مشکلات صنعت لوازم خانگی کشور به بهانه برگزاری رویداد هوم اکس ۲۰۲۳ تبریز در بررسی "عصرآزادی"

حمایت لازمه رقابت

عصرآزادی/ شهرام صادق زاده
صنعت لوازم خانگی یک صنعت مهم با دامنه‌‌ ای بسیار وسیع و متنوع است که در اثر تغییر و تحول شرایط و عوامل اثرگذار در مرحله‌‌ پیچیده و پرشتابی قرار گرفته که به لحاظ برخورداری از پتانسیل ایجاد اشتغال، با توجه جدی مسئولانه می‌تواند نقش مهمی در توسعه صادرات غیرنفتی و خروج کشور از رکود اقتصادی حاکم داشته باشد.
سی و یکمین نمایشگاه تخصصی لوازم خانگی ۱۴۰۲ تبریز موسوم به Homex 2023 Tabriz  با هدف نمایش توانمندی شرکت‌های داخلی در زمینه تولید انواع تولیدات داخلی حوزه لوازم خانگی پس از ۴ روز فعالیت روز ۱۱ شهریور ۱۴۰۲ در محل دائمی نمایشگاه‌‎های بین‌المللی تبریز به کار خود پایان داد تا بار دیگر فرصتی برای واکاوی مشکلات این بخش فراهم گردد.
کارشناسان اقتصادی امیدوارند با مزیت‌ هایی که در آذربایجان شرقی وجود دارد هم از لحاظ نیروی انسانی و هم شهرک‌ های تخصصی و نیز تکمیل زنجیره، این استان جایگاه واقعی خود را در شمال‌ غرب کشور در زمینه افزایش صادرات به اروپا، قفقاز، اوراسیا و کشورهای آسیایی بیابد.
خبرنگار “عصرآزادی” در گفتگوی خود با چند تن از فعالان حوزه لوازم خانگی داخلی به این نتیجه رسید که برخی مشکلات نظیر شناور بودن نرخ ارز، عدم همکاری سیستم بانکی و دستگاه های ذیربط استان ها در کنار مشکلات ساختاری اقتصاد که بهره‌ وری را پایین نگه داشته موجب کاهش توان رقابتی این صنعت برای تولید و صادرات محصولات خانگی بی رقیب شده است…
سالن اول
آذربایجان‌ شرقی در بسیاری از رشته‌ های صنعتی یکی از قطب های کشور است و بزرگترین منطقه صنعتی آزاد تجاری کشور در این استان قرار دارد که در واقع این استان در زمینه صادرات تولیدات داخلی دروازه ورود به اوراسیا بوده و به شرط برنامه ریزی های مدون می‌ تواند یک هاب صادراتی تلقی گردد.
نمایشگاه تخصصی لوازم خانگی تبریز یکی از بزرگترین  رویدادهای عمومی لوازم خانگی ایران است که هر سال شرکت کننده های زیادی از مناطق مختلف در آن حضور دارند تا با برگزاری آن، تازه ترین پیشرفت های حوزه تولید لوازم خانگی به خانواده های داخل کشور معرفی گردد.
در حقیقت، این نمایشگاه از بزرگترین و ارزشمندترین رویداد های لوازم خانگی است که امکان تصمیم گیری برای انتخاب اصلح محصولات خانگی را به بازدیدکنندگان و عموم مردم می دهد که بهترین محصولات را مشاهده کرده و با توجه به شرایطی که دارند با آنها مشارکت داشته باشند.
مدیرکل صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی با اشاره به اهمیت این استان در برندهای لوازم خانگی کشور به عصرآزادی گفت: نکته جالب توجه، تولید عمده مواد اولیه و محصولات نهایی از صفر تا صد کلیه قطعات اصلی آنها در داخل آذربایجان شرقی است.
“محمدجعفر عظمایی” با ابراز رضایت از مشارکت واحدهای تولید لوازم خانگی آذربایجان شرقی در نمایشگاه تبریز و حضور پررنگشان نسبت به سنوات گذشته افزود: در زنجیره تولید لوازم خانگی در داخل استان به لحاظ تولید نهایی، تیراژ و تنوع محصولات وضعیت رو به رشد را نشان می دهد.
وی مزیت های صادرمحوری آذربایجان شرقی را مورد توجه قرار داد و اضافه کرد: این استان در کنار واحدهای بزرگ کشور قطب تولید محصولات خانگی را به خود اختصاص داده است که با سرمایه گذاری ها و اقدامات اخیر، وضعیت فعلی رو به رشد بوده و سهم قابل توجهی از حجم صادراتی لوازم خانگی کشور متعلق به آذربایجان شرقی است.

