بیش از 5 هزار و 300 ناشنوا در استان البزر زیرپوشش بهزیستی هستند

عصرآزادی آنلاین: مدیرکل بهزیستی استان البرز گفت: در حال حاضر 5 هزار و 313 ناشنوا زیرپوشش بهزیستی استان البرز هستند و خدمات دریافت می‌کنند.

وجیهه محمدی فلاح امروز در آئین تجلیل از ناشنوایان موفق استان البرز با بیان اینکه هشتم مهر روز جهانی ناشنوایان نام گذاری شده است اظهار داشت: هدف از این نامگذاری این روز ارتقاء فرهنگ ارتباط با ناشنوایان و توجه به مشکلات پیش روی آنها است.

وی با بیان اینکه خدمات مختلفی برای ناشنوایان در بهزیستی برنامه ریزی شده است که در طول سال به آنها ارائه می‌شود افزود: این خدمات شامل خدمات توانبخشی و توانپزشکی در مراکز درمان تخصصی، آموزش مهارت‏‌های زندگی به ویژه شیوه‌های ارتباط تلفیقی (لب‌خوانی و زبان اشاره)، حمایت از برنامه‏‌های حرفه ‏آموزی و پرداخت وام اشتغال ، اجرای طرح‏‌های مختلف توانمند سازی، پرداخت کمک هزینه عمل جراحی کاشت حلزون ، معافیت سربازی ، یارانه کمک هزینه انجام آزمایش ژنتیک، کمک هزینه پرداخت حق بیمه سهم کارفرما ، معافیت درپرداخت هزینه های انشعابات آب و برق و گاز و کمک هزینه های موردی بخشی از خدماتی است که به افراد داده میشود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ۵ هزار و ۳۱۳ ناشنوا و کم شنوا در استان البرز تحت حمایت بهزیستی هستند عنوان کرد: از این تعداد ۳۶۵۵ نفر مستمری بگیر می باشند و طی یکسال گذشته ۱۲۰ نفر از خدمات شهریه دانشجویی و دانش آموزی و ۴۷۱ مددجو از خدمات سمک رایگان بهره مند شدند.

مدیركل بهزیستی استان البرز با اشاره به حمایت های ویژه از مددجویان در مناطق محروم استان، اضافه كرد: ۲۹۲ نفر فرد ناشنوا و كم شنوا از خدمات توانبخشی مبتنی بر جامعه روستایی در البرز برخوردار شده اند.

محمدی فلاح با بیان اینکه آگاهی‌رسانی یکی از راه‌های کاهش ناشنوایی است تصریح کرد: اختلال شنوایی در بین یک تا سه نوزاد از هر ۱۰۰۰ نوزاد می باشد و نیمی از کم‌شنوایی‌ها اگر به موقع به آن رسیدگی شود امکان درمان دارد و کشف زود هنگام کم شنوایی پیش از ۳ ماهگی و ارائه خدمات لازم پیش از شش ماهگی به نوزاد و خانواده او ضروری است.

وی افزود: در ۶ماهه اول سال جاری ۱۶۰۵۰ نوزاد تحت پوشش غربالگری شنوایی قرار گرفتند در حال حاضر برنامه غربالگری شنوایی در ۱۴ پایگاه شامل زایشگاه و پایگاه های زیرمجموعه بهزیستی انجام می شود.

محمدی فلاح گفت: همچنین یک مرکز آموزشی به نام مرکز آوا در استان البرز ویژه ناشنوایان وجود دارد که با رویکرد خانواده محور خدمات آموزشی مختلف همچون گفتار درمانی، آموزش شنیداری و كلاس های آموزشی ارائه می‌کند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.