آنچه در دیدار مدیرعامل نمایشگاه بین المللی تبریز با خبرنگاران گذشت؛

هر نمایشگاه، نمایشگاه تبریز نمی شود

عصرآزادی آنلاین/ شهرام صادق زاده

نمایشگاه بین‌المللی تبریز یک مرکز نمایشگاهی در منطقه شرق این کلانشهر است که همه ساله محل برگزاری نمایشگاه‌ های داخلی و بین‌ المللی در زمینه‌های مختلف صنعت و تجارت بوده و هدف از تاسیس آن، ایجاد ارتباط بین صنعتگران، تجار، مصرف کنندگان و تسهیل تجارت است که همانا هدف توسعه صادرات کشور محسوب می گردد.
در حقیقت، تاسیس این نمایشگاه از سال ۱۳۷۳ در جهت رهایی از صادرات تک‌ محصولی و شناساندن کالاهای صادراتی غیرنفتی داخل شکل گرفته و اکنون با عمر نزدیک به ۳۰ ساله خود در ادوار متعدد میزبان تولیدکنندگان، صادرکنندگان و فعالان حوزه صنعت و تجارت آذربایجان و سایر نقاط کشور بوده تا نقش خود را در اعتلای اقتصاد منطقه ایفا نماید.
مدیرعامل نمایشگاه بین المللی تبریز که سابقه مدیریت طولانی این حوزه را بر عهده دارد در گفتگو با خبرنگاران رسانه های گروهی آذربایجان شرقی به تشریح چند و چون رویدادهای پیش بینی شده فرهنگی و اقتصادی این مجموعه نمایشگاهی پرداخت که در آن از جزئیات مشکلات جاری نیز سخن به میان آمده است…

◾️نسبت نمایشگاه تبریز به تهران ۲۴ به ۲۰

مدیرعامل نمایشگاه بین المللی تبریز در ابتدای نشست خود با اصحاب رسانه های آذربایجان شرقی به گزارش ۶ ماهه اول سال ۱۴۰۲ پرداخت و توضیح داد: در این مدت بیش از ۶۰۰ هزار نفر بازدیدکننده از نمایشگاه داشتیم که نمایشگاه‌ های زیادی برگزار شده و به لطف خدا در سطح عالی برگزار شده اند.
“حبیب ماهوتی” ادامه داد: جالب است بدانید نمایشگاه بین المللی تهران به عنوان یک نمایشگاه سیاسی در ۶ ماهه اول سال جاری به ۲۰ نمایشگاه هم نرسیده است در حالی که در تبریز در همین مدت ۲۴ نمایشگاه برگزار شده و تا پایان سال جاری ۳۴ نمایشگاه دیگر نیز برگزار خواهد شد که تمام مجوزها توسط کارگروه‌ توسعه صنایع غیرنفتی صادر شده است.
◾️نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری ها در کنار کتاب

وی در ادامه به نمایشگاه مهم کتاب که در نیمه دوم آبان برگزار خواهد شد اشاره کرد و افزود: در کنار نمایشگاه کتاب پس از ۴ سال وقفه، نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری ها نیز در سالن استاد شهریار با حضور اصحاب رسانه برگزار خواهد شد که امیدواریم زینت خاصی به این رویداد فرهنگی ببخشند.
ماهوتی، سالن‌های امیرکبیر، پروین اعتصامی، استاد شهریار و آذربایجان را از جمله سالن‌ های میزبان نمایشگاه کتاب ۱۴۰۲ تبریز خواند و اضافه کرد: نمایشگاه رینوتکس ۲۰۲۳ نیز با همکاری استانداری آذربایجان‌ شرقی و مجموعه پژوهشی ربع رشیدی در آذر ماه برگزار خواهد شد.

