شانزدهمین همایش ملی انجمن دیرینه‌ شناسی ایران به میزبانی دانشگاه تبریز از نگاه "عصرآزادی"

آذربایجان شرقی بهشت دیرینه جهان

عصرآزادی آنلاین/ شهرام صادق زاده

دانشگاه تبریز به‌ عنوان دومین دانشگاه باسابقه ایران پس از دانشگاه تهران در سال ۱۳۲۶ تأسیس شده و بیش از ۷ دهه به ارائه‌ خدمات علمی و تربیت اساتید برجسته کشور پرداخته است که همواره در تمام تحولات اجتماعی، فرهنگی و سیاسی معاصر نقش اساسی داشته و از برترین دانشگاه‌ های کشور در مسائل مختلف محسوب می‌ شود.
دانشکده‌ علوم طبیعی این دانشگاه نیز سابقه‌ دیرینه‌ ای در پرورش محققان رشته‌ های ریاضی، شیمی، فیزیک، زیست‌ شناسی و زمین‌ شناسی دارد که گروه زمین‌‌ شناسی آن از سال ۱۳۴۸ تشکیل یافته و دانشکده‌ علوم طبیعی دانشگاه تبریز در حال حاضر به ریاست احمد جهانگیری در ۹ گرایش در مقطع کارشناسی ارشد و سه گرایش در مقطع دکتری در حال فعالیت است.
به اعتقاد او، دانشکده‌ علوم طبیعی دانشگاه تبریز در این سالها همکاری‌ بسیاری در برگزاری کنفرانس‌ ها و همایش‌ ها با انجمن‌ های علمی کشور داشته و اخیراً نیز میزبان اساتید رشته‌ دیرینه‌ شناسی سایر استانها بود تا با تبادل نظر متخصصان برجسته پیرامون مباحث جاری این حوزه، از دانش علم روز در شناسایی و اهمیت دیرینه شناسی استفاده گردد…

◾️حضور ۷۰ شرکت کننده و ارائه‌ ۵۰ مقاله به دبیرخانه همایش

دبیر علمی شانزدهمین همایش انجمن‌ های دیرینه‌ شناسی ایران با اشاره به اینکه دیرینه‌ شناسی یکی از مهم‌ ترین گرایش‌ های زمین‌ شناسی است گفت: دیرینه‌ شناسی امروزه یک علم ترکیبی است و از روش‌ های توسعه‌ یافته‌ علوم و فنون مختلف از جمله علوم پایه، سنجش از دور، فناوری اسکن، مدل‌ سازی رایانه‌ ای، هوش مصنوعی و غیره استفاده می‌کند که موفق شدیم در دانشگاه تبریز برای اولین بار با استفاده از هوش مصنوعی برای مطالعه‌ فسیل‌ استفاده نماییم.
اکبر سهرابی افزود: جامعه‌ دیرینه‌ شناسی با چالش‌ هایی هم مواجه بوده و مجوز جذب دانشجویان کارشناسی ارشد در گرایش فسیل شناسی و چینه‌ شناسی برای بسیاری از دانشگاه‌ های کشور لغو شده که با توجه به اهمیت این گرایش، تصمیم مذکور صدمات جبران ناپذیری را به جامعه‌ علمی چینه شناسی، فسیل شناسی و حتی زمین شناسی وارد می کند و امیدواریم راهکارهایی مناسب برای حل این مشکل ارائه گردد.
وی اضافه کرد: خوشبختانه کشور ما از نظر فسیلی بسیار غنی است و آذربایجان شرقی نیز از نظر فسیل‌ های مهره داران و بی‌ مهره‌ ها، مخصوصاً پستانداران میوسن در شهرستان مراغه، اطراف تبریز و ورزقان بسیار غنی است؛ به ‎‌طوری که مراغه به‌ عنوان بهشت فسیل مهره‌ داران شهرت یافته است.

