حواشی هجدهمین نمایشگاه بین المللی کتاب تبریز از نگاه "عصرآزادی"

هم فال هم تماشا

عصرآزادی آنلاین/ شهرام صادق زاده

هجدهمین نمایشگاه کتاب تبریز که از ۱۷ الی ۲۱ آبان ۱۴۰۲ در محل دائمی نمایشگاه بین المللی تبریز و پس از ۴ سال وقفه در حال برگزاری بود پس از ۵ روز میزبانی از علاقه مندان یار مهربان بشر به کار خود پایان داد.
علاوه بر اینکه علاقه مندان حوزه فرهنگ و ادب، با چیدمان جدید این نمایشگاه به صورت یکپارچه و هایپری به آثار چاپی مدنظر خود دست یافتند برنامه های جانبی متعددی نیز جهت آشنایی کودکان و نوجوانان با فرهنگ و هنر سرزمین مان برپا گردید.
هرچند برای نخستین بار در سطح کشور، فروش در این نمایشگاه فروش کتاب به صورت یکپارچه صورت گرفت و موافقان و مخالفان زیادی را به همراه داشت اما، عصرآزادی بررسی زوایای مختلف نوع برگزاری بزرگترین رویداد فرهنگی منطقه شمالغرب کشور را به فرصتی دیگر موکول کرده و در این گزارش به زوایای جنبی این نمایشگاه پرداخته است…

◾️استقرار در داخل اتوبوس و مطالعه کتاب‌ های موردعلاقه

از نکات جالب توجه هجدهمین نمایشگاه بین المللی کتاب تبریز، استقرار کتابخانه سیار انجمن‌ خانه‌ داران کتابخوان تبریز بود که با استقبال بی‌ نظیر و پرشور بازدیدکنندگان از نمایشگاه و به ویژه جوانان و نوجوانان مواجه گردید.
عضو اصلی انجمن خانه‌ داران کتابخوان تبریز در این خصوص گفت: این انجمن حضور فعالی در هجدهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تبریز داشت و با کتابخانه سیار خود در محوطه نمایشگاه درخشید.
سالکه سلطانی افزود: کتابخانه سیار انجمن خانه‌ داران کتابخوان با همکاری شهرداری منطقه ۵ تبریز راه اندازی گردید و امور سخت افزاری، تجهیز و قفسه بندی آن بر عهده شهرداری و نرم افزاری آن بر عهده انجمن بود.
وی اضافه کرد: در این کتابخانه سیار، علاوه‌ بر عضویت شهروندان و امکان بهره‌ مندی آنها از خدمات رایگان یکساله، علاقه‌ مندان توانستند در داخل اتوبوس مستقر شده و کتاب‌ های موردنظر خود را انتخاب و مطالعه نمایند.

◾️رونمایی از طراحی نشان ملی مقاومت منطقه ارس

مدیرعامل انجمن تاریخی میراث فرهنگی ارس در مراسم رونمایی از طراحی نشان ملی مقاومت ارس گفت: سه شهید جلفا در پل ارس نشان غیرت و دلاوری هستند که روز شهادت این عزیزان به نام روز ملی ارس نامگذاری شده است.
عبدالله اصغری با تاکید بر اینکه در دوران فعلی باید با نسل جدید به زبان خودشان حرف بزنیم افزود: ما باید نه تنها عرصه را برای جوانان تسهیل کنیم بلکه باید عرصه را به آنان تحویل دهیم تا به سهولت فعالیت کنند.
وی با اشاره به اینکه از حماسه‌ هایی که در کنار رود ارس اتفاق افتاده یک سریال حماسی ۱۰۰ قسمتی تهیه می‌ شود اضافه کرد: ما خاک خوردیم اما خاک ندادیم پس باید قدر غیورمردانی که چنین اجازه‌ ای را به دشمنان نداده‌ اند را بدانیم.
در این مراسم، حسن زینال‌نژاد از مرزبانان کشور اظهار کرد: آن سه مرزبان قهرمان پل ارس با شهادتشان تنها به شهادت نرسیدند بلکه تبدیل به الگوی غیرت و قهرمان ملی ایران شده‌ اند.

◾️اطلاع کامل دانش آموزان در مورد فلسطین و اسرائیل

پاویون غزه از دیگر بخش های ویژه رویداد بزرگ سال ۱۴۰۲ منطقه شمالغرب کشور بود که با برگزاری برنامه پخش فیلم کوتاه و انیمیشنی در رابطه با فلسطین برای دانش‌ آموزان مقطع ابتدایی تبریز و شهرستانها، برنامه‌ های جنبی خود در نمایشگاه بین‌المللی کتاب را برگزار کردند.
مجری این برنامه از استقبال گسترده دانش آموزان حاضر در نمایشگاه کتاب از بابت پخش انیمیشنی در مورد فلسطین سخن به میان آورد و گفت: با توجه به اینکه فیلم، مفهومی بود و در آن به هیچوجه نامی از اسرائیل و فلسطین برده نشد خوشبختانه اکثر بچه‌ ها به خوبی متوجه نتیجه فیلم شدند.
حکیمه برتینا افزود: در این فیلم ابتدا تاریخ فلسطین توضیح داده شد و سپس علت دشمنی و پیروزی مقاومت در جنگ نابرابر با صهیونیست‌ها و فلسطین تشریح گردید که یکی دیگر از نکات جالب، اطلاعات کامل دانش آموزان در مورد فلسطین و مظلومیت مردم این کشور و جنایت های اسرائیل بود.

