در رونمایی از پوستر جایزه ملی فناوری ایران - ربع رشیدی ۲۰۲۳ تاکید گردید؛

رینوتکس نگرش جامعه به فناوری را تغییر می دهد

مدیرکل دفتر خدمات کسب و کار وزارت صمت:
دانشجویان باید برای صنعت و کسب و کار تربیت گردند

 

 

عصرآزادی/ سرویس اقتصادی/ شهرام صادق زاده: مدیرکل دفتر خدمات کسب و کار وزارت صنعت، معدن و تجارت کشور در مراسم رونمایی از پوستر جایزه ملی فناوری ایران با نام رینوتکس ربع رشیدی ۲۰۲۳ و با شعار “صنعت فناور، ایران سرافراز” بر توسعه فناوری بخش صنعت کشور از طریق دانشگاه ها تاکید کرد.
“امیرحسین اسدی” روز ۲۱ آبان ۱۴۰۲ در جمع خبرنگاران رسانه های تهران و آذربایجان شرقی در ساختمان شهیدان مهری وزارت صمت، وجود ۲ هزار و ۱۰۰ واحد دانشگاهی با ۳ میلیون نفر دانشجو به همراه ۵۰۰ مرکز رشد و پارک علم و فناوری را پرافتخار دانست و گفت: اما آیا به راستی صنعت ما صنعت فناور بوده و به شاخص های بهره وری دست یافته است!؟
ارزیابی فناوری از نگاه صنعت و میزان رضایت صنعت از فناوری مهم است
وی افزود: قرار بود دانشگاه نیازهای صنعت به نیروی کار حرفه‌ ای، آموزش، عارضه‌ یابی و توسعه فناوری را برطرف کند اما امروز هر دو طرف از هم ناراضی هستند و علت آن، متفاوت بودن ادبیات و شاخص‌های ارزیابی آنها با یکدیگر است.
اسدی با بیان اینکه باید شاخص‌های ارزیابی دانشگاه و صنعت تغییر یابند ادامه داد: زیرا شاخص بخش صنعت، سوداوری آن و شاخص دانشگاه ها، چاپ مقالات ISI است که این مهم در جشنواره جایزه ملی فناوری ایران اتفاق می‌ افتد و جایزه بر اساس ارزیابی فناوری از نگاه صنعت و میزان رضایت صنعت از فناوری خواهد بود.
وی بر ضرورت تغییر شاخص های فناوری تاکید کرد و افزود: فناور باید قدرت تعامل با بخش صنعت را داشته باشد لذا آن فناوری برای ما مهم است که مسئله‌ محور بوده و نیازهای اساسی کشور را رفع کند تا بهره‌ وری ما در حوزه تولید افزایش یابد و همانا حدود ۴ میلیون واحد کسب و کار  سطح کشور بزرگترین بازار فعلی است که نیاز نگاه خاص به حوزه فناوری را دوچندان می سازد.
اسدی، هدف این جایزه را یک نگاه خاص به فناوری دانست و اضافه کرد: جایزه ملی فناوری ایران شامل ۲۰ جایزه در محورهای دستگاه‌ ها و موسسات حامی فناوری، رسانه‌ های حامی فناوری، آموزش، پژوهش و توسعه فناوری و خدمات توسعه فناوری است و شاخص‌های انتخاب در آن از جنس مسئله‌ محوری و نیاز صنعت خواهد بود.
دانشگاه ها باید از حالت ISI محوری به صنعت محوری تغییر رویه دهند
دبیر جایزه ملی فناوری ایران رینوتکس ۲۰۲۳ تاکید کرد: نوجوان باید خلاق بوده و مسئله محوری در مدارس فناورانه تعریف گردد تا ادبیات معلمان نیز اصلاح گردد لذا دانش آموزان اینگونه مراکز باید برای بخش صنعت نسخه پیچی کرده و تعامل قدرتمندی در خصوص پیوند علم و صنعت داشته باشند.
اسدی با اشاره به اینکه نگاه علمی به حوزه دانش بنیان، اغلب به سوی کسب و کارهای خُرد معطوف شده است تاکید کرد: در حالی که تشکیل کنسرسیوم و اتحادیه هایی مدنظر است که اکوسیستم نوآوری را به همراه صنعت جلو برده و پردیس های علمی در داخل بخش صنعت شکل بگیرد.
مدیرکل دفتر خدمات کسب و کار وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه دانشگاه ها باید از حالت ISI محوری به صنعت محوری تغییر رویه دهند اظهار کرد: حدود ۵۰۰ هزار میلیارد تومان به صنعت دانش بنیان اختصاص می یابد و پروژه رتبه بندی کسب و کارها در حال انجام است تا کسب و کارها از حوزه بهره وری، صادرات، خدمات پس از فروش و تولید از داخل مورد بررسی قرار گیرند.
وی، بهره وری در موارد جزئی را مشکل اصلی مسئله فناورانه دانست و افزود: دانشجو باید در دانشگاه برای صنعت و کسب و کار تربیت گردد زیرا در حال حاضر صنایع نیز، بستر خاصی برای رشد آنها ندارند لذا هدف از این جایزه، پایداری آن در سنوات آتی و تشکیل دبیرخانه دائمی فناوری ایران است که باید در این خصوص مساعدت های لازم در سطح ملی انجام گیرد.
اسدی با بیان اینکه باید اتصال اکوسیستم فناوری به پروژه های صنعت رخ دهد تاکید کرد: با توجه به عقب ماندگی کشور از اکوسیستم فناوری باید جهشی اساسی به نسل چهارم فناوری داشته باشیم که برای توسعه این رویکرد شاخص های مبتنی بر حل مسئله صنعت و توانمندسازی دانشگاه را مدنظر قرار دهیم که در جایزه ملی فناوری ربع رشیدی به آن توجه ویژه شده است.