◾️نمایشگاه های قهوه و طلا با حضور تورکیه

مدیرعامل نمایشگاه بین‌المللی تبریز از برگزاری نخستین نمایشگاه قهوه و چای در سطح بالا و به حالت بین‌ المللی خبر داد و تاکید کرد: این نمایشگاه از ۲۵ الی ۲۸ آبان ۱۴۰۲ برگزار خواهد شد که با توجه به اینکه مصرف قهوه در آذربایجان و سطح کشور افزایش یافته است لذا یک حالت سرخودی در واردات آن ایجاد شده و از این‌ رو لازم دانستیم تا چنین نمایشگاهی را با همکاری سایر استان‌ ها و همچنین کشور تورکیه برگزار نماییم که در آن، فروشندگان، واردکنندگان و صادرکنندگان قهوه به حالت اتحاد درآمده و یک سر و سامان حسابی به این مقوله خواهند داد.
ماهوتی نمایشگاه طلا و جواهر را نیز از جالب ترین نمایشگاه ها خواند که با همکاری اداره کل گمرک آذربایجان شرقی برپا خواهد شد و تاکید کرد: این رویداد طلایی نیز در آبان ماه و با حضور کشور های تورکیه و ایتالیا و۱۸ استان دیگر برگزار خواهد شد که تمام این رویدادهای بین المللی – تجاری با حمایت مدیرکل صمت آذربایجان شرقی تحقق می یابد که در تمام نمایشگاه ها حضور فعال داشته است.

◾️هیچ نمایشگاهی نباید به جز در محل سایت برگزار شود

وی با عنوان اینکه برگزاری هر نمایشگاه به غیر از محل نمایشگاه بین‌المللی تبریز غیرقانونی است خاطرنشان کرد: هیچ نمایشگاهی در هیچ جای آذربایجان شرقی به جز در محل سایت فعلی نباید برگزار شود اما متاسفانه در سال‌ های گذشته نمایشگاه‌ هایی در سایر اماکن خاص استان برگزار شده که امسال این موضوع دوباره در سطح استان رواج یافته است و از طریق برهی سازمان های شهری برگزار می‌ شود که احساس می‌ کنند ما با آنها رقیب هستیم در حالی که همگی رفیق هستیم ولی نکته قابل توجه این است که هیچگونه نظارتی بر روی نمایشگاه‌ های خارج از سایت مرکزی وجود ندارد!
مدیرعامل نمایشگاه بین المللی تبریز تاکید کرد: این مسئله بر اساس مصوبات سازمان توسعه تجارت ایران است که رسماً ابلاغ شده و هیچ نمایشگاهی نباید به جز در محل سایت ها برگزار شود که متاسفانه در تبریز و علیرغم دستورات صریح استانداری و سازمان صمت استان نمایشگاه هایی از طرف سازمان میادین شهرداری تبریز انجام می‌شود که هیچ مشکلی نداشته و با آن ها رقیب نیستیم.

◾️وقتی برای نمایشگاه دخالت می کنند ضرر می کنیم

وی افزود: نمایشگاه خودرو نیز از ۱۹ مهر ماه ۱۴۰۲ در تبریز برگزار خواهد شد که غالباً با حضور خودروهای ایرانی و تعدادی از خودروهای خارجی برگزار خواهد شد به طوری‌ که استقبال زیادی برای ثبت‌ نام داشتیم اما با دخالت شورای قیمت گذاری موسوم به رقابت ریزش چند صد مترمربعی داریم و نوع قیمت گذاری برای خودروها موجب خلل در برگزاری این نمایشگاه شده است که امیدواریم متولیان و مسئولان این حوزه در تصمیمات خود تجدیدنظر کرده و برنامه مدونی داشته باشند.

◾️حمایت مسئولان آذربایجان شرقی ستودنی است

مدیرعامل نمایشگاه بین المللی تبریز با اشاره به اینکه بازسازی خیابان و مسیر دسترسی به محل نمایشگاه انجام گرفته است، یادآور شد: خوشبختانه نوسازی و تعمیرات معابر، تعویض فیلترها، بازسازی و شستشوی سالن‌ ها انجام گرفته است که حتی سرامیک کف نمایشگاه خریداری شده است که فقط در حال حاضر مشکل عدم وجود کارگر و سرامیک‌ کار وجود دارد تا این طرح عملیاتی گردد.
وی در اظهارات خود با بیان اینکه مسئولین آذربایجان شرقی حمایت ویژه ای از نمایشگاه بین المللی تبریز دارند افزود: این نوع حمایت در نمایشگاه های سایر نقاط کشور صورت نمی گیرد و یا به ندرت انجام می شود که جای بسی مباهات دارد.
ماهوتی در پایان اظهارات خود با اشاره به اینکه از سال ۱۳۶۴ سند پلمپ شده ۵۰ هکتار از اراضی نمایشگاه را در دست داشتیم اذعان کرد: بر سر اختلاف مالکیت با سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی و اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان، در سال ۱۳۹۶ با مصوبه هیات دولت وقت، این مقدار اراضی به نمایشگاه بین المللی تهران واگذار شد و بعداً از طریق رایزنی های متعدد، نمایشگاه تهران مجدداً سند مربوطه را نمایشگاه بین المللی تبریز بازگرداند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.