چالش عرضه نان در آذربایجان شرقی و مشکلات کشوری آن از زاویه "عصرآزادی"

مردم ناراضی نانوا ناراضی

عصرآزادی آنلاین/ شهرام صادق زاده

وضعیت عرضه نان در سطح کشور به جایی رسیده که اعتراض اخیر روزنامه دولت را نیز باعث شده و علیرغم تاکید همیشگی این رسانه بر گل و بلبل بودن وضع موجود، از عرضه نان با دو برابر نرخ مصوب توسط برخی از نانوایی‌ ها انتقاد کرده است.
در حقیقت، به‌ رغم تلاش‌ هایی که قرار بود برای ثبات قیمت نان و ساماندهی امور نانوایی‌ ها انجام گیرد اما، ظاهراً برخی نانوایان کاهش وزن چانه نان، کاهش تایم پُخت روزانه، افزودن نرخ کنجد به ازای دو برابر قیمت خود نان و غیره را بدون هیچگونه واهمه از برخوردهای قانونی سرلوحه امور خود قرار داده اند!
از سوی دیگر، برخی از نانوایی ها از قیمت دستوری دولت برای عرضه نان گلایه داشته و معتقدند که قیمت تمام شده فعلی نان با هزینه های سرسام آور واحدهای نانوایی، بیش از نرخی است که اکنون به فروش می رسد و حتی چند واحد نانوایی در برخی از شهرهای آذربایجان شرقی از جمله تبریز تعطیل شده اند که به طور حتم بازهم چوب بی برنامگی مسئولان مربوطه، بر نان سفره مردم تاثیر خواهد گذاشت…

◾️نان اول

مسئولان اجرایی حوزه نان در تبریز می گویند که برای ساماندهی و شناسنامه دار کردن ۸٠٠ واحد نانوایی جدید اقدام می کنند تا تعداد نانوایان به دو هزار و ۵٠٠ واحد فعال با مجوز رسیده و شاید تعادل پخش واحدهای نانوایی در مناطق و شهرک های جدید به حد نرمال خود برسد.
از قرار معلوم، ۲٠٠ واحد از نانوایان برای بهسازی و تجهیز به دستگاه های اتوماتیک برای پخت یکنواخت و جلوگیری از دور ریز بیش از حد آن با اخذ تسهیلات بانکی از بانک سپه مجاب شده اند که از ساعت ۵:۳٠ صبح پخت نان را آغاز کنند.
اخیراً حرف و حدیث هایی در مورد جریمه های سنگین نقدی از سوی دادگاه، تذکر، پلمپ و ابطال پروانه اشتغال از سوی اتحادیه برای برهی از واحد های نانوایی سطح آذربایجان شرقی مطرح می شود که گویا دلایل متعددی در این موضوع دخیل بوده است که مهمترین آن طبق تاکید فرماندار وقت تبریز در ماه رمضان سال گذشته برای افزایش ساعات کاری و حذف تعطیلی واحدها بوده که از آنجایی که سهمیه آرد، افزایشی نداشت و نانوا مجبور می‌ شد تا تعداد سهمیه را بر روزهای بیشتری تقسیم کند مسلماً در ماه بعد با مشکل کسری آرد مواجه بود، علت بعدی هم تعطیلی های خودسرانه برخی واحدها و ثبت به عنوان تخلف در سیستم ساماندهی نانوایان موسوم به نانینو بود که این مورد نیز مربوط به آمار سه ماهه اول امسال بود و مورد بعدی نیز، فروش آزاد آرد در تعدد انگشت شماری از نانوایی هایی که کسری آرد نوبت پخت روزانه داشتند و کم فروشی در وزن هر قرص نان را شامل می شد انجام گرفته و به مجازاتی منجر شده که اغلب شهروندان بر آنها تاکید داشته اند.
طبق تحقیقات به عمل آمده، یک مشکل اصلی نانوایان که همواره بر آن تاکید دارند، عدم توجیه اقتصادی پخت نان برای آنهاست، به طوری که می گویند یک نانوا با توجه به ثبات قیمت نان و افزایش کرایه مغازه، دیگر توان ادامه کار را ندارند و همین امر امسال منجر به تعطیلی چهار واحد از نانوایی ها در سطح مناطق شرقی تبریز شده است.

