رونمایی از پرده درویشی خاله سوسکه

عصرآزادی آنلاین/ سرویس فرهنگی:
اولین پرده نقالی در ژانر کودکانه به نام ((پرده درویشی خاله سوسکه)) به قلم مهدی طالعی‌نیا، نقاش قهوه‌خانه‌ای و پژوهشگر حوزه هنر پرده کشی، مصادف با هفته کودک به تاریخ ۱۷ مهر ماه ۱۴۰۲ موزه مردم شناسی کاخ گلستان رونمايي شد.
عصرآزادی آنلاین – علیرضا نیاکان؛ در این نشست پژوهشی، ابتدا دکتر بهنام جلالی جعفری دارای دکترای زیبایی شناسی از سوربن فرانسه در رابطه با زیبایی شناسی و هرمنوتیک اثر مذکور سخنانی را ارائه نمودند.
سپس مهدی طالعی‌نیا نقاش قهوه‌خانه‌ای و پژوهشگر، در رابطه با ضرورت و لزوم شکل گیری این پرده در ژانر کودکانه در دوره معاصر و نمادشناسی اثر مذکور سخنانی را ارائه داد و در خاتمه بانو پریسا سیمین مهر برای اولین بار، پرده خوانی و قصه گویی و روایتگری پرده ی نقالی خاله سوسکه را ارائه نمود.
این پرده نقالی که با ابعاد ۲ در ۳ متر ترسیم شده قصه های فولکلور و کهن و نوستالژیک ایرانی مانند ((خاله سوسکه)) و ((دویدم و دویدم)) و ((بزبز قندی)) را که امروزه در شرف فراموشی هستند، به تصویر کشیده است.
این پرده آخرین اثر تولید شده در ((پروژه ی پژوهشی احیائ هنر پرده کشی)) ست که از سال ۱۳۹۵ در پژوهشکده وزارت میراث فرهنگی تهران کلید خورد و تلاش داشت تا خلاء محتوایی در حوزه ((هنر پرده کشی))،مربوط به ترسیم پرده های نقالی را پر کند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.