در نشست انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازان خودرویی کشور در تبریز مطرح شد؛

زنگ خطر نابودی قطعه‌ سازان کشور به صدا درآمد

عصرآزادی/ سرویس اقتصادی: نشست مشترک هیئت مدیره انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازان خودروی کشور با هیئت مدیره انجمن قطعه‌ سازان آذربایجان‌ شرقی در اتاق بازرگانی تبریز برگزار شد.
سهم عمده تولید خودروی کشور مربوط به بخش خصوصی است
دبیر انجمن قطعه‌سازان خودروی کشور در نشست مشترک با اعضای هیئت مدیره انجمن قطعه‌سازان استان آذربایجان‌ شرقی بر لزوم اتحاد و همدلی بین انجمن‌ های تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌ سازان خودرو تاکید کرد.
“آرش محبی‌ نژاد” با بیان اینکه تولید کل خودروسازی تا پایان مرداد ماه سال ۱۴۰۲ نسبت به بازه زمانی مشابه در سال گذشته افزایش یافته است گفت: سهم عمده تولید خودرو در کشور طی این مدت مربوط به خودروسازان بخش خصوصی بوده است.
وی با تاکید بر اینکه زنگ خطر شرایط فوق بحرانی در صنعت خودرو و قطعه‌ سازی کشور به صدا درآمده است افزود: صنعت خودروسازی نیازمند نقشه راه مشخص و سیاست گذاری واحد و متمرکز است لذا بار اصلی این بحران بر دوش زنجیره تامین خودروسازی قرار گرفته است.
دبیر  انجمن قطعه‌سازان خودروی کشور، انقباضی عمل کردن بانک‌ ها و کمبود ارز را از تهدیدهای جدی صنعت خودروسازی کشور دانست و یادآور شد: این انجمن در راستای انجام وظایف خود مبنی بر ایجاد ارتباط بین قطعه‌سازان و خودروسازان کشور و سایر نهادهای ذیربط در این سالها با مذاکرات و مکاتبات، مشکلات، چالش‌ ها و هشدارها را به خودروسازان، وزارت صمت، وزارت اقتصاد، نمایندگان مجلس و سایر مجموعه‌ های تصمیم گیر و تصمیم‌ ساز کشور به دفعات منعکس کرده اما متاسفانه تاکنون نتیجه قابل توجهی را شاهد نبوده‌‌ ایم.
محبی‌ نژاد در خصوص واردات خودروی کارکرده به کشور نیز اظهار کرد: عدم اطلاع از سابقه این خودروها و نحوه نگهداری آنها، عدم دسترسی به قطعات یدکی اصل در بازار یدک به دلیل قیمت بالا و جایگزینی با قطعات متفرقه و بی‌ کیفیت، تنوع و گستردگی خودروهای کارکرده در مقابل عدم وجود نمایندگی خدمات پس از فروش از جمله چالش‌ های واردات خودروی کارکرده به کشور به شمار می‌ روند.
وی اضافه کرد: با آزادسازی واردات خودروی نو به جای خودروی دست دوم، خودروهای مالکین فعلی به‌ عنوان خودروی دست دوم در داخل کشور عرضه می‌ شود و فضای رقابتی بازار در خودرو تسهیل خواهد شد.
سبد صنعت قطعه‌ سازی کشور هر روز کوچکتر می‌ شود
رئیس انجمن قطعه‌سازان استان آذربایجان‌شرقی نیز در این نشست به دغدغه‌ ها و چالش‌ های قطعه‌ سازان اشاره کرد و گفت: سبد صنعت قطعه‌ سازی به‌ دلیل فشارها هر روز کوچکتر می‌ شود.
یونس اکبرپور پایدار با اشاره به سختگیری های سازمان بازرسی تعزیرات حکومتی و ضبط کالا یا جریمه شرکت‌ ها بر لزوم تسهیل شرایط فعالیت صنعتگران تاکید کرد.
وی، ثبت کد رهگیری برای قطعات خودرو را یکی دیگر از چالش‌ های این صنعت دانست و اضافه کرد: ثبت کد رهگیری برای محصولات علاوه بر اینکه پروسه ای زمانیر است، هزینه تولید را افزایش می دهد لذا در این خصوص لازم است تا حداقل محصولاتی‌ که به خودروسازان عرضه می شوند، کد رهگیری اخذ نکنند.
اهتمام شرکت شهرک‌ های صنعتی در توسعه صنایع کوچک و متوسط
رئیس شرکت شهرک‌ های صنعتی استان با بیان اینکه آذربایجان‌ شرقی بین کلانشهرها، بیشترین حجم سرمایه‌ گذاری توسط بخش خصوصی را دارد گفت: حدود ۹۴ درصد صادرات صنعت این استان در دست بخش خصوصی است.
سعید مطلب‌ زاده بر اهتمام شرکت شهرک‌ های صنعتی استان در توسعه صنایع کوچک و متوسط تاکید کرد و افزود: ایجاد خوشه‌ صنایع یکی از عوامل تاثیرگذار در توسعه واحدهای صنعتی است که خوشبختانه از اواخر دهه ۸۰ خوشه قطعات خودرو در آذربایجان شرقی راه‌ اندازی شده است.
وی ضمن ابراز خرسندی از فعالیت مستمر و مطالبه‌ گری انجمن قطعه‌ سازان خودروی آذربایجان‌ شرقی تاکید کرد: این انجمن یکی از ارکان تصمیم‌ گیری برای ارائه BDS برای ورود به شرکت ها هستند.
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.