فرسودگی زیر ساخت ها در کشور؛ نیازمند جذب سرمایه گذاری!

عصرآزادی آنلاین/ سید فرید پیمان – مدیر مسئول

بیش از ۱۰ سال است که بودجه دولت اکثراً صرف بودجه جاری می شود و بودجه عمرانی آن قدر ناچیز است که حتی کفاف جبران استهلاک زیرساخت های موجود را نمی کند. جاده ها، ساختمان مدارس، دانشگاه ها، بیمارستان ها، ماشین آلات، هواپیماها، ناوگان حمل و نقل،ادارات دولتی و عمومی همگی دچار این وضعیت شده اند.

فرسودگی اتوبان ها باعث شده است تردد در آنها انواع خسارات جانی و مالی را به مردم وارد نماید. فرسودگی ناوگان حمل و نقلعمومی نیز اعم از هواپیما و ماشین آلات علاوه بر خطر جانی موجب تحمیل هزینه های سنگین مالی بر پیکره اقتصاد کشور می گردد. جلوگیری از افزایش عوارض جاده ای و ایجاد تفکری که نتیجه آن قیمت گذاری دستوری بلیط هواپیما و حمل و نقل عمومی و عدم افزایش آن، باعث نابودی اتوبان ها و جلوگیری از نوسازی ناوگان حمل و‌نقل عمومی از جمله هواپیما توسط شرکت های هواپیمایی و ناوگان حمل و‌نقل عمومی شده است البته موضوع تحریم های گسترده و نقش آن در این معضل را نمی توان نادیده گرفت.

در این مدت دستورالعمل های حفظ و نگهداری زیرساخت ها و هزینه استهلاک آنها رعایت نشده است. در صورتی که اگر دستورالعملحفظ و نگهداری زیر ساخت ها رعایت می شد علاوه بر جلوگیری از استهلاک شدید و خرابی آن، به طولانی تر شدن عمر مفید آنها کمک می شد.

در سال های اخیر که کشور با کمبود سرمایه و سرمایه گذاری روبه رو است حفظ، تعمیر و نگهداری زیرساخت ها اهمیت دو چندان پیدامی کند و هزینه غفلت از آن برای کشور ما گران تر از قبل شده است.

جذب سرمایه و هدایت آن به سمت زیر ساخت ها نیاز اساسی کشور می باشد و لازم است هم اکنون که سیاست حاکمیت در برطرفنمودن موانع سرمایه گذاری و جذب آن است با خنثی نمودن و رفع تحریم ها زمینه را برای بهبود وضعیت اقتصادی کشور که باعث بهبودوضعیت سرمایه گذاری می گرددایجاد نمود.

در واقع باید سرمایه گذاری در زیرساخت ها را برای نگهداری و به روز نمودن آنها افزایش داد تا با این کار جلوی هدر رفت سرمایه هایملی چه از نظر کیفی و چه از نظر کمی گرفته شود.

اما اینکه بودجه عمرانی و هزینه کرد در پروژه های زیر ساختی کشور افزایش یابد مستلزم بهبود وضعیت اقتصادی کشور است و اینامر اتفاق نمی افتد مگر با ایجاد رونق اقتصادی و مهار تورم. لازمه این موضوع هم رفع موانع بین المللی از جمله تحریم های گسترده برعلیه کشورمان می باشد. بنابراین سیاست دولت در برطرف نمودن این موانع امری کلیدی در بهبود وضعیت زیر ساخت ها می باشد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.