مباحث جالب توجه مدیرکل فرهنگ و ارشاد آذربایجان شرقی در آستانه برگزاری نمایشگاه کتاب تبریز از زاویه "عصرآزادی"

دورهمی کتابخوانان شمالغرب ایران در تبریز

عصرآزادی/ شهرام صادق زاده
هجدهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب و یازدهمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری های آذربایجان شرقی به همراه اولین نمایشگاه ملی عفاف و حجاب از ۱۷ الی ۲۱ آبان‌ ماه ۱۴۰۲ در محل دائمی نمایشگاه بین المللی تبریز برگزار می‌ شود.
نمایشگاه کتاب تبریز به عنوان شاخص‌ ترین و پرمخاطب‌ ترین رویداد فرهنگی منطقه شمال غرب کشور پس از ۴ سال وقفه، امسال با همت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، حمایت و همراهی استاندار آذربایجان‌شرقی و همکاری سایر نهادهای استانی برگزار می‌ شود.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد آذربایجان شرقی، ایجاد فضای رقابتی سازنده‌ در حوزه نشر و همچنین ایجاد فرصت برابر برای تسهیل دسترسی علاقمندان به تازه‌ های نشر را از نقاط قوت نمایشگاه کتاب تبریز عنوان کرده و می گوید در طول سال اقدامات مختلفی برای ترویج فرهنگ کتاب‌ خوانی و مطالعه در سطح استان انجام می‌ گیرد اما برپایی نمایشگاه کتاب را می‌ توان نقطه‌ عطف این اقدامات عنوان کرد.
“سیدمحمدحسین بلاغی” روز یکشنبه ۱۴ آبان ماه ۱۴۰۲ و دو روز مانده به موعد برگزاری نمایشگاه کتاب، استقبال گسترده مردم از این رویداد فرهنگی در دوره‌ های قبل را حاکی از اهمیت و جایگاه نمایشگاه کتاب در میان مردم دانست زیرا به اعتقاد او، نمایشگاه کتاب یکی از مطالبات اصلی اصحاب فرهنگ و اقشار مختلف مردم است که امیدواریم امسال نیز به نحو شایسته‌ ای برگزار گردد…
بزرگترین رویداد فرهنگی شمال غرب ایران
مدیرکل فرهنگ و ارشاد آذربایجان شرقی با اشاره به اهمیت برگزاری نمایشگاه کتاب که بزرگترین رویداد فرهنگی شمال غرب کشور به شمار می رود گفت: اداره کل فرهنگ و ارشاد استان به دنبال آمارسازی و بیان تفاسیر کاذب از نمایشگاه نیست اما انصافاً تمام ارکان اداره کل و وزارتخانه در اجرای تمام و کمال بزرگترین رویداد فرهنگی شمال غرب ایران سنگ تمام گذاشته اند.
سیدمحمدحسین بلاغی ادامه داد: در حدود سه دهه اخیر مهم ترین خاطره فرهنگی مردم استانهای شمال غرب کشور، برپایی نمایشگاه کتاب تبریز بوده است که بسیار مهم و مورد استقبال چشمگیری قرار گرفت زیرا محلی برای کُنش فرهنگی است تا کودکان و نوجوانان علاوه بر اینکه اقدام به خرید کتاب بپردازند در یک محیط فرهنگی بزرگ نفس بکشند.
فضای مجازی و حس دانا پنداری کادب
وی با ذکر این نکته که پس از دوران همه گیری ویروس کرونا، مسئله نمایشگاه کتاب در اولویت قرار گرفت افزود: از آنجایی که برگزاری نمایشگاه کتاب با حضور ناشران سراسر کشور کار بسیار عظیمی است برای همین منظور، تمام دستگاه های اجرایی استان برای آن تلاش می کنند.
بلاغی با تاکید بر اینکه نمایشگاه کتاب همواره به عنوان پر مخاطب ترین نمایشگاه کشور مطرح بوده است اضافه کرد: در حقیقت، توسعه و نشر فرهنگ کتاب از اهمیت بسزایی برخوردار است و جالب اینکه هر چقدر هم E – bookها و تکنولوژی نوین برای امر کتابخوانی پیشرو باشد اما، رنگ، بو و حس مطالعه نسخه کاغذی و فیزیکی کتاب صفای دیگری دلرد.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد آذربایجان شرقی تاکید کرد: متاسفانه گسترش فضای مجازی و شبکه های اجتماعی نوعی خود دانا پنداری کاذب را در بین برخی از مخاطبان و جوانان پدید آورده و باعث شده تا اطلاعات کاذب در مغز برخی ها رسوخ نماید.
وی بر تسهیل و دسترسی آسان مردم به آخرین کتابهای منتشر شده سطح کشور در جریان هجدهمین نمایشگاه کتاب تبریز پرداخت و یادآور شد: خوشبختانه در این نمایشگاه سعی شده تا کتابهای چاپ ۹۸ به بعد در معرض دید بازدیدکنندگان قرار گیرد تا کیفیت آثار بر کیمیت آنها پیشی گیرد و از عرضه کتابهای تکراری چاپ شده توسط ناشران مختلف هم پرهیز گردد.
مدل جدید تبریز برای عرضه کتاب