◾️نان دوم

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی آذربایجان شرقی با اشاره به راه اندازی سامانه نانینو از ابتدای سال ۱۴٠۱ در جهت هدفمندسازی یارانه آرد و نان به همت و نظارت وزارت اقتصاد و دارایی معتقد است: تمام امور خرید و فروش، قیمت و تعداد انواع نان به صورت مستقیم از این طریق کنترل می شود.
علیرضا شاهدی افزود: به گفته متولیان امر این سیستم کاملاً هوشمند بوده و کلیه فروش قیمت نان در واحد مربوطه طبق تعریف نرخ در سامانه، تعداد فروش نان مشخص می گردد و تنها باید بر نحوه اجرای آن نظارت داشت تا از جنبه اجرایی دچار مشکل نشود.
وی در مورد وجود نواقصات و اشکالات در سیستم نانینو اضافه کرد: به علت عدم تکمیل اجرای روند کار این سامانه، برخی نانوایان مبادرت به انجام تخلفاتی از جمله دریافت اضافه مبلغ از کارت های مشتریان کرده اند و در مقابل با پرداخت وجه نقد فروش تعداد نان واحد خود را به حد نصاب رسانده و از این طریق آرد فروشی می کنند.
شاهدی با اشاره بر فعالیت دو هزار و ۵٠٠ واحد نانوایی در تبریز تاکید کرد: تفاوت ۱۰ برابری نرخ آرد یارانه ای و آزاد منجر به حرکت فرد خاطی به سمت فروش آرد آزاد و در نتیجه تخطئی او از قوانین می شود که البته این امر فقط به نانوایان محدود نمی شود و بنا به فاصله فاحش قیمت آرد دولتی و آزاد زمینه ساز ایجاد تخلف در بین خریداران سهمیه یارانه ای آرد از کارخانجات هم می شود.
وی یادآور شد: قبل از فصل خرید گندم به ازای هر کیلو آرد ۲٠ هزار تومان یارانه از جانب دولت به دارندگان سهمیه اختصاص می یافت و البته اخیراً با افزایش ۲۵ درصدی قیمت خرید گندم دولت از کشاورزان قطعاً این مبلغ نیز افزایش خواهد یافت.

◾️نان آخر

وضعیت نامناسب عرضه نان در تبریز همانند سایر شهرهای آذربایجان شرقی، داد مردم را درآورده و روزی نیست که شهروندان در اقصی نقاط این کلانشهر به خاطر بی نظمی و نا به سامانی پخت نان با آسودگی خاطر به خرید نان بپردازند به طوری که صف های مقابل نانوایی ها و بی اعتنایی نانوایان به این امر، موجب گلایه مردم می گردد.
فرماندار تبریز با تاکید بر راه اندازی مجتمع های نان تلاش دارد تا با پیگیری جدی و حل برخی موانع موجود در رابطه با مجتمع های نان و بازارچه های محلی شهرداری تبریز این مشکل را مرتفع کند.
یونس فاتح معتقد است: با همکاری سازمان میادین شهرداری تبریز مجتمع های تولید نان که میزان پخت را افزایش می دهد ایجاد کرده ایم که این امر می تواند راهکاری برای کاهش صف های طولانی نان باشد.
وی، کیفیت ‌بخشی به نان و ارتقای وضعیت تولید آن را اولویت برنامه ‌های بعدی فرمانداری دانست و اظهار داشت: برای همین منطور راه ‌اندازی اینگونه مجتمع‌ ها برای سهولت و راحتی مردم در دسترسی به نان‌ های تولیدی در دستور کار است تا با حمایت از صنف نانوایی، روند ارائه مجوزهای دریافتی از سوی سازمانها را با عقد تفاهم نامه آسان تر نماییم.
با توجه به نواقص طرح هدفمندسازی نرخ آرد و نان به نظر می رسد با خرید و فروش آرد در بازار سیاه و گاهاً جریمه های سنگین میلیاردی برخی واحدهای نانوایی، تنها متضرر این آشفته بازار، شهروندان هستند زیرا حتی اگر قیمت نان در آذربایجان شرقی به مانند ۱۳ استان دیگر با طرح آزادسازی روبرو شود باز هم مردم باید تاوان تفاوت نرخ یارانه و آزاد آن را پرداخت کنند.
بدین ترتیب، باید منتظر ماند و دید تدبیر متولیان نان در مقابل این وضعیت نامناسب نان در سطح آذربایجان شرقی چیست و آیا با بحث آزادسازی نرخ نان و گرانی این کالای ضروری عموم مردم، مشکل بحران نان و افت کیفیت آن کِی و چگونه حل می شود!

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.