چشم انداز بازار ارز، طلا، بورس و مسکن 

عصرآزادی آنلاین/ سید فرید پیمان – مدیر مسئول

بررسی روند قیمت بازار ارز و سکه نشان از کاهش ۸.۱ درصدی قیمت دلار و ۱۷.۴ درصدی سکه نسبت به ابتدای سال دارد حال اینکه شاخص بورس رشد ۸.۱ درصدی را تجربه کرده است. در رابطه با قیمت مسکن هم چون از ابتدای دی ماه ۱۴۰۱ آمارها اعلام نشده است با وجود اینکه در نیمه اول سال مسکن رکودی ترین حالت ممکن را سپری کرده ولی شاخص ها از افزایش قیمت آن خبر می دهند.

حال آیا در نیمه دوم سال این قیمت ها ثابت می ماند یا خیر؟ نظرات متفاوتی در این خصوص هست.

در مورد بازار ارز گروهی معتقدند که روند قیمت دلار در بلند مدت صعودی خواهد بود و گروهی دیگر معتقدند در محدوده همین قیمت با ۱۰ درصد نوسان. در واقع این تقاضای ارز در بازار است که قیمت در محدوده فعلی باقی مانده است و از طرفی در بازار ارز از سمت عرضه‌کننده انحصار داریم. این عرضه‌کننده هم یا بانک مرکزی است یا شرکت‌های بزرگ واردکننده که عمدتا دولتی هستند. زمانی که دولت نفت می‌فروشد ما یک انحصار یک جانبه داریم و زمانی که دولت نفت کمتری می‌فروشد، شرکت‌ها فعال‌تر هستند و در بازار انحصار چندجانبه داریم. باید در نظر داشت که این شرکت‌ها به اختیار دولت کار می‌کنند. بنابراین یک سوی بازار انحصار داریم و طرف دیگر هم مردم و واردکنندگان کالا هستند و در واقع برآیند این نیروها قیمت را تعیین می کند. با توجه به وضعیت فعلی و فروش نفت و توافق دولت در زمینه های مختلف برای دسترسی به منابع ارزی به نظر می رسد دولت تنگنای زیادی در تامین ارز نداشته باشد و قیمت ارز در همین محدوده بماند، ولی از طرف دیگر گروهی که قیمت دلار در بلندمدت را صعودی پیش‌بینی می‌کنند، رشد خروج سرمایه از کشور را دلیل آن ذکر می کنند هر چند این خروج سرمایه به خاطر رکود بازارهای مولد و بازارهای سرمایه، مسکن و سهام مقداری افت کرده و با وجود فروش نفت که ذکر شد دولت فعلا توانسته به این واسطه، دلار را در منطقه مشخصی مهار کند اما با وجود این، گروه دیگر نسبت به افزایش قیمت دلار هشدار می دهند.

در مورد بازار سکه هم روابت تقریبا مشابه است. بررسی نمودار قیمتی بازار سکه حاکی از آن است که سکه در طول ۶ ماه گذشته تا کانال ۳۴ میلیون تومان هم بالا رفته بود؛ به طوری که دهم اردیبهشت‌ماه به نرخ ۳۴ میلیون و ۷۵۱ هزار تومان رسیده بود. کمترین نرخ سکه نیز به بیستم خردادماه مربوط می‌شود که هر قطعه سکه امامی تا قیمت ۲۷ میلیون و ۲۹۲ هزار تومان پایین آمده بود. در واقع قیمت سکه در بازار تابعی از قیمت ارز و طلا می باشد. هر چند که با توجه به قیمت بالای سکه خریدار کمتری وجود دارد. در هر صورت شرایط بازار سکه  به قیمت دلار و طلا بستگی دارد.

اما بازار بورس در ۶ ماهه اول سال روندی متفاوت را تجربه کرد. ۲ میلیون و ۱۲۱ هزار و ۲۱۳ واحد، عددی است که شاخص‌ کل بورس در روز پایانی تابستان ثبت کرد. این عدد، رشدی در حدود ۱۶۰ هزار و ۷۵۵ واحد را نسبت به ابتدای سال نشان می‌دهد. عملکرد شاخص بورس نشان می‌دهد که بورس در این مدت در حدود ۸.۱ درصد مثبت شده است.

در حال حاضر کارشناسان بازار سرمایه اعتقاد دارند که متغیرهای اصلی اثرگذار بر وضعیت اقتصادی و بازار سرمایه، تعیین‌کننده روند مثبت و رو به رشد بازار هستند ولی جدای از عدم افزایش محسوس سود شرکت‌های بورسی، انتظار نمی رود این سود در کوتاه‌مدت افزایش پیدا کند ولی با توجه به سرایت تورم در اقتصاد کشور و در نتیجه درآمد حاصل از فروش شرکت ها گردش مالی بسیاری از شرکت ها چندین برابر شده است و باعث رشد بازار بورس گردیده است.

بنابراین بازار سرمایه جای رشد دارد و بخشی از برگشت بازار  در روزهای اخیر اتفاق افتاده و انتظار رشد پیاپی شاید به صورت روزانه و کوتاه‌مدت اتفاق نیفتد، اما برآیند بازار در آینده بازده مناسب نسبت به سایر بازارها به طور قطع محتمل است.

در مورد بازار مسکن قضیه کمی متفاوت تر است. از ابتدای سال ۱۴۰۲ تا پایان مردادماه سال جاری، تورم مسکن روندی افزایشی را پشت سر گذاشته است. برخلاف ادعای مسئولین حوزه مسکن در این بین مردادماه با تجربه ۳.۳ درصد رشد تورم، رکوددار افزایش قیمت در ۶ ماه اول سال بوده است و در طول شش ماهه اول سال با وجود رکود در بازار، کاهشی در این حوزه صورت نگرفته است و روند قیمت ها افزایشی بوده است.

پس اگر در وضعیت افزایش قیمت تولید مسکن تغییری صورت نپذیرد و همچنان افزایشی باشد قیمت مسکن هم تابع آن بوده و احتمال ثبات قیمت یا کاهش آن نمی رود و به نظر می رسد با افزایش قیمت تولید و محدودیت عرضه، قیمت مسکن در بازار روند افزایشی خود را حفظ کند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.