پلتفرم های مسکن و مسئله افزایش قیمت مسکن!

عصرآزادی آنلاین/ سید فرید پیمان، مدیر مسئول

افزایش سرسام آور قیمت مسکن در خرید و فروش و رهن و اجاره، تبدیل به یکی از اصلی ترین مشکلات در کشور شده و بخش زیادی ازمردم را درگیر کرده است.

مسکن در حال حاضر به یک کالای رویایی و لوکس تبدیل شده، نه فقط خریدش بلکه حتی اجاره کردنش هم به یک رویا تبدیل شده، ازطرفی مسکن یک کالای حیاتی و بسیار مهم است.

دولت معتقد به ساماندهی پلتفرم های انتشار دهنده آگهی مسکن بوده و پلتفرم های مسکن را در ایجاد قیمت کاذب مسکن دخیل میداند. برخی از کارشناسان با این موضوع موافق هستند و برخی دیگر مخالف.

کارشناسان مخالف معتقدند پلتفرم‌ها در همه جای دنیا در حوزه مسکن مشغول هستند، چرا در همه جای دنیا مسکن با چنین تورمیروبه‌رو نمی‌شود؟

یک کارشناس مسکن با اشاره به اینکه مسکن یا ساختمان تولید نهایی یک زنجیره عظیم صنعت کشور است، گفت: «درواقع بیش از نیمیاز صنعت کشور در مساله مسکن دخیل است. پس داریم از یک مقوله بسیار مهم اقتصادی صحبت می‌کنیم و این کاملا غیرکارشناسیاست که چنین بحث مهمی را به مباحثی بسیار خرد در حد پلتفرم‌ها و سکوها تقلیل بدهیم.»

اعتقاد این کارشناسان به این است که با بررسی قیمت مسکن طی ۵۰ سال گذشته به نموداری می‌رسید که با شیب بسیار بالایی درحرکت است. درواقع نسبت به شاخص تورم، باز هم یک رشد مضاعفی در قیمت مسکن ملاحظه می‌شود.

از طرفی دیگر به عقیده کارشناسان موافق، نقش آگهی های اپلیکیشن ها در قیمت سازی ها در حوزه مسکن تبدیل به بنای بسیار بدیشده است؛ در حالی که هیچگونه نظارتی بر این آگهی صورت نمی گیرد و در بازار نیز اثر مخرب دارد.

نائب رییس اول اتحادیه مشاوران املاک تهران پیشتر در خصوص پلتفرم های منتشر کننده آگهی در حوزه مسکن، با اشاره بهافسارگسیختگی بیش از اندازه بازار مسکن همزمان با فعالیت فضای مجازی، گفت: «این فضا بستری را برای بی قانون کار کردن درصنعت ساختمان فراهم کرد، زیرا بخش زیادی از کسانی که در این فضا کار می کنند خود را مبری از قوانین می دانند، در صورتی کهسایر واحدها باید مجوز خود را در این پلتفرم ها واگذار کنند اما این الزام در ارتباط با بنگاه های املاک وجود ندارد.»

در واقع ادامه حضور پلتفرم ها برای انتشار آگهی ها در حوزه مسکن را هم تهدید و هم یک فرصت عنوان کرده و معتقدند با ساماندهیاین پلتفرم ها و اتخاذ تدابیری مناسب، می توان تا حدود زیادی این بخش را کنترل کند.
در واقع جدای از نظرات موافق و مخالف، بایستی گفت مقوله تورم در قیمت مسکن بستگی به وضعیت اقتصادی کشور، تورم افسارگسیخته و افزایش قیمت مواد و لوازم ساختمانی دارد و فضاسازی برای قیمت مسکن بخش فرعی آن محسوب می شود.

بنابراین با وجود اینکه ساماندهی پلتفرم های آگهی مسکن ضروری به نظر می رسد ولی دلیل افزایش قیمت مسکن و اجاره های سرسامآور را باید در وضعیت نامطلوب اقتصادی و افزایش روزافزون قیمت تولید و زمین مسکن دانست. موضوعی که همت تمامی ارکان دولت رامی طلبد. حال باید دید دولت با ایجاد نهضت ملی مسکن خواهد توانست از افزایش قیمت مسکن با این طرح جلوگیری کند؟

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.