اهمیت رفع موانع تولید در توسعه واحدهای صنعتی آذربایجان شرقی از نگاه "عصرآزادی"

اهتمام آذربایجانی ها برای افزایش توان صنعتی

عصرآزادی آنلاین/ شهرام صادق زاده

آذربایجان شرقی به عنوان یکی از سه استان نخست کشور از نظر قدمت تاسیس واحدهای صنعتی و تولیدی مادر در سالهای دور، ظرفیت های کم نظیری برای کمک به اشتغال زائی جوانان و افزایش ثروت دارد که تحقق آن نیازمند حمایت اصولی و منطقی از بخش تولید و صنعت خطه آذربایجان است.
این استان بیش از ۴ هزار واحد تولیدی و صنعتی دارد که شمار چشمگیری از آنها در سال‌ های اخیر به‌ دلیل تحریم‌ ها با مشکل کاهش ظرفیت تولید مواجه بوده و یکی از مهم‌ ترین ماموریت‌ های دولت سیزدهم رفع این مشکلات و احیای مجدد واحدهای صنعتی راکد در کشور بوده است که باید در پایان دوره چهار ساله مشخص شود که وعده های انتخاباتی تا چه حد محقق گردیده است.
در حقیقت، آذربایجان با داشتن نعمت‌ های خدادادی و انسان‌ های دلسوزی همچون فعالان عرصه‌ تولید و صنعت که حاضرند در راه خدمت به آذربایجان از مال و سرمایه‌ خود نیز بگذرند بهترین ظرفیت برای تحقق هدف رشد اقتصادی ۸ درصدی بوده و مردم این دیار نیز می‌ توانند در سایه‌ خدمت رسانی دولت و تلاش فعالان بخش خصوصی، بعد از سالها، از زیر بار فشار تورم و گرانی افسارگسیخته رهایی یابند به شرطی که موانع سنگی موجود از مسیر صنعت مردان برداشته شود…

◾️چالش اول

تولید، اقتصاد و اشتغال جزو کلید واژه‌ هایی هستند که در سالهای اخیر همواره مورد تاکید رهبری و سایر مسئولان علیرتبه کشور قرار گرفته است که همانا بدون تردید یکی از مهم‌ ترین مشکلات فعلی حاکم بر کشور، مشکلات بخش تولید و چالش‌ هایی است که فعالان این عرصه یا به اصطلاح بهتر، تولیدکنندگان با آنها دست و پنجه نرم می‌ کنند و مدت هاست که از این مشکلات شاکی هستند و کسی به دادشان نمی رسد.
در واقع، فعالان بخش خصوصی که از سوی مسئولان با عنوان سربازان جبهه‌ اقتصادی نیز یاد می‌ شوند همواره نشان داده‌ اند که در کنار بحث کسب سود و درآمد و حتی بیشتر از این موضوع، در راه حل مشکلات معیشتی، اقتصادی و اشتغال مردم به ویژه جوانان کشور نقش مهمی دارند و شاید با کمترین چشمداشت با پای کار آوردن سرمایه‌ خود هدفی به جز رفع مشکلات معیشتی کشور ندارند.
ظرفیت های صنعتی و معدنی آذربایجان شرقی بسیار بالا و تاثیرگذار است که در مقاطع مختلف تاریخی نیز خود را به خوبی نشان داده است به طوری که همواره پیشران صنعت و معدن و همان طور تجارت در سطح کشور بوده است.
بسیاری از صنایع مادر ایران مانند ماشین سازی، تراکتورسازی، پیستون سازی، بلبرینگ سازی، لیفتراک سازی، ایدم، چرخشگر، ایران خودروی تبریز، سایپای آذربایجان، پتروشیمی توسط نیروهای انسانی متخصص در این استان بنیان گذاری شده و اکنون نیز بخش خصوصی ۹۵ درصد صنعت آذربایجان را مدیریت می کند که بر این اساس، انتظارات و مطالبات مردمی نیز از این حوزه فراوان و البته منطقی است.
در حقیقت، وجود بستر، زیرساخت ها، پیشینه صنعتی و تمایل به سرمایه گذاری در آذربایجان شرقی آمادگی برای توسعه و پیشرفت صنعتی، معدنی و اقتصادی را در این استان مهیا کرده است که نیاز به حمایت بیشتر دارد به طوری که ابرپروژه های مختلف در مناطق مختلف این دیار باید در زمان مناسب به سرانجام برسند وگرنه برای صنایع فعلی زیان آور خواهد بود.

