عملیات اجرایی توسعه فیبر نوری استان با حضور مدیرعامل شرکت مخابرات ایران کلید خورد؛

حرکت آذربایجان شرقی به سوی اقتصاد دیجیتال

عصرآزادی آنلاین/ سرویس اقتصادی/ شهرام صادق زاده: عملیات اجرایی مرحله اول نهضت جهادی توسعه فیبر نوری منطقه آذربایجان شرقی موسوم به نجما با حضور مجید سلطانی مدیرعامل شرکت مخابرات ایران، ابراهیم محمودزاده رئیس هیئت مدیره شرکت مخابرات ایران، عابدین خرم استاندار آذربایجان شرقی و سیاوش شهبازی مدیر مخابرات منطقه آذربایجان شرقی از طریق ویدئو کنفرانس و ارتباط تصویری با سراسر کشور و ۴ مرکز منتخب سطح این استان آغاز گردید.
در این مراسم که روز شنبه ۸ مهر ماه ۱۴۰۲ در تبریز برگزار شد عنوان گردید که ثبات در سیاست ها و تصمیم های اقتصادی در صنعت فناوری اطلاعات کشور بسیار مهم و حیاتی بوده و تاثیر توسعه زیرساخت فیبر نوری مستقیماً در رشد اقتصادی منطقه اثرگذار خواهد بود و برای همین منظور، یک تفاهم نامه فی مابین شرکت مخابرات ایران و استانداری آذربایجان شرقی به امضا رسید تا حرکت در این مسیر بیش از پیش سرعت بگیرد.
به گفته کارشناسان حوزه مخابرات، سیاست ها و تصمیم هایی که در حوزه صنعت ارتباطات و فناوری اتخاذ می شود باید پیوست اقتصادی داشته و پیوست های اقتصادی هم باید دورنمای اقتصادی شرکت را برای نگهداری از شبکه های توسعه یافته و توسعه آینده تضمین کنند تا آینده روشنی برای استان های کشور از حیث تکنولوژی های نوین اقتصادی متصور شد.

◾️حدود ۲۲۴۵ محل در آذربایجان شرقی به فیبر نوری متصل شده است

مدیر شرکت مخابرات منطقه آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه مجموعه مخابرات در مهار تورم و رشد تورم در شهرک های صنعتی نقش موثری دارد گفت: رکن اساسی عملیات دوران جنگ تحمیلی نیز با بهره مندی از مخابرات میسر گردید.
“سیاوش شهبازی” با ذکر این نکته که مخابرات در تبریز از سال ۱۲۸۰ شمسی و پادشاهی مظفرالدین شاه قاجار تاسیس شده است افزود: این امکانات حدود ۵۰ سال به یک شخص خاص واگذار شده بود و در سال ۷۰ حدود ۶۰ هزار شماره فیبر نوری در تبریز واگدار گردید.
وی با اشاره به اینکه سیر تحولات اخیر نشان می دهد که سرعت پیشرفت بسیار بالا بوده و شهروندان تقاضای تلفن داشته اند اضافه کرد: تعداد دو میلیون تلفن منصوبه داریم که حدود ۵۱۸۵ مشترک تجاری با پهنای باند ۲۵۰ گیگابایت و ۷۰۳ ترابایت مصرف روزانه داریم.
شهبازی سهم بازار آذربایجان شرقی در باند پهن را حدود ۷۸ درصد دانست و تاکید کرد: حدود ۴ میلیون و ۸۰۰ شماره واگذار شده است و در این راستا بیش از ۱۲ هزار کیلومتر فیبر نوری کار کرده و حدود ۲۲۴۵ محل را به فیبر نوری متصل نموده ایم.

◾️توسعه فیبر نوری در آذربایجان شرقی قدمی در مسیر اقتصاد دیجیتال است

استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به اهمیت نیاز وجودی تکتولوژی در عصر حاضر گفت: اینترنت و فضای مجازی شبکه در هم تنیده و با حجم اطلاعاتی بالایی است که در زندگی اجتماعی، اداری و شخصی از آن استفاده می کنیم.
“عابدین خرم” با بیان اینکه ارتباطات و فناوری در ابعاد زندگی نفوذ کرده است افزود: هر کشوری که در آن اقتصاد دیجیتال مبنای توسعه باشد، آن منطقه از نظر اقتصادی متحول شده است‌.
وی با اشاره به اینکه فناوری از نیازهای اصلی جوامع بشری است اضافه کرد: نباید از کاروان توسعه عقب بمانیم زیرا به واسطه فعالیت چند ساله خود در جایگاه های مدیریتی به بحث فیبر نوری واقف هستم و اگر بخواهیم از خدمات، سرعت، اطمینان و امنیت برخوردار باشیم باید به نقش اساسی فیبر نوری پی ببریم.
خرم به لزوم رفع موانع، تسهیل مسیر و حمایت از شرکت های فناور برای ارتقای اقتصاد دیجیتال اشاره کرد و یادآور شد: فیبر نوری بستری در بحث سخت افزاری دارد و شتاب دهنده فعالیت ها و بستر نرم افزاری دنیای امروز است.
استاندار آذربایجان شرقی تاکید کرد: شرکت های دانش بنیان، بر شرکت های دیگر مقدم هستند و باید با توسعه شبکه پایدار کمک حال باشیم لذا آغاز نهضت جهادی توسعه فیبر نوری شرکت مخابرات ایران در آذربایجان شرقی را نیز قدمی در مسیر توسعه اقتصاد دیجیتال قلمداد می کنیم.