توجه به ارتقای فناوری می تواند قطار حرکت کشور را با سرعت هدایت نماید

دبیر جایزه ملی فناوری ایران درباره روند نامگذاری این جایزه ملی با عنوان ربع رشیدی بیان کرد: امسال در کنار نمایشگاه رینوتکس، بخش ویژه جایزه ملی فناوری داریم که در این بخش که با همکاری همه سازمانها، نهادها، فناوران، صاحبان کسب و کار، اصناف، مدارس و دانش آموزان عملیاتی خواهد شد در نظر داریم تا به حامیان، فرهنگسازان و بسترسازان توسعه فناوری در کشور نگاهی ویژه داشته و قدردان تلاش آنها در این حوزه باشیم.
اسدی خاطرنشان کرد: فناوری، کلید توسعه کشور است و توجه به ارتقای فناوری از طریق مردم، دولت، صنایع و به ویژه جوانان و نوجوانان می تواند قطار حرکت کشور را با سرعت بیشتری هدایت نماید لذا جایزه ملی فناوری، معرفی مسیرها و فرآیندهای این نوع توسعه است.
وی اضافه کرد: جایزه ملی فناوری ایران – ربع رشیدی در چهار محور برگزار می شود که در بخش دستگاه ها و موسسات حامی فناوری، از دستگاه های دولتی، نهادهای عمومی، شتاب دهنده ها، خیرین و موسسات کارآفرینی و توسعه دهنده فناوری در کشور تقدیر خواهد شد.
به گفته اسدی، در بخش کسب و کار و خدمات توسعه فناوری، از استارتاپ های برتر، صنایع برتر، اصناف برتر و به صورت مشخص از کسب و کار برتر تقدیر شده و در بخش رسانه های حامی فناوری نیز از کتاب، انتشارات، فیلم، رسانه و برنامه های برتر رادیویی و تلویزیونی تقدیر به عمل خواهد آمد و در بخش آموزش، پژوهش و توسعه فناوری نیز از فناور ملی، دانشگاه برتر توسعه فناوری، مدرسه، نوجوان و جوان برتر تقدیر خواهد گردید.
نگاه رینوتکس حرکت به سمت رفع نیازهای صنعت دانش بنیان است
مدیرعامل منطقه ویژه علم و فناوری ربع رشیدی تبریز نیز با اشاره به برگزاری یازدهمین نمایشگاه نوآوری و فناوری ربع رشیدی ۲۰۲۳ موسوم به رینوتکس گفت: نمایشگاه رینوتکس با همکاری وزارت صنعت، وزارت کار و وزارت علوم و تحقیقات از ۱۴ لغایت ۱۷ آذر ماه در محل نمایشگاه بین المللی تبریز برگزار می شود.
“رضا کریملو” با اشاره به اینکه نمایشگاه امسال با هدف ملی شدن پررنگ تر برگزار و سال آینده نیز به صورت بین المللی خواهد بود افزود: در این رویداد و در راستای وفاق ملی از بزرگان صنعت تجلیل و ۲۰ جایزه منتخبان زیست بوم کشور اهدا می شود.
وی، نگاه رینوتکس ۲۰۲۳ را حرکت به سمت رفع نیازهای صنعت عنوان کرد که اختتامیه این جایزه در تاریخ ۱۷ آذر ماه ۱۴۰۲ در تبریز برگزار می گردد و ادامه داد: این مهم امسال اجرا خواهد شد و در این خصوص نیز یکهزار نیاز فناورانه به دبیرخانه ارسال شده است.
کریملو در پایان اظهارات خود از ثبت نام ۲۵۰ طرح فناورانه در رویداد علمی رینوتکس 2023 RINOTEX و ثبت نام بیش از ۵۰۰ تیم دانش آموزی در قالب فستیوال رینوفست RINOFEST 2023 خبر داد که ایده ها و طرح های مبتکرانه خود را ارائه داده اند و این روند همچنان در حال افزایش است.
شایان ذکر است شعار جشنواره رینوتکس ۲۰۲۳، صنعت فناور و ایران سرافراز است و به گفته مسئولان این فستیوال، رشد و بالندگی صنعت کشور در گرو توسعه فناوری و بروزرسانی صنعت کشور است و لذا این رشد و توسعه جز با توسعه خدمات و نهادهای توسعه دهنده محقق نخواهد شد که علاقمندان جوان صاحب ایده و طرح فناورانه می توانند جهت ثبت نام به سایت www.iranjamfa.ir مراجعه نمایند تا در رویداد ملی رینوتکس که از ۱۴ الی ۱۷ آذر ماه ۱۴۰۲ در تبریز برگزار خواهد شد حضور یابند.
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.