◾️استقبال از ساعات اولیه روز اول و قبل از افتتاح رسمی

از جمله نکات جالب توجه هجدهمین نمایشگاه بین‌ المللی کتاب تبریز، حضور پررنگ کودکان و برنامه‌ های متنوع برای این قشر بود، به طوری که از همان ساعات روز نخست و قبل از افتتاح رسمی، با بازدیدکنندگان زیادی به ویژه از سوی دانش آموزان مدارس روبرو گردید؛ خانواده‌ هایی که گشت و گذار در محوطه نمایشگاه بین‌المللی تبریز و پیاده روی در سالن‌ های کتاب را همراه با کودکانشان به برنامه های دیگر ترجیح دادند.
حال و هوای ۵ روز برگزاری نمایشگاه کتاب با استقبال علاقه مندان حوزه فرهنگ مواجه گردید و البته با تغییراتی هم روبرو شد که بیشتر به کام کودکان و نوجوانان شیرین آمد؛ از برنامه‌ های کودکان کانون پرورش فکری و شب شعر کودک گرفته تا کارگاه های داستان‌ نویسی و محلی برای نقاشی کودک که همگی رنگ و بوی رنگارنگی داشت.

◾️رضایت مندی هنرجویان نوجوان آذربایجانی از نمایشگاه

حضور فعالانه هنرستان هنرهای زیبای میرک تبریز در هجدهمین نمایشگاه بین المللی کتاب تبریز نیز بسیار قابل توجه و رضایت بخش برای هنرجویان نوجوان آذربایجانی واقع گردید.
مدیر هنرستان هنرهای زیبای میرک در این خصوص گفت: هنرستان هنرهای زیبای میرک تبریز با قدمتی ۱۰۰ ساله در ۵ رشته نمایش، سینما، نقاشی، گرافیک و انیمیشن فعالیت کرده و در حوزه آموزش رسمی هنر نیز بسیار فعال است.
مهرداد ولی پور با ذکر این نکته که با دستانی پُر و ۵ اکیپ از هنرآموزان حوزه نمایش و کارهای کارگاهی مانند نقاشی و گرافیک در نمایشگاه تبریز شرکت کردیم افزود: در طول نمایشگاه همه روزه نمایش خیمه شب بازی مبارک با اجرای مشترک هنرآموزان هنرستان و گروه هنری هما توسط استاد وحید رحیمی در سالن امیرکبیر اجرا گردید.

◾️پی بردن دنیا به حقانیت و مظلومیت فلسطین در نمایشگاه

دبیر اتحادیه بین المللی اُمت واحده گفت: درد مشترک چیزی است که بسیاری از ملت‌ ها را به فلسطین نزدیک کرده‌ و به همین دلیل دنیا به حقانیت و مظلومیت آنان پی برده است.
علیرضا کمیلی در نشست بررسی فرصت‌ های خواهر خواندگی تبریز و غزه اظهار داشت: امروز مسئله ظلم در غزه به قدری روشن و صریح است که هر کسی که قبلاً آگاهی کاملی به قضیه نداشت هم به مظلومیت غزه پی برده است.
وی با ذکر این نکته که درد مشترک چیزی است که بسیاری از ملت‌ ها را با فلسطین نزدیک کرده است افزود: بسیاری از سیاهپوستانی که در کنفرانس‌ های بین المللی به عنوان حامی فلسطین شرکت می‌ کنند چند درد مشترک را مطرح می‌کردند که زمین ما را هم به زور گرفته‌ اند و نژادپرستی را با گوشت، پوست و خونمان احساس کرده‌ ایم.

◾️هفته کتاب آذربایجان شرقی ادامه‌ دهنده نمایشگاه کتاب

اداره کل کتابخانه‌های عمومی آذربایجان‌ شرقی در هجدهمین نمایشگاه کتاب تبریز با برنامه‌ هایی از قبیل ثبت‌ نام اعضای جدید و بخش کودک و نوجوان، محافل شعر و ادب، نقد و رونمایی کتب جدید با حضور نویسندگان مختلف و آموزش نویسندگی به کودکان و نوجوانان حضور فعالی داشت.
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی آذربایجان‌ شرقی گفت: میز مرجع مجازی نیز آماده شد تا پژوهشگران و محققان کلید واژه‌های خود را ارائه داده و مقالات این زمینه برای آنها تحویل گردد لذا در بحث فروشگاهی، نمایشگاه امسال با حضور کتابداران همراهی کرد و به بازدیدکنندگان در انتخاب نوع کتاب‌ های منتخب سبد خرید علاقه مندان مشاوره داد.
اسد بابایی با بیان اینکه از نمایشگاه کتاب باید به عنوان بهار کتاب در پاییز یاد کنیم افزود: ناشران و رسانه‌ ها توانستند به عنوان سوق دهندگان مردم به سوی نمایشگاه عمل کنند به طوری که هفته کتاب نیز از ۲۴ آبان ماه شروع می‌ شود و ادامه‌ دهنده این رویداد عظیم است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.