بازدید معاون وزیر راه و شهرسازی از قطعه ۶ آزادراه ارومیه - تبریز به روایت "عصرآزادی"

عزم دولت برای احداث ۲۵۰ کیلومتر آزادراه در آذربایجان شرقی

عصر آزادی آنلاین/ شهرام صادق زاده

آزادراه ارومیه – تبریز با هدف ایجاد مسیری مناسب بین مراکز استان‌ های آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی و در ادامه ایجاد کریدور شرق به غرب از پایتخت کشور تا مرز بازرگان در دستور کار وزارت راه و شهرسازی قرار گرفته است که عملیات اجرایی قطعه ۶ این آزادراه به طول ۲۸ کیلومتر از تقاطع دیزل آباد در انتهای کمربندی غربی تبریز آغاز و پس از تقاطع با آزادراه تبریز – زنجان و سه راهی اهر به جاده قدیم تبریز – زنجان منتهی می‌شود لذا قطعه ۶ آزادراه که به عنوان کمربندی جنوبی تبریز عمل خواهد کرد اتصال دهنده آزادراه‌ های تبریز – زنجان، تبریز – بازرگان و تبریز – ارومیه خواهد بود.
معاون وزیر راه و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در سفر خود به آذربایجان شرقی از پروژه های شبکه حمل و نقل جاده ای و ریلی این استان بازدید کرده و بر تسریع اجرای قطعه ۶ آزادراه ارومیه – تبریز به عنوان یکی از اولویت های دولت سیزدهم در اتصال دو مرکز استانی آذربایجان تاکید کرد.
“خیرالله خادمی” روز پنجشنبه در حاشیه بازدید از قطعات پایانی آزادراه ارومیه – تبریز در جمع تعدادی از خبرنگاران آذربایجان شرقی حضور یافته و به سوالات آنها پاسخ داد و ضمن تاکید بر اهمیت تکمیل آزادراه ارومیه – تبریز از برنامه ریزی دولت سیزدهم برای احداث ۲۵۰ کیلومتر آزادراه در محدوده آذربایجان شرقی با حداقل ۳۰ هزار میلیارد خبر داد و تحویل اولین پروژه شبکه ریلی کشور در سال ۱۴۰۲ توسط آذربایجان شرقی به مردم را نشان دهنده ظرفیت و توانمندی بالای این استان در توسعه منطقه شمال غرب ایران عنوان کرد…

◾️قطعه ۶ آزادراه ارومیه – تبریز کمک شایانی به تردد خودروها در محور غرب به شرق خواهد کرد

سرمایه گذار پروژه آزادراه ارومیه – تبریز در این بازدید با تشریح مشخصات و ویژگی های خاص پروژه در اختیار خود گفت: این پروژه با مشارکت ۶۰ درصد سرمایه گذار و ۴۰ درصد سرمایه پذیر با مبلغ قرارداد ۴۲۳ میلیارد تومان و توسط شرکت آذرقلعه تبریز در حال احداث می باشد که در ۶ لاین رفت و برگشت و عرض ۳۴.۵ متر با ۱۳ دستگاه پل، ۳ دستگاه طرح تبادل، ۶ تقاطع و ۲ دهنه تونل پیش بینی شده است.
“بختیار مهمانی” با اشاره به اینکه دو قطعه از ۵ قطعه اجرا شده آزادراه ارومیه – تبریز را محدوده استان آذربایجان غربی زیر ترافیک رفته است افزود: قطعه سوم این مسیر که در حوزه استحفاظی استان آذربایجان شرقی قرار دارد پس از عبور از یک تونل ۱.۵ کیلومتری به قطعه ۴ منتهی خواهد شد که ۳۰ کیلومتر طول دارد و اکنون زیر بار ترافیک رفته است.
وی با ذکر این نکته که قطعه ۵ از منطقه خاصاوان وارد قطعه ۶ و نهایی شده و به بخش باسمنج متصل می گردد اضافه کرد: شهروندان و مسافران به جای اینکه در ترافیک سنگین از اتوبان کسایی تبریز عبور کنند وارد قطعه ۶ آزادراه ارومیه – تبریز خواهند شد که کمک شایانی به تردد خودروها در محور غرب به شرق خواهد کرد که مزایایی همچون کاهش حوادث رانندگی و کاهش تایم تلف شده و سوخت مصرفی در ترافیک سنگین را در بر خواهد داشت.
مهمانی، میزان پیشرفت فعلی قطعه ۶ آزادراه ارومیه – تبریز را ۳۰ درصد اعلام کرد و یادآور شد: اگر روند پیشرفت پروژه طبق زمان بندی از پیش تعیین شده تداوم یابد حدود ۴ هزار میلیارد اعتبار لازم است تا مابقی آن نیز به اتمام برسد.
سرمایه گذار پروژه آزادراه ارومیه – تبریز تاکید کرد: این پروژه در سفر دوم ریاست جمهوری به آذربایجان شرقی در زمره اولویت های عمرانی و توسعه ای استان قرار گرفته و برای اجرای آن یکهزار و ۳۰۰ میلیارد در نظر گرفته شده است تا طی سال های ۱۴۰۲ الی ۱۴۰۴ به پروژه تزریق شده و قبل پایان مسئولیت دولت سیزدهم به بهره برداری برسد.

