کنفرانس خبری مدیرعامل گروه صنعتی تراکتورسازی تبریز با اصحاب رسانه های آذربایجان شرقی از زاویه "عصرآزادی"

“تراکتور” یاریگر کشاورزان ۲۵ کشور جهان

عصرآزادی آنلاین/ شهرام صادق زاده

گروه صنعتی تراکتورسازی ایران – تبریز در مراسم گرامیداشت روز صادرات سال ۱۴۰۲ در بین ۵۵۰ مجموعه فعال در حوزه صادرات کشور به عنوان صادرکننده ممتاز ملی و در گروه خودرویی نیز به عنوان رتبه نخست صادرکننده این بخش انتخاب گردید که از افزایش ارزآوری این مجموعه صنعتی برای کشور حکایت دارد.
این مجموعه صنعتی طی ۷ ماهه نخست سال ۱۴۰۲ و صرفاً از محل صادرات محصول اصلی خود یعنی انواع تراکتور به تعداد یکهزار و ۵۰۰ دستگاه، بیش از ۲۰ میلیون دلار ارزآوری برای کشورمان داشته که این رقم نیز در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته رشد ۳۶ درصدی را نشان می دهد.
مدیرعامل گروه صنعتی تراکتورسازی ایران – تبریز معتقد است کسب عنوان صادرکننده نمونه برای این گروه صنعتی یک امتیاز ویژه در گروه خودرویی کشور است که با حمایت ها و تلاشهای تراکتورسازان به دست آمد.
“مصطفی وحیدزاده” در نشست خبری خود با اصحاب رسانه های گروهی آذربایجان شرقی تاکید کرد که علیرغم تحریم ها، محصولات تراکتور به بیش از ۲۵ کشور صادرات انجام گرفته و این روند روز به روز در حال افزایش است تا با ارزآوری این مجموعه، به اقتصاد کشور کمک نموده و نام آذربایجان همیشه در راس صنعت تراکتور ایران بدرخشد…

◾️جهت رعایت حال کشاورزان همواره سعی شده تا سود اندکی به مجموعه تعلق گیرد

مدیرعامل گروه صنعتی تراکتورسازی تبریز در مورد شایعات نادرست درباره افزایش غیرقابل قبول قیمت تراکتورهای تولیدی گفت: به هیچوجه اینگونه نیست، باید بدانید که طبق آمار، بیش از ۸۵ درصد قیمت تمام شده محصولات تولیدی مربوط به مواد اولیه و ۱۵ درصد نیز مربوط به هزینه های انرژی و حقوق و دستمزد است و همواره سعی شده تا سود بسیار اندکی به مجموعه تعلق گیرد.
مصطفی وحیدزاده افزود: برای رعایت حال کشاورزان عزیز به عنوان تامین کنندگان مواد غذایی مردم، بیش از ۱۱ درصد افزایش قیمت نداشته ایم که آن هم به خاطر افزایش قیمت ورق های فولادی و لاستیک تراکتورهاست.
وی اضافه کرد: متاسفانه در سال جاری برخی از قطعات تراکتور با افزایش قیمت ۵۰ و یا ۶۰ درصدی مواجه شدند و اگر این قضیه را در قیمت تمام شده تولیدات اعمال می کردیم قشر زحمتکش کشاورزان شاید دچار آسیب می شدند که سعی شده با افزایش تولید جبران گردد.

◾️با خرید ماشین آلات جدید با تکنولوژی تولیدات جهانی تراکتور رقابت می کنیم

وحیدزاده در خصوص قیمت ماشین آلات صنعتی این مجموعه نیز تاکید کرد: بخشی از ماشین آلات موردنیاز از داخل کشور تامین می شود اما برخی دیگر باید وارد شوند که آن هم بستگی به نرخ ارز دارد که اگر ماشین آلات کارخانه نوسازی و توسعه نیابند دچار فرسودگی شده و از رده خارج خواهند شد لذا روی خطی حرکت می کنیم که زیان نکرده و ضرری هم متوجه قشر کشاورزان نگردد زیرا باید با خرید ماشین آلات جدید از تکنولوژی مدرن تولیدات جهانی تراکتور غافل نشویم.
وی با ذکر این نکته که در دو کشور ونزوئلا و تاجیکستان نمایندگی داریم یادآور شد: این واحدها اغلب نیمه فعال هستند زیرا در سطح کلان با مشکل مواجه بوده و اگر بازارشان رونق یابد می توان آنها را فعال نمود اما برای راه اندازی دو کارخانه در کشورهای آسیایی مصمم هستیم که خوشبختانه مراحل پایانی خود را سپری می کنند.