◾️طرح نجما مصداق کامل طرح ملی تحول دیجیتال و تحقق شعار سال استانهاست

مدیرعامل شرکت مخابرات ایران با اشاره به اینکه رسالت حوزه ارتباطی کشور، کاهش شکاف دیجیتال و رونق ارتباطات نسل جدید است اعتقاد دارد: در سراسر جهان حمایت‌ های جدی حاکمیتی از توسعه زیرساخت‌ های مخابراتی وجود دارد و در این زمینه نیازمند توجه ویژه و جدی از سوی نمایندگان مجلس هستیم.
“مجید سلطانی” با تشریح اهمیت طرح نجما افزود: ایجاد زیرساخت‌ های مخابراتی هزینه‌ بر و زمان به سود رسیدن آنها نیز زمان‌ بر است به همین دلیل بسیاری از شرکت‌ های خصوصی توانمند، علاقه ای به سرمایه گذاری در این حوزه ندارند که این امر نیازمند توجه ویژه دولت و دستگاه‌ های اجرایی است.
وی اجرای طرح نجما را طرحی مهندسی و مطالعه شده عنوان کرد و نسبت به اجرای کامل اهداف آن در استان ها اضافه کرد: اجرای چنین طرح عظیمی در کشور موجب رونق شرکت‌ های تکنولوژی و اشتغال‌ زایی خواهد شد که همانا موجب رشد تولید و تحقق شعار سال است.
مدیرعامل شرکت مخابرات ایران خاطرنشان کرد: برای توسعه شبکه همراه و ایجاد تحول از نسل چهارم به نسل پنجم ضروری است به سمت توسعه فیبر نوری در کشور و استان آذربایجان شرقی حرکت نماییم که در قالب طرحی جهادی در حال توسعه زیرساخت‌ های فیبر نوری هستیم.
سلطانی تاکید کرد: شرکت مخابرات ایران با تمام توان به سمت تحول دیجیتال در حال حرکت است لذا طرح نجما مصداق کامل این طرح ملی است که با هماهنگی، همدلی و همکاری بین دستگاه ها می تواند پروژه ای بزرگ را پیش ببرد.

◾️واگذاری فیبر نوری در مناطق آذربایجان شرقی به سرعت در حال گسترش است

ایجاد شبکه فیبر نوری در آذربایجان شرقی که با نام تجاری تانوما که همان تار نوری مخابرات ایران است از سال ۹۵ آغاز شده و تاکنون موفق به ایجاد بیش از ۲۰۰ هزار ظرفیت قابل واگذاری فیبر نوری در اکثر شهرهای استان آذربایجان شرقی بوده و به سرعت در حال گسترش است.
در دولت سیزدهم، گسترش طرح فیبر نوری از سوی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، با مشارکت تمام اپراتورها ابلاغ گردید و آنچه به عنوان هدف اجرای این طرح مدنظر شرکت مخابرات ایران است استفاده حداکثری از همه توان و امکانات کشور در قالب یک نهضت جهادی برای توسعه فناوری با اولویت برای طراحی دارای توجیه اقتصادی و بیشترین جریان درآمدی، بهینه سازی لایه های مختلف شبکه در راستای ارتقای کیفیت خدمات و پشتیبانی مناسب افزایش سرعت و پهنای باند و رضایتمندی مشتریان و تکمیل پوشش شرکت های صنعتی و اماکن تجاری با توجیه اقتصادی مناسب در راستای حمایت از شعار سال ۱۴۰۲ رهبر انقلاب می باشد.
شایان ذکر است شرکت مخابرات ایران از سال ۹۴ توسعه لایه دسترسی فیبر نوری را آغاز کرد و اقدامات خوبی در سال های ۹۴ و ۹۵ از سوی این مجموعه انجام گردید که البته این اقدامات با کُندی مواجه بود لذا طرح نهضت جهادی توسعه فیبر نوری برای توسعه فیبر نوری از خرداد ماه سال ۱۴۰۱ کلید خورد و اکنون فاز نخست این طرح در استان های مختلف آغاز شده است که هر هفته در یک منطقه استارت می خورد و آذربایجان شرقی نیز از این نعمت بهره مند گردید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.