◾️اولین پروژه زیرساختی شبکه ریلی کشور در سال ۱۴۰۲ در آذربایجان شرقی کلید خورد

معاون وزیر راه و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور نیز در این دیدار با اشاره به اینکه در بخش توسعه شبکه های زیرساخت کشور حدود ۶ هزار و ۳۰۰ کیلومتر بزرگراه، ۱۰ هزار و ۵۰ کیلومتر آزادراه و ۳ هزار و ۳۰۰ کیلومتر مسیر ریلی در حال احداث داریم گفت: قسمت هایی از این مسیرها در سال جاری به بهره برداری خواهند رسید به طوری که پس از انقلاب، سالانه ۸۰۰ الی یک هزار کیلومتر بزرگراه، ۸۰ کیلومتر آزادراه و ۱۷۰ کیلومتر مسیر ریلی را تحویل گرفته ایم.
“خیرالله خادمی” با ذکر این نکته که توجه دولت سیزدهم به بخش زیرساخت ها باعث تسریع احداث شبکه بزرگراه های استانها از جمله در سطح آذربایجان شرقی شده است افزود: خوشبختانه اولین پروژه زیرساختی شبکه حمل و نقل ریلی کشور در سال ۱۴۰۲ نیز از محور بستان آباد – تبریز در آذربایجان شرقی کلید خورد و سه پروژه مشابه دیگر در سایر مناطق کشور نیز تا پایان سال جاری به بهره برداری خواهند رسید که اتصلل مراکز استانهای اردبیل و کردستان به شبکه ریلی ایران از جمله آنهاست.
وی از افزایش سه برابری شبکه آزادراهی کشور با اجرای ۲۹۳ کیلومتر آزادراه در دست احداث خبر داد و اضافه کرد: از تعداد ۵ آزادراه کشور، دو آزادراه مراغه – هشترود به طول ۳۰ کیلومتر و ۲۴ کیلومتر از آزادراه تبریز – مرند در محدوده آذربایجان شرقی واقع شده و تا پایان امسال به بهره برداری خواهند رسید.
خادمی با اشاره به اینکه در آذربایجان شرقی ظرفیت های عظیمی در تبادل حجم ترافیک استان های شمال غرب ایران وجود دارد اظهار کرد: بیشترین شبکه آزادراهی این منطقه از کشور در آذربایجان شرقی واقع شده است که آزادراه ارومیه – تبریز، اتصال مسیر استاندارد مراکز دو استان شرقی و غربی منطقه آذربایجان را محقق خواهد کرد که ۷۰ کیلومتر از آن به بهره برداری رسیده و قطعه ۶ آن به طول ۲۸ کیلومتر به جاده اهر متصل می گردد.
معاون وزیر راه و شهرسازی از تلاش دولت سیزدهم برای اجرای ۲۵۰ کیلومتر آزادراه در سطح استان آذربایجان شرقی با حداقل ۳۰ هزار میلیارد تومان خبر داد و خاطرنشان کرد: خوشبختانه در اکثر شهرستان های این استان کارهای زیرساختی شبکه حمل و نقل ارتباطی در حال انجام است که اجرای کنارگذرهای بناب و عجب شیر از جمله آنهاست تا تلفات جاده ای به حداقل ممکن کاهش یابد.
وی، تامین مالی پروژه های حوزه توسعه شبکه زیرساختی را از اولویت های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور قلمداد کرد و یادآور شد: متوسط بازه زمانی اجرای پروژه های این بخش حدود ۸ سال ارزیابی می گردد و طبق اظهارات استاندار آذربایجان شرقی قرار است تا با تضمین منابع مالی پروژه آزادراه ارومیه – تبریز، این پروژه به عنوان یکی از اولویت های اصلی دولت، در زمان مناسب به بهره برداری برسد که طبیعتاً اراضی مناطق سرراه مسیر نیز به موقعیت ممتازی دست خواهند یافت.
خادمی در خاتمه اظهارات خود با تقدیر از همکاری صمیمی و بسیار مناسب سیستم قضایی آذربایجان شرقی در اجرا و پیشبرد پروژه آزادراه ارومیه – تبریز در قطعات پایانی آن تاکید کرد: هر وقت که مشکلی در تملک یا تداخل حریم مسیر مصوب این پروژه پیش آمده است نهایت همکاری در حل مشکلات معارضی از سوی دادگستری کل آذربایجان شرقی محقق شده است که باید قدردان قاطعیت قضایی استان بود.
شایان ذکر است به گفته کارشناسان، ارتقای کمی و کیفی زیرساخت‌های حمل و نقل استان آذربایجان شرقی و تسهیل ارتباط با استان‌ های دیگر، تکمیل شبکه آزادراهی در محدوده کلانشهر تبریز، عدم ورود ترافیک برون شهری و گذری به بزرگراه کسایی و کاهش ترافیک این محور، جذب ترافیک از سه راهی اهر به منظور کاهش ترافیک این مسیر از داخل شهر تبریز، جذب ترافیک وسایل نقلیه سنگین و عدم ورود این خودروها به محدوده داخل شهر تبریز و کاهش مسیر و افزایش سرعت سیر و در نهایت صرفه جویی در میزان مصرف سوخت و استهلاک وسایل نقلیه از جمله اهداف اجرای قطعه ۶ آزادراه ارومیه – تبریز است که با اتمام آن، تبریز می تواند یک روان سازی استثنایی را در ترافیک برون شهری خود احساس کند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.