بلاغی به برگزاری بیش از ۴۰ عنوان کارگاه جانبی نمایشگاه کتاب ۱۴۰۲ تبریز اشاره کرد و اظهار داشت: سعی بر این است تا از طریق برپایی کارگاه های شعر، ادبیات، هنر، کودکان و غیره، بزرگترین رویداد فرهنگی شمال غرب ایران به حالت جشنواره کتاب تبریز تبدیل شود.
وی ادامه داد: در حوزه کتاب و آن هم برای اولین بار در سطح کشور، فروش کتاب های مورد تقاضای بازدیدکنندگان به صورت یکپارچه به فروش خواهد رسید زیرا در تبریز این توان بالقوه وجود دارد تا مدل جدیدی در راستای نمایشگاه داری انجام گیرد که به طور حتم موفقیت آمیز خواهد بود.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد آذربایجان شرقی خاطرنشان کرد: بعضاً در ادوار قبلی نمایشگاه های کتاب تبریز کتابهایی عرضه می شدند که توسط چند ناشر مختلف ترجمه یا تالیف شده اند یا اینکه حدود ۳۰ درصد از آنها به صورت نمایندگی حضور می یافتند که طبق برنامه ریزی های اخیر سعی گردید تا نمایشگاه کتاب تبریز ناشر محور نباشد بلکه کتاب محور بوده و به صورت فروشگاه کتاب یا همان حالت هایپر، آخرین نسخه های ناشران در نمایشگاه عرضه گردند.
بلاغی تاکید کرد: با این شرایط، یک بازدیدکننده با فرصت انتخاب عناوین مختلف کتاب در یک موضوع، به تمام عناوین کتابهای نمایشگاه دسترسی خواهد یافت تا هزینه کتاب های خریداری شده به راحتی در انتهای سالن به صندوق پرداخت گردد.
روایت پیشرفت آذربایجان در رلس امور
مدیرکل فرهنگ و ارشاد آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه فروش یکپارچه کتاب برای اولین بار از شهر تبریز در سطح کشور عملیاتی می گردد بیان کرد: علاوه بر آن، روایت آذربایجان و پیشرفت، پاویون غزه و فلسطین و مهمانانی از لبنان و تورکیه، بخش کنگره ۱۰ هزار  شهید آذربایجان، بخش ویژه شهر کتاب و نوجوان و غیره برای هجدهمین رویداد فرهنگی شمال غرب ایران پیش بینی شده است.
وی در بخش دیگری از اظهارات خود به برگزاری یازدهمین نمایشگاه مطبوعات، خبرگزاری ها و پایگاه های خبری آذربایجان شرقی در کنار نمایشگاه بین المللی کتاب پرداخت و گفت: آذربایجان شرقی یکی از استانهای پرقدرت در حوزه رسانه است که تاکنون حدود ۸۰ رسانه برای حضور در آن ثبت نام کرده اند.
همچنین به گفته بلاغی، اولین نمایشگاه حجاب و عفاف تبریز نیز به عنوان بزرگترین نمایشگاه حجاب پس از بخش حجاب نمایشگاه قرآن تهران است که ۱۰۰ برند از داخل کشور حضور خواهند یافت تا ۱۳۰ نوع انواع محصولات مبتنی بر ذائقه روز حجاب را عرضه نمایند و در حوزه مشاوره، فروش تخفیف دار و غیره، آیتم های مختلفی در اکسسوری مد و لباس در نظر گرفته شده که البته از قرار معلوم، حضور آذربایجان شرقی در این بخش کمرنگ است!
نحوه جابجایی مردم یک اولویت مهم 
مدیرکل فرهنگ و ارشاد آذربایجان شرقی در پاسخ به سوال خبرنگار “عصرآزادی” مبنی بر چگونگی حل مشکل رفت و آمد بازدیدکنندگان به نمایشگاه بین المللی تبریز و اهمیت جابجایی مردم و به ویژه دانشجویان منطقه شمالغرب کشور جهت حضور در این رویداد هم که ظاهراً برنامه ای برای آن پیش بینی نشده بود توضیح داد: مسئله بسیار مهم و کاملاً صحیحی است که باید بازدیدکنندگان از طریق ون، مینی بوس و یا خودروهای برقی نسبت به جابجایی مراجعه کنندگان اقدام گردد و ضروری است تا امکانات بهینه ای فراهم گردد که از طریق طرح این سوال، برنامه ریزی های لازم صورت خواهد گرفت.
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.