تشخیص زود هنگام بیماری ام اس با تصاویر شبکیه چشم در تبریز

عصرآزادی آنلاینبرای نخستین بار تشخیص بیماری ام اس توسط تصاویر او.سی.تی شبکیه چشم توسط دانشجوی دانشگاه علوم پزشکی در تبریز امکان پذیر شد.

علی مهرآورد دانشجوی نخبه دانشگاه علوم پزشکی تبریز روز شنبه در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: تجزیه تصاویر OCT(اسکن چشم) شبکیه چشم افراد سالم و بیمار را انجام دادیم و بر اساس این انالیز (تجزیه) توانستیم به این نتیجه برسیم که کاهش ضخامت شبکیه چشم در افرادی که مبتلا به بیماری ام اس هستند مشاهده می شود و در واقع دارای کاهش ضخامت لایه شبکیه چشم هستند و این لایه به شدت در بیماران یاد شده کاهش می‌یابد.

تشخیص زود هنگام بیماری ام اس با تصاویر شبکیه چشم در تبریز

وی افزود: برای این تشخیص علمی از هوش مصنوعی نیز بهره گرفتیم تا با دریافت تصاویر او سی تی و تجزیه تصاویر شبکیه چشم ۵۰۰ نفر تفاوت بین شبکیه چشم افراد بیمار و سالم قابل تشخیص‌تر شود.

وی افزود: از این ۵۰۰ نفر ۲۰۰ نفر بیمار ام اس و ۳۰۰ نفر سالم بودند که از طریق هوش مصنوعی تصاویر او.سی.تی تجزیه و تفاوت شبکه چشم بین افراد بیمار و سالم مشخص شد و به این طریق قابلیت دریافت تصاویر خام از دستگاه او.سی.تی و تجزیه آن میسر شد.

مهرآورد خاطرنشان کرد: این موفقیت با اتکا به دانش داخلی امکان‌پذیر شد که تشخیص زودرس بیماری ام اس و همین طور کمک به کنترل بیماری ام اس تحت درمان از مزایای این روش درمانی محسوب می‌شود.

وی یادآور شد: این روش به تشخیص زودهنگام بیماری قبل از تشخیص پلاک های مغزی با بررسی ضخامت لایه های شبکیه چشم کمک می کند.

«مالتیپل اسکلروزیس» یا ام اس یک بیماری عصبی فلج کننده مغز و نخاع است، در بیماری ام اس سیستم ایمنی بدن به غلاف محافظ (میلین) بافت عصبی حمله کرده و موجب اختلال در ارتباط بین مغز و دیگر مناطق بدن می‌شود؛ در نهایت این بیماری منجر به تخریب موقت یا آسیب دائمی به اعصاب می‌شود.

دامنه بروز اختلالات بیماری ام اس وسیع بوده و از خستگی و احساس ضعف تا عدم تحرک و یا مشکل دید و اختلالات حرکتی می‌توان نام برد. با توجه به منطقه درگیر در مغز و سیستم عصبی، نوع و شدت علائم و تظاهرات آن ممکن است متفاوت باشد.

منبع/ ایرنا

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.