◾️کشف حدود ۵ هزار نمونه‌ فسیلی مهره‌ دار در مناطق آذربایجان شرقی

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی نیز گفت: این سازمان در راستای حفاظت و شناخت تاریخ گذشته‌ زمین، اقدامات متعددی را در طول سالیان متمادی انجام داده؛ به‌ طوری که یکی از اقدامات اساسی آن، پذیرفتن مسئولیت حفاظت، کاوش و مطالعه‌ فسیل‌ های مهره‌ دار است.
شهنام اشتری افزود: اولین اثر طبیعی ملی فسیلی مراغه در سال ۱۳۸۴ از طرف شورای عالی حفاظت محیط زیست کشور تصویب شد و اولین مرکز تحقیقات دیرینه‌ شناسی در شهرستان مراغه برای تحقیق دانشمندان در زمینه‌ علم دیرینه‌ شناسی در حال احداث بوده و در سال جاری اعتبار لازم جهت تکمیل این مجموعه درحال جذب می‌ باشد.
وی اضافه کرد: از سال ۱۳۸۴ تاکنون حدود ۵ هزار نمونه‌ فسیلی مهره‌ دار در سالهای گذشته حفاری، کشف و استخراج شده و سازمان حفاظت محیط زیست استان آمادگی خود را جهت همکاری با دانشگاه‌ ها وگروه‌ های زمین شناسی در خصوص مطالعه و ارائه‌ پایان نامه‌ اعلام می‌ کند و تاکنون در تهیه‌ ۱۶ پایان نامه‌ کارشناسی ارشد و ۷ رساله‌ دکتری از دانشجویان حمایت کرده‌ ایم.

◾️ضرورت جلوگیری از حفاری و کشف آثار فسیلی توسط سودجویان

رئیس انجمن دیرینه‌ شناسی ایران نیز از تاسیس این تشکل از سال ۱۳۸۴ به‌ عنوان یک مجموعه‌ غیرانتفاعی و زیرمجموعه‌ کمیسیون انجمن‌ های علمی وزارت علوم گفت: با توجه به غنای آذربایجان شرقی در بحث فسیل‌ شناسی، این سومین همایشی است که در این استان برگزار می‌شود به‌ طوری که تاکنون شهرهای جلفا و مراغه میزبان این همایش بوده‌ اند و حتی اکنون مسئولان دانشگاه مراغه مجدداً خواستار میزبانی از این همایش در دوره‌ بعدی هستند که علت این موضوع، وجود جلوه‌ های زیبای دیرینه‌ شناسی در آذربایجان شرقی است و این استان سزاوار میزبانی های متوالی است.
عباس قادری اضافه کرد: همواره در سال‌ های اخیر تلاش کرده‌ ایم بیش از پیش اهمیت برش‌ های چینه‌ شناسی را به دنیا معرفی نماییم و تاکنون برش‌ هایی از گزارش‌ های مستند مربوط به سال ۱۹۶۹ میلادی شناخته شده است اما به‌ دلایل مختلف این برش‌ ها کمتر مورد توجه قرار گرفته اند.
رئیس انجمن دیرینه‌شناسی ایران به تهدیدات این علم در کشور پرداخت و خاطرنشان کرد: متأسفانه شکارچیان و سودجویان، فسیل‌ ها را برداشت می‌ کنند که ممکن است در بین این فسیل‌ ها نمونه‌ های مهم و جدیدی وجود داشته باشد زیرا فسیل‌ ها میراث زمین‌ شناسی کشورمان هستند و باید توسط متخصصان جمع آوری و مطالعه شوند چرا که این میراث دیگر قابل تولید نبوده و باید قانونی وجود داشته باشد که فسیل‌ ها نه در دسترس سودجویان، بلکه در اختیار محققان قرار گیرند.

◾️نقش بی‌ بدیل دانشکده‌ علوم طبیعی در تقویت نیروی انسانی کاردان

مدیر گروه علوم زمین دانشکده‌ علوم طبیعی دانشگاه تبریز و دبیر اجرایی شانزدهمین همایش انجمن‌ های دیرینه‌ شناسی ایران نیز گفت: گروه علوم زمین برای دومین بار در سال جاری میزبان یک همایش در سطح ملی است و این بار در همکاری با انجمن دیرینه شناسی ایران، شانزدهمین همایش ملی این انجمن را برگزار نمود.
وارطان سیمونز افزود: دانشگاه تبریز با بیش از ۷ دهه سابقه در امر آموزش و پژوهش، به‌‌ عنوان یک دانشگاه جامع و تراز اول در کشور شناخته می‌ شود و گروه علوم زمین آن نقش بی‌ بدیلی در تقویت نیروی انسانی خبره و کاردان نه تنها در منطقه بلکه در سطح ملی داشته و فارغ التحصیل‌ های این گروه در سطوح مختلف سازمان‌ ها و نهادهای مختلف دولتی و غیردولتی، منشاء خیر برای کشور بوده‌ اند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.