گزارش "عصرآزادی" از نخستین نمایشگاه کتاب ایران به شِکل هایپرمارکت در تبریز؛

کتاب ها را یکجا انتخاب کن

 کتابخوانان شمال غرب کشور تا ۲۱ آبان ۱۴۰۲ فرصت دارند

عصرآزادی آنلاین/ سرویس فرهنگی/ شهرام صادق زاده: هجدهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب و یازدهمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری های آذربایجان شرقی به همراه اولین نمایشگاه ملی عفاف و حجاب در محل دائمی نمایشگاه بین المللی تبریز آغاز به کار کرد تا علاقه مندان حوزه فرهنگ، به سهولت به آثار چاپی مدنظر خود دست یابند.
نمایشگاه کتاب تبریز به عنوان شاخص‌ ترین و پرمخاطب‌ ترین رویداد فرهنگی منطقه شمال غرب کشور پس از ۴ سال وقفه از روز ۱۷ آبان ۱۴۰۲ کلید خورد تا ایجاد فضای رقابتی سازنده‌ در حوزه نشر و ایجاد فرصت برابر برای تسهیل دسترسی علاقمندان به تازه‌ های نشر را بهبود بخشد.
به گفته کارشناسان حوزه فرهنگ، با فراخوان خانه کتاب و ادبیات ایران، کلیه ناشران علاقمند به حضور در این نمایشگاه از سراسر کشور فهرست کتب ۴ سال اخیر خود را به این مرکز اعلام کرده‌ و بر اساس دسته‌ بندی موضوعی و به صورت متمرکز در نمایشگاه کتاب تبریز حضور یافته اند.

◾️فروش کتابها به صورت طبقه بندی شده و موضوع محور است

معاون فرهنگی و رسانه ای اداره کل فرهنگ و ارشاد آذربایجان شرقی در حاشیه بازدید از نمایشگاه کتاب تبریز به “عصرآزادی” گفت: با هدف کیفی سازی این نمایشگاه، آسیب شناسی ادوار قبلی مقرر گردید تا به جای حضور ناشران در نمایشگاه، فروش کتب به صورت طبقه بندی شده و موضوع محور و به اصطلاح هایپر ارائه گردد.
“حسن گلی” افزود: موضوع محور بودن نمایشگاه از یک سو موجب تسهیل فرآیند جستجو و انتخاب کتاب برای بازدید کنندگان شده و از سوی دیگر به واسطه حذف هزینه‌ های حضور در نمایشگاه، یک اقدام حمایتی از ناشران سراسر کشور است تا با تمرکز و دسته بندی کتب ارائه شده، ضمن تسهیل در یافتن کتب موردنظر بازدید کنندگان، موجب رقابت آثار حاضر در نمایشگاه گردد.
وی اضافه کرد: برای نمونه در نمایشگاه‌ های ادوار قبل، شهروندی که به دنبال یک کتاب خاص دانشگاهی بود، باید غرفه‌ های همه ناشران را برای یافتن گزینه موردنظر خود بازدید می‌ کرد که موجب اتلاف زمان شده و امکان قیاس کتب ناشران را هم نمی یافت اما در نمایشگاه هجدهم با توجه به ارائه دسته‌ بندی شده آثار همه ناشران در یک موضوع، متقاضی به سهولت و با مراجعه به بخش کتب دانشگاهی می‌تواند کتاب موردنظر خود را در بین ناشران مختلف قیاس و بهترین گزینه را بر اساس شاخص‌ هایی همچون قیمت، محتوا و کیفیت چاپ انتخاب و خریداری می کند.

◾️دوستداران کتاب قبل از افتتاح رسمی به نمایشگاه آمدند

در حقیقت، هجدهمین نمایشگاه کتاب تبریز با سبک و سیاق جدید و البته متفاوت با دوره های قبل است و بازدید کنندگان به ویژه دانش آموزان و دانشجویان برخی مناطق استانهای شمال غرب کشور از دقایق اولیه آن که هنوز هم افتتاح رسمی نشده بود در محل نمایشگاه حضور یافتند.
برخی از فعالان حوزه فرهنگی کشور در گفتگو با خبرنگار “عصرآزادی” ضمن استقبال از مِتُدهای جدید در جذب مخاطب و مشتری نمایشگاهی، اظهارنظر درباره این نوع سبک و سیاق را به روز پایانی نمایشگاه موکول کردند که به گفته آنها، با توجه به نوع سلیقه متقاضیان هر یک از موضوعات کتابهای ارائه شده متفاوت بوده و طبیعتاً تاثیر بزرگترین رویداد فرهنگی شمالغرب کشور بر عرضه تالیفات ناشران و نویسندگان مثبت خواهد شد.
با این اوصاف، نمایشگاه کتاب تبریز برای سال هجدهم، نخستین تجربه برگزاری نمایشگاه‌ کتاب به شیوه هایپر مارکتی است که گویا سال آینده نیز نمایشگاه کتاب تهران به این شکل برگزار خواهد شد و البته با توجه به دوره اول برگزاری نمایشگاه به سبک و سیاق جدید در تبریز، ناشران آذربایجان شرقی امکان برپایی غرفه تکی را یافتند که اهمیت توجه به ناشران استانی از سوی متولیان را نشان می دهد.
شایان ذکر است در راستای مردمی سازی فرهنگ استقبال از نمایشگاه کتاب، علاوه بر حضور اقشار مختلف مردم اعم از اصحاب فرهنگ و هنر، رسانه، دانش آموزان، دانشجویان، حافظان امنیت و غیره، حدود ۴۰ برنامه جانبی برای بزرگترین رویداد فرهنگی شمال غرب کشور درنظر گرفته شده است که برای اولین به صورت یکپارچه و کتاب محور بوده و تا ساعت ۲۱ روز ۲۱ آبان ۱۴۰۲ برای بازدید همگان دایر است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.