ناترازی صندوق های بازنشستگی؛ چالشی برای سال های آینده

عصرآزادی آنلاین/ سید فرید پیمان، مدیر مسئول

با افزایش جمعیت سالمندی و افزایش تصاعدی ورودی جمعیت تحت پوشش به صندوق‌های بازنشستگی، امروزه این صندوق‌ها به یکی ازچالش‌های مهم کشورمان تبدیل شده‌اند. ناترازی ورودی و خروجی و منابع و مصارف، سیاست‌گذاری هایی که بدون درنظر گرفتن بارمالی و محاسبات بیمه‌ای برای صندوق‌ها انجام شده و می‌شود، دخالت دولت‌ها و کاهش استقلال صندوق‌ها، تعداد زیاد صندوق‌هایبازنشستگی و تنوع قوانین و مقررات آن‌ها در کشور از جمله دلایل ایجاد این چالش است.

صندوق بازنشستگی کشوری به عنوان دومین صندوق بزرگ بیمه‌ای اکنون بیش از یک میلیون و ۷۰۰ هزار بازنشسته را تحت پوشش داردکه بازنشستگان و از کارافتادگان ۵۲ درصد افراد تحت پوشش این صندوق را شامل می‌شوند.

براساس داده‌های آماری صندوق بازنشستگی کشوری، بیش از ۲ میلیون و ۶۱۰ هزار نفر با عنوان افراد بازنشسته، ازکارافتاده، وراث،وظیفه ‌بگیر و افراد کسورپرداز در جدیدترین داده‌های آماری به عنوان افراد بهره‌مند از خدمات این صندوق بیمه‌ای محسوب می‌شوند.

طبق آمارهای موجود صندوق بازنشستگی کشوری، تعداد افراد بازنشسته تحت پوشش ۸۱ درصد، متوفیان ۱۸ درصد و از کارافتادگاننیز یک درصد افراد حقوق بگیر تحت پوشش صندوق بازنشستگی را تشکیل می‌دهد همچنین در بخش متوفیان با ۱۸ درصد کل افرادمشمول صندوق بازنشستگی، ۱۴ درصد را بازنشستگان متوفی و چهار درصد را شاغلان متوفی شامل می‌شوند. این در حالی است کهمدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری می گوید:« در دنیا به ازای هر ۶ یا ۷ نفر شاغل در دستگاه‌های اجرایی یک نفر بازنشستهفعالیت دارند که از محل کسور بخشی از منابع، هزینه‌های مربوط به آنها تامین منابع می‌شود که در این بخش اتفاق خوبی برای صندوقبازنشستگی رخ نداده است زیرا تعداد بازنشستگان و شاغلان صندوق بازنشستگی کشوری همتراز نیستند یعنی به ازای یک نفر شاغل۶ یا ۷ نفر بازنشسته داریم.»

استفاده از منابع مازاد حق بیمه ها توسط دولت ها هم به این چالش افزوده است و با همین روندی که پیش رفته است شکاف ناترازی بهدلیل افزایش تعداد بازنشستگان بیشتر خواهد شد.

از طرفی دیگر در سال‌های گذشته وابستگی صندوق‌های بازنشستگی به بودجه به یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های سیاستگذاران اقتصادیتبدیل شده است.

بنابراین کارشناسان معتقدند که اجرای نظام لایه‌بندی و تصمیم‌گیری‌های بجا و درست نهادهای سیاست‌گذار، سرمایه‌گذاری‌های بهینه وسودآور اقتصادی و ایجاد تعادل بین ورودی و خروجی، می‌تواند به آرامش صندوق‌های بازنشستگی و بازنشستگان آن‌ها منجر شود درغیر این صورت بایستی نظاره گر چالش عجیب ناترازی صندوق های بازنشستگی در سال های پیش رو خواهیم بود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.