◾️تولیدات تراکتورسازی تا پایان سال جاری به بیش از ۳۵ هزار دستگاه خواهد رسید

وی با ذکر این نکته که تراکتورهای شالیزاری که از کُره جنوبی و ژاپن وارد می شدند اکنون در داخل گروه صنعتی تراکتورسازی تولید می گردند تاکید کرد: این امر نیاز بخش عمده ای از متقاضیان داخل کشور را تامین کرده است به طوری که در مجموع، تولیدات این گروه صنعتی تا پایان سال جاری به بیش از ۳۵ هزار دستگاه خواهد رسید.
مدیرعامل گروه صنعتی تراکتورسازی تبریز با اشاره به اینکه برخلاف خودرو، فروش تراکتور به خارج از کشور با دو برابر نرخ داخل کشور و بعضاً بیشتر از آن صورت می گیرد اظهار کرد: برای تولید خودروی شاسی بلند در این گروه صنعتی، سهام ۸۰ به ۲۰ درصد را پیشنهاد داده ایم و در حال مذاکره ایم که این خودرو در حال حاضر برای استفاده عمومی ارائه نشده و فعلاً در برخی ارگان ها مصرف می شود که در اصفهان تولید می گردد.
وحیدزاده افزود: امسال همچنین پس از افتتاح خط تولید کامیونت به دست رئیس جمهوری در خرداد ماه سال جاری، تولید ۵۰۰ دستگاه را برنامه ریزی کرده و طبق برنامه پیش می رویم که برای سال آینده ۲ هزار دستگاه هدف گذاری شده است.

◾️حدود ۱۸۰ هزار دستگاه تراکتور رومانیایی در سطح کشور بیش از ۴۰ سال عمر دارند

به گفته وحیدزاده، نیمی از ۶۰۰ هزار تراکتور فعال در کشور بیش از ۱۳ سال عمر داشته و فرسوده محسوب می شوند و شرکت تراکتورسازی برای نوسازی ناوگان تجهیزات کشاورزی کشور آمادگی دارد که در این راستا ۱۸۰ هزار دستگاه تراکتور رومانیایی در کشور بیش از ۴۰ سال عمر دارند و هزینه های گزاف نگهداری و مصرف سوخت به کشاورزان تحمیل می کنند در حالی که با محاسبه تراکتورهای فرسوده در سطح کشور، سالانه ۱۰ هزار میلیارد تومان در مصرف گازوئیل هدر می رود که با این رقم می توان سالانه ۵۰ هزار تراکتور نو و به صورت رایگان به کشاورزان واگذار نمود!
وی با بیان اینکه هر دستگاه تراکتور فرسوده سالانه ۱۱ هزار و ۷۰۰ لیتر سوخت مصرف می کند خاطرنشان کرد: این در حالی است که یک دستگاه تراکتور نو با فرض یک هزار ساعت کار در سال حدود ۹ هزار لیتر گازوئیل مصرف می کند که در واقع دو هزار ۷۰۰ لیتر کمتر از تراکتورهای فرسوده را شامل می گردد.

◾️تسهیلات کشاورزی ۵ هزار میلیارد تومانی رئیس جمهوری تاکنون عملیاتی نشده است

در بخشی از این نشست نیز، مدیر بازاریابی و فروش محصولات تراکتورسازی با اظهار تاسف از اینکه تسهیلات ۵ هزار میلیارد تومانی اعلام شده از سوی رئیس جمهوری تاکنون عملی نشده است گفت: گروه بخشنامه فروش تسهیلاتی را اعلام کرده که شامل تراکتورهای سبک و زراعی است اما بانک ها تاکنون اقدامی نکرده اند.
ناصر قربانیان با اشاره به اینکه امسال چهار درصد از اعتبارات بخش مکانیزاسیون کشاورزی جذب شده است که رقم بسیار پایینی می باشد افزود: صادرات برای این مجموعه امر بسیار مهمی است که بازار کشورهای عراق و افغانستان دست ماست و حدود ۸۰ درصد نیاز این کشورها را تامین می کنیم.

◾️با صادرات به تورکیه ارسال مجدد محصولات به سایر مناطق جهان انجام می گیرد

وحیدزاده در پاسخ به سوال خبرنگار “عصرآزادی” مبنی بر وضعیت صادرات محصولات متنوع تراکتورسازان به کشورهای همسایه و به ویژه تورکیه در راستای سیاست های دولت در تعامل و تجارت با آنها توضیح داد: خوشبختانه بازار کشورهای آفریقایی بسیار پررونق است و علاوه بر آنها بازار عراق و افغانستان هم در اختیار ماست اما به این معنی نیست که از کشورهای همسایه غافل شویم لذا به تورکیه صادرات عمده ای داریم به نحوی که از این کشور صادرات مجدد به سایر مناطق جهان انجام می گیرد و هیچگونه مشکلی از حیث صادرات محصولات تراکتورسازی به کشورهای همسایه وجود ندارد.
بدین ترتیب، گروه صنعتی تراکتورسازی ایران – تبریز به عنوان بزرگترین تولیدکننده ادوات کشاورزی کشور با ۷ شرکت اقماری در تبریز و دو شرکت در شهرهای سنندج و اورمیه فعال بوده و با بیش از ۵ دهه فعالیت در زمینه تولید تراکتور، در عرصه تولید بیش از ۷۱ نوع موتور در بخش های کشاورزی، صنعتی و خودرو فعالیت دارد که حقیقتاً مایه افتخار هر آذربایجانی است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.