نقش کلیدی ترکیه در تامین انرژی اروپا

ترکیه راه را برای تبدیل شدن به هاب گازی هموار می کند.

عصرآزادی/ از دکتر سید جلال ابراهیمی- مدیر مرکز تحقیقات و پژوهش ایران و ترکیه

 ترکیه در طول سال با 4 کشور اروپایی قرارداد گاز امضا کرد، قراردادهای صادراتی گاز با کشورهای بلغارستان که در ژانویه امضا شد و شامل صادرات 5/1 میلیارد متر مکعب گاز طبیعی از ترکیه به بلغارستان است و مدت اجرایی آن 13 سال میلادی است، در همین حال ترکیه طی قرارداد دیگری گاز طبیعی از طریق خط لوله به یونان میفرستد که نقش اساسی در تامین نیاز انرژی یونان دارد. با امضای سومین قرارداد تامین گاز طبیعی مجارستان با حجم 275 میلیون متر مکعب ترکیه را برای تبدیل شدن به یک هاب گازی در حوزه اروپایی هموار کرد و نیز ترکیه با رومانی قرارداد تامین گاز طبیعی امضا کرد که روزانه 4 میلیون متر مکعب گاز به آن کشور صادر کند.

 ترکیه چهارمین قرارداد صادرات گاز را نیز با ملداوی منعقد کرد که روزانه 2 میلیون متر مکعب گاز طبیعی به آن کشور صادر خواهند کرد.

تنظیم و امضا این قراردادها پرده اول اجرای عملیات برنامه ریزی شده برای ایجاد هاب تامین گاز و تجاری سازی آن برای ترکیه است که از سوی برنامه ریزان اقتصادی ترکیه اجرایی گردید، در حالیکه ترکیه تولید کننده گاز نبوده و با یک دکترین اقتصاد صادراتی مواد طبیعی، اقلام معدنی و … کشور های دیگر را وارد کشور کرده و یا ارزش افزوده صادر میکند.

عملی شدن این دکترین صادراتی نتیجه یک تعامل اقتصاد سیاسی و مراودات دیپلماتیک و ارتباط سیاسی با کشورهای اروپایی و مناطق نفتخیز در چهارچوب حفظ منافع مشترک و همچنین حرکت مسیر دیپلماتیک در معادلات سیاسی روز و انجام بازی های سیاسی کاملاً برنامه ریزی شده است.

ترکیه با یک برنامه ریزی منظم اقتصاد سیاسی با استحکام بخشی به مراودات اقتصادی و سیاسی با کشورهای نفت خیز خاورمیانه نقش کلیدی در تامین انرژی اروپا ایفا خواهد کرد. درحالیکه که خود ترکیه گاز خود را از کشورهای حوزه دریای خزر، امارات و عراق تامین میکند.

پرده دوم سیاسی اقتصادی ترکیه بخصوص در حوزه آذربایجان تبدیل ترکیه به یک کریدور بین شرق و غرب است که محقق شده است، در انجام و ساختار اجرائی این کریدور گاز جنوبی، ترکیه از شرایط سیاسی دور شدن روسیه از اروپا بخصوص بعد از جنگ اوکراین بهره جسته است.

لزوماً باید یادآور شد که اروپا درصدد پرکردن شکاف خلاء روسیه از بازار انرژی اتحادیه اروپا از طریق لیبی، الجزایر و مصر است که پر کردن این خلاء و شکاف به چند سال زمان نیاز دارد درحالیکه زیر ساختهای بوتاش (Botaş) و تاناپ (Tanap) ترکیه میتواند بسرعت 10 الی 15 میلیارد متر مکعب گاز به اروپا انتقال دهد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.