سالن دوم

مهم‌ ترین ویژگی حوزه صنعت آذربایجان‌ شرقی این است که صنعت متکی بر بخش خصوصی بوده و تقریباً پس از انقلاب عمده سرمایه‌ گذاری‌ ها به وسیله بخش خصوصی انجام شده که این یک مزیت است اما اگر از فعالان بخش خصوصی حمایت های لازم انجام نگیرد به طور حتم زیان ده خواهد بود.
مدیر فروش شرکت دونار خزر تبریز با اشاره به اینکه تولید و صادرات این واحد صنعتی از سنوات گذشته وجود داشته است گفت: محصولات فعلی استان با تولیدات سایر کشورهای تولیدکننده لوازم خانگی رقابت می کند و تنها باید در ظرافت کاری محصولات دقت داشت.
“علی باقری” با ذکر این نکته که در نوع کیفیت تولیدات حرفی برای گفتن در جهان داریم افزود: اگر مسئولان یاریگرمان باشند می توانیم از این هم بهتر ظاهر شویم زیرا همه چیز داریم، فقط حمایت نداریم و بانک ها و دستگاه های اجرایی در زمان مورد نیاز به حمایت از تولیدکنندگان بپردازند به طور حتم رقابت در بین واحدهای صنعتی لوازم خانگی بیش از پیش افزایش خواهد یافت.
وی افزود: در واحدهای صنعتی آذربایجان شرقی بهترین خطوط برای تولید محصولات باکیفیت راه اندازی شده اند اما واقعیت این است که مردم از قدرت خرید پایینی برخورداند و از سوی دیگر، صادرات تولیدات لوازم خانگی استان که قبلاً وضعیت بهتری داشت رفته رفته از دستمان خارج می شود که این گلایه مندی در جلسه اخیر تولیدکنندگان محصولات گازسوز نیز مطرح گردید.
باقری به ارائه محصول جدید یخچال دوقلوی یخ ساز ۲۲ فوت دونار در نمایشگاه تبریز سخن به میان آورد و اضافه کرد: این محصول با مشابه خارجی خود تفاوتی ندارد و از آنجایی که دنیا به سوی یخچال های گیربکسی رفته است ما نیز همگام با جهان، به تولید یخچال های با تکنولوژی روز حرکت کرده ایم که تولید آنها در سطح کشور بسیار محدود بوده و علاوه بر کیفیت بالا، عمر زیادی داشته و به هیچوجه صدا و لرزشی ندارند.

سالن سوم

مدیرعامل شرکت ایران گرما اصل هم که به تولید شیرها و زانوهای مدرن می پردازد به تولید روزانه ۱۵ هزار از محصولات خود پرداخت و گفت: متاسفانه فقط با تلاش و سرمایه خود و بدون کوچکترین حمایت لازم از سوی متولیان دولتی فعالیت می کنیم.
غفارنژاد با اشاره به اینکه در صدور مجوز هیچگونه حمایتی انجام نمی گیرد و یک تنه در مقابل مشکلات حوزه تولید ابزارآلات خانگی ایستاده ایم افزود: برای صادرات محصولات با مشکلات و موانع عدیده ای دست و پنجه نرم می کنیم که موجب می شود تا به صورت غیرمستقیم صادر نماییم زیرا فقط دریافت کارت بازرگانی کافی نیست و به دلیل وجود زد و بندهای فعلی، اجازه مانور در حوزه صادرات محصولات ممکن نیست.
وی با ذکر این نکته که با وجود مشکلات عدیده به کشورهایی همچون عراق، آذربایجان و افغانستان صادرات داریم اضافه کرد: به دلیل بازار بزرگ روسیه در بهره مندی از محصولات ایرانی، قرار است بازار این کشور را نیز در اختیار داشته باشیم و علاوه بر آن، به تولید شیرهای دکوراتیو جهت عرضه در بازار داخل کشور اقدام نموده ایم که قبلاً از ترکیه وارد می شد و نزد خانواده های داخل کشور از زیبایی و جذابیت خاصی برخوردار است.
به اعتقاد فعالان حوزه لوازم خانگی، حدود ۱۰ ماده اولیه اصلی شامل ورق گرم، ورق سرد، کاتد مس، بیلت آلومینیوم، ورق گالوانیزه، پلیمر شیت گرید، پلیمر ABS، پلیمر PP، پلیمر GPPD و پلی اتیلن مواد اولیه تولیدات لوازم خانگی را در بر می گیرد که تمام این مواد در داخل کشور وجود دارند اما تولیدکنندگان فلزات و محصولات پتروشیمی، این اقلام را به قیمت‌ های جهانی ضربدر نرخ دلار به تولیدکنندگان لوازم خانگی می‌فروشند که طبیعتاً قیمت تمام شده محصولات را تحت الشعاع خود قرار می دهد که با میزان درآمد خانواده ها همخوانی ندارد و باید فکری برای این مشکلات اتخاذ گردد!

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.