بازار بورس، ارز و طلا متاثر از رویدادهای بین المللی!

عصرآزادی آنلاین/ سید فرید پیمان – مدیر مسئول

در حالی که بازارهای طلا، سکه و ارز در حال مرزشکنی قیمت ها هستند از دو روز پیش بازار سرمایه سقوط سنگینی را تجربه می کند. از آن طرف، شاهد هستیم که نرخ ارز در بازار افزایش داشته است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که در دو روز اول هفته‌جاری، شاخص بورس تهران ۶۸ هزار و ۴۵۹ واحد سقوط کرده است؛ به این شکل که روزشنبه ریزش ۱۶ هزار و ۸۶۴ واحدی رقم خورد و روز یکشنبه هم افت ۵۱ هزار و ۵۹۵ واحدی در بازار ثبت شد.

البته به نظر می رسد ریزش ارزش بورس سرمایه بیشتر هیجانی و مربوط به تحولات خاورمیانه به دلیل شروع جنگ حماس و اسراییلاست. روند بازار، هم شدت گرفتن صف فروش سهام را در بازار سرمایه نشان می‌دهد.

در واقع بازار بورس و ارز ایران نسبت به رویدادهای بین‌المللی خیلی حساس شده است و بلافاصله اثر را روی تابلوی بورس می‌بینیم.

افزایش نرخ ارز اثر خود را روی همه بازارها می‌گذارد؛ مثل بازار طلا و خودرو ولی بورس، واکنش احساسی و هیجانی نسبت به شرایطنشان می‌دهد.

از طرفی دیگر کارشناسان می گویند حاشیه ای که از سوی وزارت راه و شهرسازی در خروج سیمان و فولاد از بازار بورس کالا در دوهفته گذشته ایجاد کرد در این کاهش بی تاثیر نیست هر چند که این دو‌ کالا از بورس خارج نشدند ولی تاثیر خود را در بازار سرمایهگذاشتند.

بازار طلا و ارز هم بر اثر جنگ حماس با اسرائیل روند صعودی به خود گرفته است. در واقع بازارهای طلا و ارز از رویدادهای بین المللیو شوک های سیاسی تاثیر می پذیرند و دلیل اصلی این افزایش و روند صعودی قیمت دلار و طلا را در این تاثیر باید جستجو کرد و تازمانی که شوک سیاسی بین المللی به وجود آمده برطرف نشود امکان می رود شاهد این روند صعودی باشیم.

بنابراین به نظر می رسد سرمایه‌گذاران از نزدیک جنگ حماس با اسرائیل را به‌عنوان یک خطر ژئوپلیتیک برای بازارها دنبال می‌کنند و تحلیل گران می‌گویند افزایش ریسک ژئوپلیتیک می‌تواند منجر به خرید دارایی‌هایی مانند طلا و دلار گردد و از سرمایه گذاری در بازارسرمایه بکاهد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.