در جشنواره ادبیات فلسطین در لندن چه گذشت؟

جشنواره ادبی و سالانه فلسطین با حضور شاعران، رمان‌نویسان و یک برنده نوبل ادبیات با حمایت از مردم غزه برگزار شد.

به گزارش عصرآزادی آنلاین، جشنواره ادبیات فلسطین، رویدادی سالانه در لندن که از سال ۲۰۰۸ توسط نویسنده مصری «اهداف سویف» بنیان‌گذاری شده در حالی با حضور ۵۰۰ نفر در یک سالن زیرزمینی در لندن و برای همبستگی فرهنگی با مردم فلسطین برگزار شد که سالن اصلی این رویداد در انجمن سلطنتی جفرافیا به دلیل آن‌چه نگرانی امنیتی نامید میزبانی از این رویداد را لغو کرد.

برگزارکنندگان ۶۰۰ بلیت فروخته بودند و تنها چند روز فرصت داشتند تا مکان دیگری پیدا کنند که در آخرین ساعات سالن داخل اتحادیه ملی آموزش در لندن میزبان این رویداد سالانه شد.

این مراسم با یک دقیقه سکوت برای ادای احترام به قربانیان فلسطینی جنگ اخیر بویژه همه کودکانی که تا این لحظه جان باخته‌اند برگزار شد.

«اهداف سویف» نویسنده مصری کشتار غیرنظامیان را اسفناک و بی‌رحمانه خواند و نکبت را آوارگی و خلع ید دسته‌جمعی فلسطینیان در طول جنگ اعراب و اسرائیل در سال ۱۹۴۸ عنوان کرد که آغازگر سال‌ها اشغال سرزمین فلسطینیان بوده و همچنان یک روند ادامه‌دار است.

«عبدالرزاق قورنه» نویسنده تانزانیایی برنده جایزه نوبل ادبیات ۲۰۲۱ نیز از سفر سال ۲۰۰۹ به رام‌الله صحبت کرد که به او چشم‌اندازی کوچک از زندگی تحت اشغال داده بود و همچنین به دانشجویانی اشاره کرد که مجبور به سفر سه‌ساعته برای رسیدن به کلاس‌های خود شده بودند و بیمارانی که قادر به سفر به مناطق مختلف کشور برای دریافت خدمات پزشکی نیستند. او همچنین از “اقدام وحشیانه و انتقام‌جویانه اسرائیل در مقابله با حمله حماس” انتقاد کرد.

«توبیاس منزیس» بازیگر انگلیسی سینما، تئاتر و تلویزیون نیز پست‌های هولناکی را در رسانه‌های اجتماعی از شاعر فلسطینی «مصعب ابو توها» که در حال حاضر در غزه است، خواند که در آن از بمب‌گذاری و مرگ غیرنظامیان صحبت می‌کرد. این شاعر فلسطینی چند روز پیش در مطلبی نوشته بود: «بچه‌ها فریاد می‌زنند. تاریک است به جز نور انفجارها. ما به سختی زنده‌ایم».

منبع/ ایسنا

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.