اکبر فتحی ۱۳۰ میلیون قطعه جوجه ریزی ماهانه را موجب آرامش بازار مرغ کشور دانست؛

آذربایجان شرقی ظرفیت ماهانه بیش از ۵ میلیون قطعه جوجه ریزی را داراست

عصرآزادی آنلاین/ سرویس شهرستانها: رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی گفت: ۱۳۰ میلیون قطعه جوجه ریزی در ماه موجب آرامش بازار مرغ در کشور شده است و آذربایجان شرقی نیز این ظرفیت را دارد که جوجه ریزی خود را به بیش از ۵ میلیون قطعه افزایش دهد.
اکبر فتحی در جلسه مدیران جهادکشاورزی شهرستانهای استان افزود: آمادگی برای کشت پاییزه نیازمند انجام تمهیداتی است که باید سازمان جهادکشاورزی، ادارات تابعه و مدیریت شهرستانها انجام دهند.
وی اضافه کرد: در سال زراعی ۱۴۰۱ – ۱۴۰۲ علیرغم بروز مخاطرات مختلفی از قبیل سیل، خشکسالی، تگرگ و سیل اما، میزان خرید تضمینی گندم توسط شرکت غله و خدمات بازرگانی استان کم نظیر بود که این حاصل زحمات کشاورزان و کارشناسان جهادکشاورزی سراسر استان بود که باید این رویه مناسب را حفظ کنیم که مستلزم تعیین دقیق زمان کشت بوده و به صورت دقیق مشخص کنیم چرا که این عامل در کنار تغذیه مناسب و استفاده از بذر مناسب تاثیر بسیار زیادی در افزایش عملکرد در واحد سطح دارد.
فتحی اضافه کرد: برنامه وزیر محترم جهادکشاورزی افزایش تولید در همه عرصه هاست بنابراین ما نیز برای افزایش تولید در همه بخش ها باید برنامه داشته باشیم و الزامات این افزایش تولید را مطالبه کنیم تا بتوانیم آن را تحقق بخشیم.
وی در خصوص اجرای برنامه الگوی ملی کشت تاکید کرد: طبیعت به صورت جبری بخش اعظمی از الگوی کشت را به کشاورزان و بهره برداران تحمیل کرده است و با توجه به قرار گرفتن ۱۲ شهرستان در حوضه آبریز دریاچه اورمیه، کشت محصولات با نیاز آبی کمتر به جای محصولات پر آب بر یک ضرورت برای آذربایجان شرقی است و در اجرای آن به صورت ویژه تلاش خواهیم کرد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی، کشاورزی قراردادی را از سیاست های مورد تاکید وزارت جهاد کشاورزی دانست و گفت: معاون بهبود تولیدات گیاهی و تعاون روستایی در زمینه اجرای این سیاست هماهنگی لازم را داشته باشند و آن را محدود به حوزه گندم ندانند بلکه اگر در محصولات زراعی و باغی این ظرفیت وجود دارد با مشارکت بخش خصوصی به سمت کشاورزی قراردادی حرکت شود چرا که با اتکا به منابع دولتی نمی توانیم به هدف گذاری که در این حوزه داریم، دست پیدا کنیم.
فتحی اظهار کرد: اگر طرح جهش تولید در دیم زارها که یک طرح بی نظیر است را به جدیت دنبال کنیم امکان افزایش متوسط عملکرد تا ۲.۵ تن در هکتار نیز در دیمزارها وجود دارد لذا خوشبختانه پشتیبانی لازم برای اجرای این طرح در ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) وجود دارد و باید به این طرح به صورت ویژه توجه نماییم.
وی یادآور شد: اگر بتوانیم تناوب علوفه را در اراضی دیم به صورت مستمر برقرار کنیم، دامداری های سنتی نیز در روستاها مجدداً راه اندازی خواهد شد و از وضعیت حال حاضر که روستاها صرفاً به سکونتگاه تبدیل شده است، تغییر خواهد کرد.
فتحی خاطرنشان کرد: اگر روستاییان بتوانند علوفه کشت کنند، خود به خود به سمت نگهداری دام نیز سوق داده خواهند شد که در مجموعه یک ظرفیت قابل توجه در زمینه تامین لبنیات و پروتئین استان ایجاد خواهد شد و افزایش درآمد، ایجاد و تثبیت اشتغال در روستاها را نیز به دنبال خواهد داشت.
رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی رفع تداخل اراضی را از دیگر موارد دارای اهمیت در حوزه کشاورزی قلمداد کرد و گفت: باید تلاش کنیم تا همه اراضی کشاورزی استان طبق زمان بندی اعلام شده تا پایان سال رفع تداخل شود، صدور سند برای زمین های کشاورزی نیز در ادامه رفع تداخل اراضی و برای تکمیل آن است و باید به صورت جدی پیگیری شود.
فتحی سلامت اداری را یکی از عوامل تاثیرگذار و حیاتی در سازمان دانست و گفت: نظارت بر فعالیت ها به معنی ایجاد محدودیت نیست بلکه عاملی است برای کمک به همکاران تا بتوانند با آسودگی فعالیت کنند.
وی تاکید کرد: از زمان شروع به کار وزیر محترم جهاد کشاورزی رویه اصلی در تنظیم بازار بر افزایش تولید قرار گرفته است لذا اگر قصد داریم از ایجاد نابسامانی در حوزه بازار مرغ پیشگیری کنیم باید حداقل ۱۳۰ میلیون جوجه ریزی ماهانه در کشور داشته باشیم که از این میزان ۴ میلیون و ۴۰۰ هزار قطعه، سهم آذربایجان شرقی است و اگر مشکلات را برطرف کنیم برای ۵ میلیون قطعه نیز ظرفیت داریم.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی گفت: باید تعداد مرغداری های آماده جوجه ریزی با اطلاعات کامل به صورت مستمر در هر شهرستان مشخص باشد یعنی باید همه مشکلات مرغداری هایی که جوجه ریزی نمی کنند مشخص شود و با احصای مشکلات، موانع آن رفع شود تا بتواند جوجه ریزی کند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.