ۹۰۰  پروژه، بیشترین طرح صنعتی در  بخش خصوصی که داخل و خارج از شهرک‌ های صنعتی استان قرار گرفته‌اند، رتبه اول کشوری را دارد و در راستای رفع موانع تولید و افزایش سرمایه گذاری حدود ۶۸ هزار میلیارد تومان و پیش بینی ایجاد اشتغال ۴۲ هزار نفر توسط بخش خصوصی انجام گرفته که امیدواریم طی ماه های آینده ۵۰۰ طرح را به مرحله بهره برداری برسانیم.
عظمائی از عملیاتی شدن پروژه  های سرمایه گذاری که در سفر دوم ریاست جمهوری صورت گرفته بود ابراز خرسندی کرد و گفت: در سفر دوم رئیس جمهوری به استان آذربایجان شرقی بالغ بر ۲۰ قرارداد به ارزش ۲۰۰ هزار میلیارد تومان منعقد شد که عمده مراکز و واحدهای صنعتی موفق به ثبت سفارش مواد اولیه، تجهیزات و ادوات اولیه شده‌اند.
وی از کسب رتبه اول آذربایجان شرقی در تعداد تشکیل جلسات ستاد تسهیل و رفع  موانع  تولید خبر داد و افزود: سازمان صمت آذربایجان شرقی با تشکیل ۵۰ جلسه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید، حائز رتبه اول کشوری شده  و با پیگیری مداوم و مستمر از دستگاه‌ های اجرائی، واحدهای دولتی و بانک ها حدود ۶۰ درصد از طرح ها اجرا و مابقی نیز در دست بررسی قرار دارند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.