◾️چالش دوم

رئیس کمیسیون صنایع، انرژی و احداث اتاق بازرگانی تبریز، تامین انرژی را دغدغه اصلی واحدهای صنعتی آذربایجان شرقی عنوان کرد و گفت: برای توسعه تولید وابسته به انرژی هستیم و این امر به‌ خصوص در صنایع معدنی و فلزات محسوس‌ تر است.
“یونس اکبرپور پایدار” افزود: بر اساس قانون از سال‌ جاری واحدهای تولیدی بالای یک مگاوات مصرف برق، طبق قانون به ازای هر یک مگاوات مصرف مازاد، یک درصد جریمه خواهند شد و این یک هشدار برای واحدهای صنعتی است و لذا مجبوریم ناترازی انرژی را به نحوی جبران کنیم چرا که سرمایه‌ گذاری ارزان‌ تر از مبالغ جریمه خواهد بود.
وی با اشاره به اینکه واحدهای صنعتی مجبور به تولید انرژی هستند، بر لزوم تشکیل کنسرسیوم یا مجموعه‌ هایی برای تامین انرژی تجدیدپذیر در سطح استان تاکید کرد و یادآور شد: تنها کاری که می توانیم انجام دهیم این است که در جلسات مختلف سعی کردیم با ارائه اعداد و ارقام، جامعه صنعتی را نسبت به قضیه تامین انرژی حساس نماییم.
رئیس کمیسیون صنایع، انرژی و احداث اتاق تبریز تاکید کرد: روز به روز مصرف انرژی افزایش می‌ یابد اما هیچ اقدامی از سوی دولت برای افزایش ظرفیت برق انجام نمی شود و به‌ همین دلیل نیاز است تا بخش خصوصی در این راه قدم بردارد و شرکت‌ هایی که توان راه اندازی و هدایت نیروگاه­ ها را دارند، یا پیش از این چنین مسیری را طی کرده‌ اند، سایر صنایع را راهنمایی کنند.

◾️چالش آخر

بر اساس آمارهای تیم اقتصادی آذربایجان شرقی، در ۵ ماهه نخست سال جاری حدود ۵۶ واحد تولیدی و صنعتی احیا شده اند که از این تعداد، ۱۵ مورد در داخل شهرک ها و نواحی صنعتی سطح استان بوده و ۱۵ واحد دیگر نیز خارج از آنها جان دوباره ای گرفته و ۲ واحد در منطقه آزاد ارس، ۱۷ واحد در حوزه کشاورزی و ۷ واحد معدنی نیز در مسیر بازگشت به چرخه تولید قرار گرفته اند که در میان مشکلات متعدد واحدهای صنعتی، خبر امیدوارکننده ای است و باید سرعت فعلی احیای بخش صنعت بیش از پیش افزایش یابد.
به اعتقاد فعالان حوزه تولید، در حال حاضر نیاز برق واحدهای صنعتی به‌ صورت کامل تامین نمی‌شود و یک روز در هفته قطعی برق وجود دارد و لذا ضروری است که بخش خصوصی برای رفع نیاز خود باید به این موضوع ورود کند.
این در حالی است افرادی که قبلاً به این موضوع ورود کرده و به تولید برق پرداخته‌ اند همچنان قطعی یک روز در هفته را تجربه می کنند و تنها پاسخی که به اعتراض آنها داده شده این است که برقی که شما به شبکه ارائه می‌دهید بحث دیگری است و ربطی به قطعی برق واحدهای صنعتی ندارد.
آنها می گویند اگر سیاست وزارت نیرو در این خصوص تغییر نیابد موضوع نحوه قطعی برق واحدهای تولیدی زیر سوال خواهد رفت.
پیشکسوتان حوزه تولید در آذربایجان شرقی اذعان دارند برای اینکه تولید برق توجیه اقتصادی داشته باشد باید از برق تولیدی به شبکه ارائه داده شود و اگر وزارت نیرو همان روال سال قبل را در این خصوص پیش گیرد، تنها مشکل وزارت نیرو حل می‌ شود و مشکل برق واحدها از بین نخواهد رفت.
بدین ترتیب و طبق مشاهدات فعلی، تا سال ۱۴۲۰ با این حجم از سرمایه‌ گذاری و سیاست دولت در استانهای مختلف و بخصوص مستعد بخش صنعت، قطعی برق و گاز به‌ شدت افزایش خواهد یافت بنابراین شاید برق برای کشور یک مزیت بود اما اکنون به چالش و تهدیدی تبدیل شده که تا وقتی که دولت برای ناترازی انرژی اقدامات فوری انجام ندهد همین آش و همین کاسه حکمفرما خواهد بود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.