برگزاری تور کنسرت خراباتیان شمس به مناسبت بزرگداشت مقام شمس تبریزی در شمال غرب ایران؛

آذربایجانی ها به استقبال موسیقی عرفانی می روند

عصرآزادی آنلاین/ سرویس فرهنگی/ شهرام صادق زاده: همزمان با بزرگداشت شمس تبریزی و با حضور استاد “داود آزاد” خواننده و آهنگساز پیشکسوت ایران تور کنسرت خراباتیان شمس از ۷ مهر تا ۱۱ آبان در شهرهای مختلف منطقه شمال غرب کشور بر روی صحنه خواهد رفت.

       برگزاری نشست خبری تور کنسرت موسیقی عرفانی گروه دف نوازان حیران در خانه تاریخی تجارتخانه نصیرزاده تبریز

در نشست خبری این رویداد هنری که به همت حامد علیپور سرپرست گروه دف نوازان حیران و با حضور جمعی از اصحاب رسانه های گروهی آذربایجان شرقی در خانه تاریخی تجارتخانه نصیرزاده برگزار گردید بر اهمیت فرهنگسازی موسیقی عرفانی تاکید گردید.
داود آزاد با اشاره به اینکه امیدواریم این تور با تاثیرگذاری خود، به رشد فرهنگی و هنری منطقه آذربایجان کمک کند لذا قرار است این تور موسیقی در شهرهای منطقه شمال غرب نیز برگزار شود تا با هدف شناساندن موسیقی اصیل ایرانی، موسیقی جدی عرفانی نهادینه گردد.
وی موسیقی سبک پاپ را بدون پشتوانه فکری خاص و صرفاً برای تفریح و سرگرمی دانست و ادامه داد: جوانان این دیار باید با سبک موسیقی خود آشنا شوند که در این راستا، حدود ۱۵ درصد اجراها به قطعات موسیقی آذربایجانی اختصاص خواهد یافت.
آزاد افزود: در موسیقی بخش ایرانی، از اشعار حافظ، سعدی و مولانا بهره مند شده ایم تا نسبت به شناساندن موسیقی اصیل کشور به نسل جوان اقدام نماییم و جالب اینکه قرار است در اجرای قطعات موسیقی آذربایجانی از سازهای ایرانی به نحوی کاملاً نوین استفاده گردد.
آهنگساز پیشکسوت کشور اضافه کرد: موسیقی عرفانی، به صورت ریتمیک بوده و با استفاده از ملودی های لذت بخش، مخاطبان را با کنسرت همراه می نماید لذا ضروری است تا مخاطبان و به ویژه جوانان آذربایجانی با حال و هوای این نوع موسیقی آرام بخش آشنا شوند.

◾️مدیران تنگ نظر فرهنگی به وجود موسیقی بی تفاوت هستند

سرپرست گروه هنری دف نوازان حیران نیز در این نشست خبری با اشاره به اینکه فرهنگ سازی بهترین حرکت برای آشنایی نسل جوان با موسیقی اصیل است گفت: گروه ما برای سومین بار اقدام به برپایی کنسرت موسیقی در شهرستان های آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی می کند که اعضای آن به صورت همدل با سبک و سیاق استاد آزاد بوده و نوازندگان به خوبی با ایشان انس گرفته اند.
“حامد علیپور” با اشاره به اینکه استارت تور کنسرت روز ۷ مهر ماه از شهر خوی و با برگزاری کنسرت در سالن هتل امام رضای این شهر کلید خواهد خورد افزود: بعد از این اجرا، در روزهای ۱۲، ۱۳، ۱۴ و ۲۸ مهر ماه به ترتیب در شهرهای شبستر، اهر، مراغه و زنجان میزبان هنردوستان خواهیم بود و پرونده تور در ۱۱ آبان در تبریز به انتها خواهد رسید.
وی در بخش دیگری از اظهارات خود به مشکلات دریافت مجوز جهت اجرای موسیقی پرداخت و اضافه کرد: دریافت مجوز در آذربایجان غربی به مراتب راحت تر از آذربایجان شرقی است لذا در موسیقی عرفانی سنتی چالش هایی در زمینه صدور مجوز همچنان پابرجاست که هر بار با وضع قوانین جدید، تغییر می یابد.
علیپور تاکید کرد: سنگ اندازی های متعددی در لایه های میانی و پایین اداره کل فرهنگ و ارشاد آذربایجان شرقی صورت گرفت در حالی که اداره اماکن به سهولت این اقدام را انجام داد لذا به نظر می رسد فرهنگ سازی های لازم درباره تدارک کنسرت موسیقی عرفانی به انجام نرسیده است زیرا این سبک موسیقی، نوعی آگاهی بخشی بوده و می تواند در نگرش شهروندان به مسائل اجتماعی موثر باشد.
وی با ذکر این نکته که روند اداری در آذربایجان شرقی طوری است که مدیران با تنگ نظری به مسائل ورود پیدا کرده و به وجود موسیقی بی تفاوت هستند یادآور شد: محتوا و متن موسیقی عرفانی حال و هوایی را به وجود خواهد آورد که حالت لذت بخشی را تداعی خواهد کرد که آمیخته با فرهنگ ایرانی بوده و جذابیت آن برای خارجی ها نیز همان حال ذاتی موسیقی عرفانی است که نظیرش در تورکیه اجرا می گردد.
شایان ذکر است گروه دف نوازان حیران از ۱۶ نفر تشکیل شده است که ۸ نفر از آنها دف نواز و ۸ نفر دیگر نیز تار نواز هستند و بلیت های کنسرت از طریق سایت ebilit قابل خریداری است و به گفته علیپور، این گروه در راستای برنامه‌های فرا منطقه‌ای، احتمالاً در آذر ماه ۱۴۰۲ اجرای متفاوتی در شهر قونیه کشور تورکیه خواهد داشت که هدف از آن، معرفی سبک هنر اصیل موسیقی عرفانی به جهانیان عنوان شده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.